Companii

Terapia Cluj: "Made in Romania" la concurenta cu importurile

23.05.2003, 00:00 73

Tot mai multe companii de medicamente din Rom=nia au schimbat strategia de dezvoltare ax=ndu-se pe cerintele viitorului, respectiv obtinerea certificatului de calitate GMP (Good Manufacturing Practice), fara de care, din 2004 nu mai pot ram=ne pe piata farmaceutica interna.
"C=nd eram studenta, m-am jurat ca nu voi cumpara niciodata medicamente romanesti, dupa ce, in practica fiind, am vazut cum sunt fabricate tabletele intr-o fabrica de la noi. Astazi, dupa ce vizitezi Terapia-Cluj, Sicomed si Sindan-Bucuresti, Europharm Brasov si Antibiotice -Iasi, poti accepta fara rezerve un produs rom=nesc in locul celui strain, pentru ca nu exista nici o diferenta de tehnologie intre ele,toate raspunz=nd celor mai inalte exigentte in domeniu", declara, pentru Ziarul Medical, ministrul Sanatatii, Daniela Bartos.
Realitatea din cele c=teva companii autohtone de medicamente autorizate GMP anuleaza temerile ca afirmatia lui Bartos ar putea fi o simpla declaratie de ministru.A unui ministru dornic sa convinga pe bolnavi ca produsele rom=nesti sunt la fel de bune precum cele straine. Pentru ca, asa cum se prezinta cele cinci societati nationale, calitatea produselor nu poate fi pusa la indoiala.



Fabrica sau centru de cercetare?
La sf=rsitul lunii aprilie, directorul general al companiei Terapia Cluj-Napoca, Dorin Toderas anunta o crestere cu 79,6 la suta a exporturilor de produse farmaceutice in anul 2002.
"Anul 2002 a fost un an foarte important in ceea ce priveste strategia de dezvoltare. Compania si-a concentrat activitatea pe sectorul farmaceutic, fiind lansate pe piata interna noi produse sI, mai mult, au fost finalizate investitiile necesare autorizarii GMP a sectiei de fabricatie pentru produsele injectabile. Acesta inseamna ca, din 2004, toate produsele Terapia (80 la suta comprimate si 20 la suta injectabile) pot fi distribuite cu succes in tratamentele respective in locul mult cautatelor medicamente din import", spunea Toderas.
Vizit=nd sectiile de productie de la Terapia, cu greu poti spune daca te afli intr-o farmacie, centru de cercetare sau fabrica de medicamente. Echipamente de ultima generatie, curatenie exemplara, computere, doar c=tiva oameni si aparatura care stie sa faca de toate. Oamenii, echipati de parca ar intra intr-o sala de operatie, se ''joaca cu masinariile sofisticate sau noteaza ceva date'', aceasta este imaginea moderna a unei fabirci. Sutele de oameni de la vechile benzi sau lopatarii care adunau tabletele si le puneau in saci, au fost inlocuti cu robotii gigant. In salile de productie nu poti accede dec=t dupa ce ai trecut printr-o zona filtru, unde prin jet de aer, fiecare om este curatat de praf si ''purificat''.
Apoi, in vestiar, primesti boneta, halat si botosi, toate impecabile, c=teva piese de unica folosinta. Accesul in sectiile de cercetare sau la fiolaj este admis numai in echipamentul "de cosmonaut".
"Daca sunt la productie si ma cheama seful la el de trei ori pe zi, de fiecare data c=nd revin in hala trec prin filtru si ma supun ritualului de decontaminare", povesteste Mariana Hodorog, managerul sectiei tabletaj.



O afacere atractiva
Pe l=nga aspectul interior la fel de atractive sunt si cifrele care reflecta afacerile Terapia.
Astfel, cifra de afaceri a companiei a fost,anul trecut, de 1.049, 7 miliarde lei, in crestere cu 19 la suta fata de 2001. Cresterea s-a obtinut dupa ce a fost inchisa sectia de productie Pantotenat de Calciu (produs de uz veterinar) sI prin concetrarea activitatii spre sectorul farmaceutic, care reprezinta 94 la suta din cifra de afaceri, comparativ cu 81 la suta in 2001, dupa cum spunea directorul general Dorin Toderas.
In termeni reali, exprimata in USD, cifra de afaceri din v=nzarile de produse farmaceutice a crescut cu 24 la suta in anul 2002, in principal datorita cresterii v=nzarilor pe pietele de export si lansarii de noi produse pe piata interna.
Profitul brut obtinut in anul 2002 a fost de 309,9 miliarde lei, in crestere cu 15,5 la suta fata de anul precedent.
Daca exceptam costul restructurarii realizate in anul 2002, de 50,066 miliarde lei, cheltuieli care sunt in afara cursului firesc al procesului de exploatare, cresterea este cu 34,3 la suta mai mare, comparativ cu anul precedent explica directorul general.
Cresterea v=nzarilor si imbunatatirea relatiilor cu clientii au dus la o crestere semnificativa a fluxului de numerar. Disponibilele banesti la 31 decembrie 2002 au fost de 177,9 m,iliarde le, in crestere cu 71,2 la suta fata de anul precedent, in conditiile derularii unui ambitios plan de investitii.
Exporturile realizate in 2002 au reprezentat 22 la suta din v=nzarile anuale.E xporturile de produse frmaceutice au crescut cu 79,6 la suta, comparativ cu anul precedent, ceea ce in termeni reali repezinta o crestere cu 59 la suta. Principalele piete de desfacere sunt Rusia, Ucraina, Polonia si Kazahstan.



Faringoseptul duce trendul
Cresterea de export provine in principal, din v=nzarile de Faringosept, insa societatea urmareste extinderea bazei produselor exportate prin noi inregistrari.
Reprezentanta din Rusia a fost deschisa la Moscova, in luna aprilie 2002, in scopul promovarii si v=nzarii mai agresive a produselor Terapia pe aceasta piata in crestere si extrem de competitivea.
In acelasI timp, Terapia a lansat pe piata interna noi produse: Artroflex C si Artoflex G, Atenolol, Aspenter, Metoprolol, Faringosept L si Magnelact. Au fost autorizate pentru piata interna 14 produse noi dintre acestea patru fiind realizate in colaborare cu companiile Ethypfarm, Hoffmann La Roche , Cipa India.
Pentru export s-au obtinut certificate in strainatate. In plus, la Agentia Nationala a Medicamentului au fost depuse alte 24 de dosare pentru tot atitea produse, 20 dintre ele fiind in colaborare cu firme farmaceutice de renume. Pentru piata externa au fost depuse in anul 2002, spre inregistrare, 41 de dosare in 16 tari.



Aproape un milion de dolari din produse noi
Cifra de afaceri aprobata este de 1.178,6 miliarde lei, pentru 2003, in crestere cu 12,3 la suta fata de 2002.
In primul trimestru al acestui an au fost lansate pe piata produse noi-Ketofen SR (in colaborare cu Ethypharm) si suplimentele nutritive Glubifer complex, Calciter, Osofix si Gingko Biloba.
Produsele noi lansate in 2002 si incepulul lui 2003 au inregistrat v=nzari de 740.000 dolari, reprezentind peste 10 la suta din v=nzarile pe piata autohtona.
Numarul mediu de salariati a scazut cu 195 persoane fata de trimestrul l al anului precedent datorita activitatii de restructurare determinata de inchiderea sectiei de pantotenat de calciu la 1 aprile 2002 si a trecerii unor angajati in cadrul firmei Terapia Distributie.
Numarul mediu de personal in trimestrul unul 2003 este de 728 persoane, productivitatea muncii sporind cu 39 la suta in acest an.
Cu o astfel de carte de vizita, produsele Terapia pot sta alaturi de oricare altele similare din statele occidentale spune ministrul Sanatatii.
Mai mult, Bartos a tinut sa mentioneze faptul ca din 2004, toate medicamentele rom=nesti vor fi de calitate, pentru ca Uniunea Europeana a interzis comercializarea de anul viitor a produselor fara GMP.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO