Companii

Tjeerd Jegen, managing director al Real Hypermarket: M-a surprins nivelul ridicat al preturilor bunurilor de larg consum

Tjeerd Jegen, managing director al Real Hypermarket: M-a surprins nivelul ridicat al preturilor bunurilor de larg consum

Tjeerd Jegen, director al Real Romania: M-as fi asteptat sa vad preturi ajustate la puterea de cumparare a consumatorilor.

28.05.2007, 14:26 135

Tjeerd Jegen, olandezul adus de grupul Metro la conducerea retelei de hipermarketuri Real Romania in luna februarie, spune ca piata romaneasca l-a surprins prin nivelul ridicat al preturilor la bunurile de larg consum, dar si prin cota modesta a retailului modern in vanzarile totale.
Tjeerd Jegen, 36 de ani, a venit la conducerea Real Hypermarket Romania atras in principal de dinamica pietei romanesti. "Pe o piata precum Olanda, ajunsa deja la maturitate, retailerii sunt foarte multumiti de cresteri anuale de 3%. Cand vorbim de cresteri cu 30% a vanzarilor pe piata romaneasca, este o cu totul alta provocare", afirma Jegen.
Managerul are o experienta de 12 ani in retailul din Europa si Statele Unite, dintre care 4 ani pe piata din Cehia si alti doi ani in Polonia, tara cu care Romania este comparata deseori datorita marimii pietei si obiceiurilor de consum.
"Am preluat functia de director comercial la Ahold Polonia in anul 2002, intr-un moment in care retailerii se extindeau foarte agresiv pe piata. Toti retailerii mari in afara de Wal-Mart erau pe piata poloneza la acea vreme si se extindeau intr-un ritm nebunesc. Imi amintesc o perioada a sarbatorilor de iarna in care eram intr-o cursa nebuna de reducere a preturilor produselor traditionale de pe o zi pe alta", spune Jegen.
Nu a intalnit aceeasi situatie pe piata romaneasca, unde politica de preturi este pilonul strategiei retailerilor internationali, insa nu suficient pentru a-i diferentia pe principalii jucatori de magazinele traditionale.
"Conteaza foarte mult si serviciile din magazin, curatenia, sortimentul de produse, strategiile de fidelizare a clientilor", adauga managerul.
Jegen nu crede ca piata romaneasca va ajunge curand la nivelul ridicat de competitivitate al preturilor intalnit in Polonia.
Tjeerd Jegen este al doilea expat adus de Real Hypermarket la conducerea operatiunilor din Romania, el inlocuindu-l pe John Rix care a decis sa paraseasca compania, la inceputul acestui an, pentru a pleca in Statele Unite. Germanii au mai adus un expat in board-ul de conducere al Real Hypermarket Romania, pe englezul Gary Kemper. Acesta este director de cumparari produse nealimentare in cadrul companiei si are experienta pe aceeasi pozitie la Metro Cash & Carry Ungaria.
"M-a surprins in Romania nivelul ridicat al preturilor bunurilor de larg consum. M-as fi asteptat sa vad preturi ajustate la puterea de cumparare a consumatorilor, inca redusa in comparatie cu tarile din Europa Centrala si de Vest", afirma Jegen.
Pe piata locala, retailerii, dar si distribuitorii en-gros, previzioneaza reducerea preturilor per ansablul sectorului FMCG in urmatorii ani, ca urmare a importurilor mai ieftine dupa integrare. Scaderea preturilor a fost vizibila in magazine imediat dupa integrare in special la categoriile de produse cu taxe de import mari sau accize, aplicate anterior, precum lactatele sau bauturile alcoolice.
"Un alt lucru care m-a surprins pe piata romaneasca este structura retailului FMCG. Retelele mari de magazine inca sunt la inceput aici, nici macar discounterii sau supermarketurile nu au o prezenta puternica pe piata. Vom asista insa la o schimbare majora a retailului in urmatorii cinci ani", afirma Jegen. Managerul a remarcat un interes mai crescut din partea producatorilor straini pentru piata romaneasca, dupa integrarea in Uniunea Europeana.
"Am mai vazut, dupa integrare, ca multi producatori romani vor sa beneficieze de oportunitatea extinderii pe piete europene, si pentru aceasta au cerut sprijinul grupului Metro. De exemplu, recent a fost organizat un targ al furnizorilor Metro, in Germania, la care au participat si 12 companii romanesti", precizeaza Jegen. Noul director general al companiei nu va aduce schimbari la nivelul planurilor de expansiune pe piata locala a retelei Real, stabilite de grupul Metro inainte de venirea lui Jegen.
Real Hypermarket Romania, care numara 9 unitati in prezent, si-a planificat dezvoltarea unei retele de 15 hipermarketuri pana la finele acestui an. Investitiile companiei vor ajunge la o valoare cumulata de 400 mil. euro la sfarsitul anului 2008, cand reteaua va numara 21 de unitati pe piata locala, potrivit planurilor anuntate de Real Romania. Spatiile de vanzare ale magazinelor sunt cuprinse intre 6.000 si 8.000 de metri patrati.
Actionarii grupului german ar putea aproba un numar mai mare de deschideri de hipermarketuri Real pe piata romaneasca pentru urmatorii doi ani, pe baza potentialului ridicat de dezvoltare a pietei de profil, potrivit lui Jegen.
Real va intra in acest an pe piata din Capitala, unde va deschide primul magazin in toamna, avand planificate cel putin patru inaugurari pana la finele anului 2008.
"Este important sa fim prezenti pe piata din Bucuresti, pentru ca aici este centrul puterii economice", afirma Jegen.
Real a inchiriat spatiu si in mall-ul Cotroceni Retail Park, unul dintre cele mai mari proiecte comerciale anuntate pe piata din Capitala si care va fi finalizat anul viitor.
"Mall-urile sunt locatii interesante pentru viitoarele noastre magazine, insa nu toate. In Bucuresti, numarul proiectelor de mall-uri tinde sa devina prea mare, iar unele dintre ele sunt mai potrivite ca locatii pentru supermarketuri, deoarece nu exista trafic pentru un hipermarket", completeaza Jegen.
Ritmul accelerat de dezvoltare a retelei Real pe piata locala, de 7-8 unitati noi in primul an de operare, a fost posibil si datorita colaborarii cu divizia Metro Cash & Carry, parte a aceluiasi grup, pentru necesarul logistic. In plus, cele doua divizii Metro in Romania detin o centrala comuna de achizitii, Metro Group Buying Romania.
O parte din necesarul logistic al magazinelor Real este furnizat de compania-sora Metro Cash & Carry Romania, restul fiind reprezentat de spatiile de depozitare existente in locatiile Real.
Real a adus pe piata romaneasca si marca proprie Tip, care este prezenta in toate magazinele companiei din Germania, Polonia, Rusia sau Turcia. In unitatile Real din Romania, majoritatea produselor marca proprie se situeaza pe segmentul de pret entry level (cel mai mic pret din categoria respectiva). In primul an pe piata romaneasca, Real Hypermarket Romania a realizat vanzari de 82 mil. euro, cu 8 magazine deschise in principal in a doua jumatate a lui 2006.
Real Romania concureaza cu retelele franceze Carrefour, Auchan si Cora, toate acestea avand planuri de extindere. Pe piata de profil mai activeaza reteaua de magazine cu politica de discount Kaufland, care dezvolta un format mai mic de hipermarket, ca si Spar.
De asemenea, grupul Pic, dezvoltat de investitori romani, isi dezvolta o retea de hipermarketuri pe piata din provincie, avand in prezent doua magazine operationale si alte doua proiecte in lucru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO