Companii

Topul celor mai mari companii farmaceutice: gigantii au facut afaceri de 1,5 mld. euro si detin aproape 80% din piata

Topul celor mai mari companii farmaceutice: gigantii au facut afaceri de 1,5 mld. euro si detin aproape 80% din piata
10.02.2010, 23:20 1833

"Asistam la o consolidare a pietei. Daca pana in 2009, primele20 de companii aveau in jur de 70%, incepand cu 2010, top 20 seapropie de 80%", a spus Petru Craciun, directorul general alcompaniei de cercetare a pietei Cegedim Romania.

Cumulat, primele 20 de companii au avut anul trecut vanzari de6,3 mld. lei (1,5 mld. euro), in crestere cu 22,4% comparativ cu2008.

Anul 2009 a marcat schimbarea liderului in industria de profil,dar a adus si alte modificari determinate de fuziunile siachizitiile internationale care au avut ecou si pe piata locala.Astfel preluarea Zentiva, care detine fostul producator Sicomed Bucuresti, a urcat grupul Sanofi-Aventisin fruntea clasamentului, cu o cota de piata de 10,1% si ladistanta confortabila de urmatorul clasat, Hoffmann La Roche, careare o cota de 9%.

Produsele scumpe au urcat piata farmaceutica cu13%

In total, tranzactiile internationale au facut patru schimbariin top zece, in vreme ce deal-ul de pe piata locala dintre Ozone siLaborMed a urcat cele doua companii in top 20. La nivelulintregului an piata farmaceutica locala a atins 8,1 mld. lei, increstere cu 13,1% comparativ cu 2008, dar a scazut in volum cu9,1%. In euro, vanzarile au scazut cu 1,7%, pana la 1,9 mld.euro.

Din punct de vedere teritorial, orasele mari cu peste 250.000 delocuitori au generat 55% din vanzari. Aceasta a fost si singurazona in care vanzarile au crescut, in timp ce in orasele medii,care genereaza 27%, vanzarile au scazut cu 1,1%, iar in cele micisi zona rurala scaderea a fost cea mai accentuata, "ceea cedemonstreaza problema de accesibilitate din mediul rural".

Cresterea in valoare a pietei in conditiile scaderii volumuluise explica prin cresterea vanzarilor produselor scumpe.

"Chiar daca pretul mediu individual a scazut in medie cu 8,5%(in urma reducerilor impuse de Ministerul Sanatatii - n. red.), s-aschimbat ponderea categoriilor de produse. In general, firmelesi-au rationalizat portofoliul de produse si s-au concentrat peprodusele care «au sanse»", a spus Craciun.

Potrivit Cegedim, in valoare ponderea produselor cu un pret depeste 50 de euro a crescut anul trecut la 34,2%, de la 28,5% in2008, in timp ce ponderea produselor sub 5 euro a scazutconsiderabil.

Astfel, desi Ministerul Sanatatii a impus o scadere apreturilor, masura nu si-a facut efectul in piata deoareceproducatorii si-au promovat produsele scumpe, atractive atat pentrudistribuitori, cat si pentru farmacii.

500 de medicamente au iesit din piata

La nivelul anului trecut au fost lansate 791 produse noi (atatdin cele care se elibereaza cu prescriptie, cat si din cele care nunecesita prescriptie), in timp ce au iesit 547 medicamente.

"Avem o dinamica ridicata. Cateva sute de produse intra si iesanual de pe piata. Produsele care au iesit de pe piata au ingeneral o durata mai lunga de viata", a mai spus Craciun.

Produsele nou intrate au generat anul trecut vanzari de 34 demilioane de euro, in timp ce in 2008 cele iesite au generat 13,21mil. euro.

2010 va merge in linia anului trecut

Petru Craciun estimeaza ca anul acesta piata va continua sascada in euro cu circa 2-3%, iar in volum declinul ar putea saajunga la 10% daca intarzierile platilor se vor mentine.

Potrivit unor estimari ZF, pana in 2015, industria demedicamente ar putea sa ajunga la 2,3 mld. euro, cu o evolutie ineuro intre minus 5% si plus 7% si cu o crestere in lei intre 6% si15%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO