Companii

Topul celor mai mari jucatori din distributia de bunuri de larg consum

Topul celor mai mari jucatori din distributia  de bunuri de larg consum

Click pentru imaginea intreaga

31.05.2007, 19:55 96

Cele mai mari zece companii specializate in distributia bunurilor de larg consum si-au crescut afacerile intr-un ritm mediu de 25% in ultimul an. Primele luni ale anului le-au adus noi oportunitati de parteneriate, generate de aderarea la UE.
Per ansamblu, piata bunurilor de larg consum (FMCG) a crescut anul trecut cu 15% fata de 2005, in valoare, potrivit estimarilor companiei de cercetare MEMRB Retail Tracking Services. Distribuitorii angro nu au mizat insa, anul trecut, doar pe cresterea consumului, ci si pe parteneriate noi cu producatori straini, atrasi de perspectiva intrarii Romaniei in Uniunea Europeana.
Lupta pentru volume mai mari i-a orientat pe distribuitori tot mai mult catre retelele internationale de retail, a caror efervescenta s-a resimtit si in modelul de business al multor companii de distributie de pe piata.
Cresterea numarului de magazine afiliate unor retele de talie internationala, estimata la 40% in 2006 fata de anul precedent, va continua in acest an intr-un ritm superior celui inregistrat anterior, potrivit planurilor anuntate de retailerii straini.
Schimbarile de la nivelul structurii retailului impun adaptarea distribuitorilor, fie la nivelul echipelor de vanzari - traininguri pentru formarea merchandiserilor din magazinele key-account (retelele de hiper/supermarketuri, cash&carry sau discountere), fie la nivelul flotelor auto sau al capacitatilor de depozitare.
Cele mai multe companii de distributie au investit anul trecut in centre regionale de distributie sau depozite noi, mizand pe pachete integrate de servicii logistice (depozitare, transport, ambalare si reambalare, activitati promotionale). Prin investitii cumulate de zeci de milioane de euro, principalii jucatori din sectorul distributiei au facut astfel pasul de la traditional la modern, asemeni retailului.
Companiile specializate in servicii logistice (depozitare, ambalare si reambalare) se dezvolta si ele, in paralel cu distribuitorii an-gro.
Investitiile in logistica vor creste capacitatile de depozitare de pe piata romaneasca cu 1,5-2 milioane de metri patrati in urmatorii 5 ani, potrivit estimarilor specialistilor.
La o investitie medie de 500 de euro pe metru patrat, valoarea proiectelor de noi centre logistice ar putea ajunge la peste 750 mil. euro pana in anul 2012.
La aceasta se adauga investitiile in echipamente si tehnologiile IT folosite pentru operarea depozitelor nou create.
Centrele logistice si de distributie construite pana la finele anului 2006 au atras investitii totale de aproximativ 300 de milioane de euro in Romania, potrivit unor estimari ale companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.
Cea mai mare provocare pentru companiile specializate in servicii logistice pentru bunurile FMCG ramane insa rata mica de externalizare a acestora in randul producatorilor autohtoni.
Spre exemplificare, estimarile jucatorilor vorbesc de o acoperire a potentialului pietei serviciilor de logistica de doar 20%, deoarece pe piata nu exista inca o nevoie clar definita in randul firmelor romanesti cu activitati de productie sau de comert pentru externalizarea logisticii si distributiei.
Nou-intrati in topul 10 al companiilor de distributie FMCG, germanii de la Lekkerland au inregistrat si cea mai mare performanta, tripland afacerile distribuitorului Macromex Convenience in cursul anului trecut, dupa preluarea acestuia.
Grupul Lekkerland, specializat pe distributia in convenience (magazine de proximitate, precum benzinarii), a achizitionat la sfarsitul anului 2005 Macromex Convenience, divizie a companiei autohtone Macromex.
Desi Lekkerland Romania si-a extins intre timp activitatile si pe segmentul hipermarketurilor si supermarketurilor, rezultatele companiei din 2006 demonstreaza ca magazinele de proximitate si in special lanturile de benzinarii inca reprezinta un canal de distributie cu potential de crestere a vanzarilor.
Statisticile arata insa ca segmentul convenience nu a tinut pasul cu dezvoltarea retailului din ultimul an.
Potrivit datelor companiei de cercetare MEMRB Romania Retail Tracking Services, magazinele de proximitate si-au diminuat ponderea in numarul total al punctelor de vanzare din sectorul FMCG de la 10,8% in 2005 la 8,5% anul trecut.

Mai multe detalii cititi in Anuarul Cei mai mari jucatori din economie care va aparea in iunie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO