Companii

Un pariu de un milion de dolari pe inventivitate: casa de avocatura Weizmann cumpara cea mai mare agentie de inregistrare a marcilor

05.05.2010, 23:09 1472

Tranzactia a adus 1,2 mil. dolari actionarilor romani aicompaniei Ariana, care au infiintat firma in 2004 cu investitiiminime. Acestia spun ca circa jumatate de milion de dolari vaacoperi datoriile companiei.

Ariana, cu afaceri de 0,5 mil. euro si 28 de angajati in 2009,detine site-ul www.inregistrare-marci.ro, cel mai mare motor decautare a marcilor de pe piata locala. Compania a inregistrat anultrecut peste 400 de marci la OSIM (Oficiul de Stat de Inventii siMarci). "Ajunsesem la un nivel de dezvoltare la care aveam neaparatnevoie de expertiza internationala. Voi ramane la conducereacompaniei in urmatorii doi ani cel putin", a declarat Radu Bozocea,unul dintre fondatorii agentiei Ariana.

Pe langa activitatea de inregistrare a marcilor la OSIM,consilierii in proprietate intelectuala au si activitati de medierea conflictelor intre companii pe tema dreptului de proprietateasupra unei marci sau de monitorizare a marcilor noi care apar pepiata, precum si de evaluare a brandurilor.

De profesie contabil, Bozocea a infiintat agentia deinregistrare a marcilor in anul 2004, alaturi de alti doiparteneri, un avocat si un jurist. In ultimii doi ani, actionariiAriana au colaborat cu mai multi avocati ai firmei americaneWeizmann pentru proiecte derulate in afara Romaniei.

"Noua entitate va opera sub numele Weizmann, Ariana &Partners si va ajunge pana la sfarsitul anului sa aiba un numar de60 de angajati, fata de 28 de persoane in prezent, iar in cadrul eivor fi dezvoltate cu precadere departamentele de monitorizare acererilor de inregistrare nationale si internationale, precum sicel de mediere", au declarat reprezentantii Ariana.

Acestia au mai precizat ca, dupa finalizarea tranzactiei,agentia va fi condusa de avocatul Nicolas Blumm, unul dintre ceicinci parteneri ai Weizmann, si Radu Bozocea, iar fondatorii Arianaraman actionari minoritari ai noii companii.

In 2002, doar 1% din marcile de pe piata erau inregistrate laOSIM, potrivit lui Bozocea. Concurenta pe piata a crescut puternicin ultimii ani, astfel incat companiile au simtit nevoia sa-siprotejeze brandurile prin inregistrarea acestora la OSIM,impiedicand competitorii sa le copieze produsele. In 2006 erauinregistrate la OSIM aproximativ 200.000 de marci, potrivit datelorinstitutiei.

Mai mult, companiile mari de pe pietele auto, de tigarete saudin domeniul energiei au angajat juristi care se ocupa deinregistrarea marcilor din portofoliu si a brevetelor de inventiesi de litigiile cu jucatorii care aduc pe piata produsecontrafacute. "Producatorii auto inregistreaza la OSIM chiar simodelele de suruburi folosite in asamblarea masinilor", spuneBozocea.

Si gigantii de pe piata avocaturii, precum, NNDKP, Musat &Asociatii sau Tuca, Zbarcea si Asociatii au consilieri peproprietate intelectuala. Inregistrarea unei marci la OSIM pentruzece ani costa cel putin 500 de euro, potrivit datelor dinpiata.

2009, primul an de declin al afacerilor

Anul trecut, agentia Ariana a avut un declin al afacerilor fatade 2008, aceasta fiind prima scadere anuala de la infiintare, iarfirma a fost pe pierdere din cauza investitiilor in promovare,potrivit lui Bozocea.

"Intr-adevar, criza a adus mai putine marci noi pe piata in2009. Noi am inregistrat mai mult branduri vechi, care activau pepiata dar care nu erau protejate de copiere. Au venit venituriimportante si din disputele pe marginea dreptului de proprietateintelectuala, deoarece a crescut interesul companiilor pentrumasurile de protectie a marcilor pe care le detin", a afirmatBozocea.

Compania a realizat in ultimul an o medie lunara de 40-50 denotificari catre cei care contrafac marci inregistrate pe piata, lacererea clientilor, fata de o medie de mai putin de 10 notificariin urma cu 2-3 ani. Printre clientii Ariana s-au numarat ApeminTusnad, Heidi Chocolat sau Covalact, iar printre competitori senumara agentiile Inventa, AGPITT, APIA sau Intellexis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO