Companii

Vanzarile Prodal '94 au crescut cu 40% anul trecut: 14 mil. dolari

02.04.2003, 00:00 34

Producatorul de bauturi spirtoase Prodal '94, proprietarul marcii de vodca Stalinskaya si a celei de gin Wembley, planifica pentru acest an investitii de 1,5 milioane euro. Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 14 milioane dolari, in crestere cu 40% fata de 2001. Vicepresedintele companiei, Bogdan Mihail, spune ca profitul s-a situat in jurul valorii de un milion de dolari.
Planurile de investitii ale companiei se refera la lansarea pe piata a unor produse noi, la extinderea liniei de productie si la depozitare.
"Deja o parte din aceste planuri sunt in derulare," a spus Mihail.
El a spus ca primele produse pe care le va introduce pe piata vor fi o vodca pe segmentul premium, care va purta numele Infinity si marca de brandy Fancy. Planurile companiei includ lansarea a inca doua sau trei marci.
"In cazul companiei noastre e o munca continua, nu ne putem opri. Crestem produsele, le aducem pana la potential aproape de maxim, apoi lansam si altele, in functie de gustul consumatorilor," afirma Mihail.
Pe langa vodca Stalinskaya, pe care compania a lansat-o in 1996, Prodal '94 mai are in portofoliu ginul Wembley (2001) si marcile Discovery si Passion, lansate anul trecut.
Conform unor studii comandate de companie, Prodal '94 are o cota de piata de 24% din volum si 30% ca valoare din piata vodcii. Conform unor estimari, piata legala de vodca se situeaza in jurul a 20 milioane de litri.
"Cu ginul Wembley noi am fost cei care am crescut piata, am determinat aparitia unei categorii de consumatori. O data cu Wembley, ginul tonic a devenit o bautura traditionala in baruri sau puburi. Pe segmentul de bauturi alcoolice cu distilat de vin si brandy incercam sa impunem produse cu arome naturale, incercam sa si educam consumatorul spre produse de calitate cu ingrediente foarte bine controlate," a mai spus vicepresedintele companiei.
El spune ca exista o cerere pe piata pentru acest gen de produse, iar compania sa este dispusa sa acopere orice segment pentru a veni in intampinarea cererii.
"Am simtit ca trebuie sa venim in intampinarea fiecarui segment pe care a existat cerere, avand in vedere ca la fiecare lansare am facut studii de piata. Apoi facem studii de evaluare, prin care tragem niste concluzii pentru a putea sa ne orientam in functie de cerintele consumatorului. Daca apare cerere pe un anumit segment de piata, daca exista o oportunitate sa intram pe acel segment, o sa intram pe acel segment, dar fara o evaluare a pietei si consumatorilor nu intram pe un segment d epiata."
Si pentru acest an, compania si-a propus o crestere de 40-50%, pe care Mihail spune ca este posibil sa o obtina prin lansarile de produse noi si prin consolidarea vanzarilor produselor deja existente.
Compania realizeaza si exporturi in tari precum Germania, Canada, Japonia, Rusia, SUA si Ucraina.
Prodal '94 s-a numarat anul trecut printre cei mai importanti advertiseri, doar bugetul alocat televiziunilor fiind de 9,8 milioane de dolari la rate card, conform companiei de cercetare de piata CSOP/Taylor Nelson Sofres. Si pentru acest an compania si-a propus sa investeasca in publicitate cel putin cat a avut anul trecut, desi aglomeratia provocata de interzicerea publicitatii la bauturile alcoolice pana la orele 22 va face compania mai putin vizibila "pe sticla."
"Dar probabil ca ne vom orienta bugetele catre alte suporturi media," a spus Mihail. Compania a incheiat de altfel contracte de sponsorizare cu echipa nationala de fotbal si cu Dinamo Bucuresti.
Prodal '94 face parte din grupul de companii ICB, ai carui proprietari sunt doua persoane fizice. Grupul este format din doua divizii: una de alcool, din care mai fac parte Bere Spirt Turnu Severin si compania de distributie Grand si divizia agricola si de ulei, din care fac parte firmele Santori si Agricover.
Bere Spirt a fost achizitionata in 1996 de la FPS, compania producand aici distilat de vin si bere sub marca Mythos. Mihail spune ca aici s-au investit numai anul trecut un milion de euro pentru modernizarea si extinderea liniilor de productie.
"Nu vrem sa renuntam la fabricarea berii si deocamdata nici nu dorim sa ne extindem pe piata berii. Mythos este o bere populara, care are o cota de 0,6% din totalul pietei. Producem si distribuim pentru piata locala, adica pentru zona Oltenia, Mehedinti, Dolj si Gorj. Berea si alcoolul sunt doua afaceri complementare, mai ales ca atunci cand una din piete scade, cealalta creste."
Compania a mai avut in portofoliu si alte marci de bere, dar au renuntat la ea.
"In momentul in care consumatorii o sa ne ceara poate o sa introducem si altceva," a spus el.
In total, divizia de bauturi alcoolice a grupului a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 35 milioane de dolari. Grupul are 600 de angajati.
Principalii concurenti ai companiei pe piata locala a bauturilor spirtoase sunt Scandic Distilleries (vodca Scandic), Alexandrion (Zero, Kreskova), Global Spirits (Dakk, Glodessa), Perfect Renaissance (Perfect). Din import, concurentii sunt Finlandia, Absolut si Stolicinaya, dar pe alte segmente de consumatori, cu putere mai mare de cumparare.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO