Constructii & Imobiliare

C&W Echinox: Marii retaileri au inaugurat 524 de magazine în 2017, minus 18% faţă de anul precedent, dar aşteptă afaceri în creştere cu 11,3%

.

.

Autor: Cristina Bellu

21.12.2017, 13:09 214

Nivelul mai scăzut al livrărilor de spaţii comerciale şi-a pus amprenta şi asupra ritmului de extindere a marilor retaileri de pe piaţa locală, astfel că, în 2017 au fost inaugurate 524 de magazine noi, cu 18% mai puţin faţă de perioada similară a anului precedent, potrivit unui studiu realizat de Cushman & Wakefield Echinox.

Analiza estimează o creştere medie a cifrei de afaceri de 11,3%, retailerii continuând să îşi optimizeze reţelele şi anul acesta, inclusiv  prin mutări şi închideri de magazine, în condiţiile unui context favorabil al pieţei, în care consumatorii au avut un apetit crescut pentru shopping.

“Cu o creştere medie a cifrei de afaceri de 11.3% şi 524 de magazine noi, 2017 a fost un nou an favorabil pentru piaţa locală de retail, chiar dacă rezultatul este sub nivelul consemnat în 2016.”, spune Cristi Moga, Research Consultant, Cushman & Wakefield Echinox.

Studiul a analizat ritmul de expansiune şi evoluţia cifrei de afaceri ale unui număr de 99 de companii de retail care operează magazine sub 120 de branduri din domeniile FMCG, Fashion, Electro-IT, Cosmetice, Articole Sportive, Încălţăminte, Magazine pentru Copii, Bijuterii, Restaurante şi Cafenele, Home & Deco şi Librarii.

“În 2017 a continuat tendinţa pozitivă înregistrată de piaţa locală de retail în ultimii 2-3 ani. În ciuda unui ritm mai moderat faţă de anul precedent, creşterile înregistrate de retaileri pe piaţa locală sunt în continuare printre cele mai bune din Europa, fapt ce dă încredere retailerilor prezenţi de a-şi extinde reţelele şi pe viitor.”, explică Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

El precizează că există o atenţie din ce în ce mai sporită a retailerilor internaţionali din toate segmentele în a deschide operaţiuni pe piaţa locală şi cu siguranţă în următoarea perioadă vom vedea o serie de branduri noi, fapt ce va face competiţia din ce în ce mai acerbă. “Datorită acestui lucru, credem că în 2018 va fi o provocare pentru retaileri să îşi atingă ţintele de deschideri, ţinând cont şi de stocul scăzut de livrări anunţat, dar şi să îşi majoreze cota de piaţă pe segmentele pe care activează.”

Companiile analizate aveau la finalul anului 2016 un număr total de 4.534 de magazine şi o cifra de afaceri de 12,2 miliarde de euro, după un an cu rezultate foarte bune, în care au fost deschise 640 de magazine noi, în timp ce cifra de afaceri a crescut cu 15,6%.

Singurul sector în care retailerii analizaţi s-au extins mai mult în 2017 faţă de anul precedent este cel de FMCG, unde cei zece jucători analizaţi au deschis 298 de magazine, faţă de 249 de unităţi în 2016.

Trebuie menţionat că circa 66% dintre aceste magazine au fost inaugurate de un singur retailer activ pe segmentele de supermarketuri şi magazine de proximitate, în timp ce operatorii de hipermarketuri au inaugurat doar cinci magazine noi. Pe acest fond, sectorul de FMCG este singurul în care creşterea cifrei de afaceri este estimată în 2017 sub nivelul de 10%, respectiv 7,8%.

Pe de altă parte, domeniile în care marii jucători aşteaptă pentru acest an cifre de afaceri mai mari faţă de 2016 sunt Librarii (cu un avans de 23% în 2017, faţă de 15% în 2016), Bijuterii (33% în 2017 faţă de 27% în 2016) şi Restaurante şi Cafenele (24% faţă de 23%).
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO