Eveniment

Ce arată datele ANAF: Cele mai mari 3.300 de companii din România, marii contribuabili, au 60% din cifra de afaceri totală, dar generează numai 40% din profit, în timp ce companiile mici şi mijlocii aduc restul de 60% din profit. Cum se explică?

Ce arată datele ANAF: Cele mai mari 3.300 de companii...

Autor: Răzvan Botea

09.09.2023, 13:01 20390

Cele mai mari 3.300 de companii din România, marii contribuabili, generează 60% din cifra de afaceri a ţării, iar restul de circa 800.000 de companii generează ce a mai rămas, adică 40% Pe de altă parte, primele 3.300 de companii din România generează doar 40% din profitul din România, în vreme ce contribuabilii mici şi mijlocii aduc restul de 60% Cum se explică?

Primele 3.300 de companii din România, clasificate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) ca mari contribuabili, deţin 60% din cifra de afaceri din România. Profitul marilor contribuabili însă înseamnă numai 40% din profitul total din România, arată datele transmise către ZF de ANAF. Unde este profitul marilor contribuabili? Companiile mari operează cu marje mici de profit sau în pierderi din cauza condiţiilor de piaţă şi investiţiilor, sau „exportă“ profitul, aşa cum susţine guvernul?

În coaliţia de guvernare PSD-PNL s-ar fi luat decizia fermă ca marile businessuri din România să plătească o taxă pe cifra de afaceri, care să aducă guvernului „un minim de impozit pe profit“. Măsura, discutată de ani buni, este menită să elimine practici, legale de altfel, de optimizare fiscală, adică de a plăti taxe cât mai mici prin diferite artificii, cum ar fi preţuri de transfer, taxe de management sau consultanţă etc. Nu este clar însă cum va fi luată decizia finală şi care companii intră sub incidenţa viitoarei legi.

În acest context, întrebarea care se pune este dacă, într-adevăr, companiile mari multinaţionale „exportă“ profitul în alte jurisdicţii fiscale mai prietenoase sau dacă pur şi simplu operează cu marje mici de profit sau în pierderi, ca urmare a condiţiilor de piaţă sau a investiţiilor, dar cifrele de la ANAF sunt clare: marii contribuabili contribuie mai puţin la plata impozitului pe profit din România decât contribuabilii mici şi mijlocii. Marii contribuabili sunt selectaţi de ANAF în baza a trei criterii: cifra de afaceri, volumul obligaţiilor fiscale declarate şi cheltuielile cu personalul.

Aurelian Do­chia, profesor de economie, este de părere că marile companii operează cu marje mai mici de profit, pentru că sunt prezente în anumite sectoare, cum ar fi retailul, în care în general profiturile raportate la cifra de afaceri sunt mici.

„După părerea mea, explicaţia ţine de structura afacerii. Dacă ai grupuri mari de companii care au afaceri cu marje mici, precum lanţurile mari de magazine care au o marjă mică (cumpără cu 5 lei şi vând cu 6 lei, având cheltuieli), este normal ca rentabilitatea lor să nu fie mare în raport cu cifra de afaceri şi nu este foarte greu de verificat“, este de părere Dochia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO