Bănci și Asigurări

BRD încheiat primele trei luni din 2024 cu un profit net în uşoară scădere cu 5%, până la 326 mil. lei. Creditele noi acordate persoanelor fizice au crescut cu 43%, până al 2,35 mld. lei, în timp ce finanţarea companiilor a înregistrat o creştere de 20%, determintă de o creştre susţinută pe segmentul IMM-urilor

BRD încheiat primele trei luni din 2024 cu un profit net...

Autor: Mircea Nica

02.05.2024, 18:32 585

BRD, a patra cea mai mare bancă după active de pe piaţa locală, a încheiat primul trimestru (T1) din 2024 cu un profit net în uşoară scădere cu 5%, până la 326 mil. lei, în timp ce activitatea de creditare pe zona persoanelor fizice, dar şi pe zona companiilor a înregistrat ritmuri de creştere de două cifre, potrivit informaţiilor publicate de bancă pe BVB.

“Portofoliul nostru de credite a crescut cu 12% faţă de anul trecut, cu o contribuţie solidă din partea tuturor segmentelor de activitate. Producţia de credite noi pentru persoane fizice a înregistrat un nou record de 2,3 mld. lei în primul trimestru al anului 2024, demonstrând că oferta noastră este flexibilă şi răspunde foarte bine nevoilor clienţilor. Creditarea companiilor menţine un nivel constant de creştere, plus 20% faţă de anul trecut, bazându-se pe parteneriate pe termen lung cu clienţii şi pe o reputeţie solidă în piaţă”, a declarant Maria Rousseva, CEO al BRD Groupe Societe Generale.

Pe segmentul retail, creditele nete au crescut cu 7,2% la finalul lunii martie 2024, cu contribuţii solide atât din partea persoanelor fizice, cât şi din cea a clienţilor companii mici. Producţia de credite pentru persoane fizice a atins un nou nivel record, de 2,35 mld. lei în T1/2024,  în creştere cu 43% faţă de perioada similară a anului trecut, datorită celui mai bun trimestru pentru creditele de consum, cu o creştere de 51%, precum şi creditelor noi pentru locuinţe care au revenit pe creştere, atât ca valoare, în creştere cu 45%, cât şi ca număr, în creştere cu 32%.

“Pentru a completa imaginea primului trimestru, pe plan digital continuăm să îmbunătăţim experienţa clienţilor noştri prin crearea de noi funcţionalităţi atât pe aplicaţia mobilă, cât şi pe platforma web. YOU BRD, aplicaţia e-banking, continuă să crească şi să atragă noi utilizatori, ajungând la aproape 1,5 milioane de clienţi. Toate cele de mai sus s-au tradus într-o performanţă financiară solidă pentru T1/2024, cu un rezultat net ridicat, de 326 mil. leişi ROE dbe 14,5 %, incluzând impactul noii taxe pe cifra de afaceri pentru trimestrul I şi contribuţiile cumulate estimate la Fondurile de Garantare a Depozitelor şi de Rezoluţie pentru întregul an. În continuare, ne reafirmăm angajamentul ferm faţă de finanţarea economiei româneşti, pentru a rămâne un partener de încredere pentru toţi clienţii noştri, îndeplinind cu fermitate şi responsabilitate rolul nostru de bancă de top în România”, a mai adăugat Maria Rousseva.

Creditele nete pentru clienţii companii mici au înregistrat şi ele o dinamică substanţială de 56% la finalul lunii martie 2024, pe fondul unei oferte îmbunătăţite de creditare şi al unor procese interne optimizate printr-o digitalizare sporită şi utilizarea intensiveă a bazelor de date publice externe, susţin reprezentanţii băncii.

Portofoliul de credite pentru companii a continuat să înregistreze o performanţă solidă, în creştere cu 20,2% la sfârşitul lunii martie 2024, pe baza unei acoperiri sectoriale dedicate, a parteneriatelor pe termen lung şi a bunei reputaţii pe piaţă, potrivit reprezentanţilor băncii.

Ambele segmente, IMM-uri şi companii mari, au menţinut un ritm de creştere sănătos în perioada analizată, creditele nete au fost în creştere cu 26,9% an/an pentru IMM-uri şi  cu 16,9% an/an pentru companiile mari, la finalul lunii martie 2024. În plus, beneficiind de o cerere consistentă, soldul net al finanţărilor prin leasing a crescut cu Ă20,3% an/an.

La sfârşitul lunii martie 2024, producţia cumulată de tranzacţii sustenabile a BRD, aferentă ultimilor 3 ani, a atins 976 mil. euro, foarte aproape de obiectivul de 1 mld. de euro stabilit iniţial pentru sfârşitul anului 2025. În plus, T1/2024 este marcat de o tranzacţie de referinţă pe piaţa românească, mai precis o operaţiune inovatoare de transfer sintetic de riscuri semnificative (SRT) încheiată între BRD şi IFC (membră a Grupului Băncii Mondiale) având la bază un portofoliu de referinţă de 700 mil. euro. Această tranzacţie permite eliberarea de capital cu scopul de a spori capacitatea de finanţare a proiectelor cu impact asupra sustenabilităţii în România (peste 300 mil. euro destinaţi finanţării iniţiativelor legate de climă şi a companii mici deţinute de femei).

BRD a consemnat în primele trei luni din 2024 o creştere de 13,3% a bazei de depozite, din care o creştere de 12% a depozitelor retail, aceasta fiind o sursă stabilă şi semnificativă de finanţare. Astfel, s-au înregistrat intrări în depozite la termen de la clienţi persoane fizice, în contextul în care ratele de dobândă au rămas ridicate. Depozitele companiile au crescut în mod semnificativ cu 15,8% la finalul lunii martie 2024, faţă de perioada similară a anului trecut, stimulate în principal de creşterea intrărilor nete provenind de la companiile mari, respectiv o creştere de 17,9%, urmate de cele ale IMM-urilor, în creştere cu 12,8%

Din perspectiva grupului BRD, primele trei luni din 2024 a adus un venit net bancar de 5,3%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 985 mil. lei. Aceasta a fost suţinută în principal de creştere cu 6,8% în dinamică anuală a veniturilor nete din dobânzi, determinată de efectul pozitiv de volum, în timp ce impactul dobânzilor s-a inversat, având în vedere ratele mai scăzute ale dobânzii.