Eveniment

Arhitectul-sef al Bucurestiului: Urbanismul a fost privatizat dupa ‘90. PMB e cel mai slab proprietar din capitalele UE. Cum comentati?

Arhitectul-sef al Bucurestiului: Urbanismul a fost privatizat dupa ‘90. PMB e cel mai slab proprietar din capitalele UE
15.10.2009, 23:25 595

"Dupa '90 urbanismul (dezvoltarea orasului - n.r.) a fostprivatizat, iar controlul administratiei a scazut treptat. Nu esteadmisibil ca dezvoltatorii privati sa vina cu propuneri de PUZ(Plan Urbanistic Zonal - n.red), acestea trebuie stabilite deprimarie. Locuintele din fondul de stat au fost facute 'cadou',fara sa fie vandute la valoarea de piata, iar cei care le-auobtinut n-au avut bani sa le intretina si le-au vandut. Ulterior auaparut anomaliile", sustine Patrascu. El considera ca ar trebuiintrodusa o lege a dezvoltarii urbanistice, prin careadministratiile locale sa impuna privatilor sa se asocieze cuprimariile. "De exemplu, daca mai multi investitori se unesc safaca un proiect mai amplu, legea ar trebui sa impuna ca acestia sacedeze 20 - 30% din teren primariei, pentru constructia de scolisau gradinite."

Noua lege a urbanismului va eliminaexcesele

La inceputul lunii octombrie a intrat in vigoare noua legeprivind dezvoltarea urbanistica, prin care PUZ-urile - reglementaredetaliata asupra dezvoltarii urbanistice a unei zone in care va fiinclus un proiect imobiliar - vor fi supuse dezbaterii publice, iarapoi Directia de Urbanism din cadrul PMB va da un aviz deoportunitate.

"In cadrul dezbaterilor publice vor fi implicati toti actoriiinteresati de acel proiect, pornind de la vecini si locuitoriizonei. Se va face consultarea pe site-ul PMB ca si pana acum, vorfi sedinte publice si vor fi postate panouri de informare peamplasamentul viitorului proiect", explica Patrascu. Principaluldezavantaj al noii legi este ca durata de obtinere a unui PUZ poateajunge la un an si jumatate-doi ani, fata de sase luni-un an, cateste in prezent.

Noua lege prevede o derogare de maximum 20% a Coeficientului deUtilizare a Terenului (CUT) - raportul dintre suprafata construitasi suprafata parcelei pe care se construieste, care va eliminaastfel excesele. "Aceasta lege nu va incetini dezvoltareaCapitalei, insa nu se vor mai face tentative de obtinere deindicatori inacceptabili si se elimina astfel subiectivismul",sustine Patrascu.

Legea a devenit valabila imediat dupa ultima sedinta aConsiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB), cand trebuiaaprobate PUZ-urile pentru 54 de proiecte imobiliare avizate pefosta lege a urbanismului, insa sedinta a fost suspendata dupaplecarea consilierilor PSD-PNL. "O parte dintre ele vor fiintroduse in circuitul de avizare, avand in vedere ca se incadreazain prevederile actualei legi. Celelalte se vor inapoiasolicitantilor in vederea modificarii conform noii legi", explicaarhitectul-sef. Singurul "castigator" al amanarii PUZ-urilor a fostomul de afaceri Costica Constanda, care poate actiona in judecataPMB, pentru ca proiectul Satul Francez indeplinea criteriile noiilegi a urbanismului, iar CGMB nu a supus la vot PUZ-ul. "Constandapoate actiona in judecata primaria pentru ca CGMB a refuzat sasupuna la vot PUZ-ul pentru proiectul sau", afirma Patrascu.

Cum se va aerisi Capitala

Patrascu afirma ca Bucurestiul nu va mai fi sufocat in momentulin care vor fi construite strapungerile catre autostrazileBucuresti-Pitesti si Bucuresti-Constanta, pasajul Basarab sistrapungerea Buzesti-Berzei-Uranus. In plus, trebuie realizate celeopt parcari supraterane si subterane pe care PMB le pregatestepentru urmatorii ani. "Din cele opt parcari, vor fi inceputelucrarile doar la patru, pentru ca sunt probleme juridice legate deproprietarii terenurilor. Dupa '90 au fost foarte multe puneri inposesii de terenuri, necorelate cu planurile de urbanism", sustinePatrascu.

El afirma ca primaria are in plan construirea unor parcari derezidenta si de descurajare a celor care intra in Bucuresti cumasinile personale. Cu alte cuvinte vor fi amenajate parcari inzonele de acces in Capitala pentru cei care vin cu masinilepersonale, pentru ca acestia sa foloseasca transportul incomun.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels