Eveniment

Băncile care nu şi-au actualizat contractele de credit intră în şomaj. Care sunt noile oferte?

BCR aplică deja noile reglementări pentru creditele noi - informaţiile privind creditul sunt prezentate standardizat, comisionul de analiză se percepe doar în cazul finanţărilor acordate, comisionul de rambursare este plafonat la 1%

BCR aplică deja noile reglementări pentru creditele noi - informaţiile privind creditul sunt prezentate standardizat, comisionul de analiză se percepe doar în cazul finanţărilor acordate, comisionul de rambursare este plafonat la 1%

21.06.2010, 19:01 108

Doar o parte dintre băncile de pe piaţă au reuşit să seconformeze la noile reglementări privind creditele pentruconsumatori până ieri, la expirarea termenului de zece zile de lapublicarea Ordonanţei de Guvern.

Băncile care nu sunt gata cu noile contracte de credit va trebuisă suspende vânzarea de împrumuturi, în timp semnarea acteloradiţionale cu clienţii care au credite în derulare este lăsatădeocamdată în plan secundar.

BCR, UniCreditşi Raiffeisen, trei bănci din top zece, au afirmat ieri că suntpregătite să aplice noile reglementări pentru creditele nouvândute.

În schimb,Banca Transilvania încă lucrează la actualizarea contractelor,potrivit răspunsurilor furnizate de bănci, la o solicitare a ZF.

"Rescriereacontractelor de credit nu este dificilă, însă modificările trebuiesă fie implementate şi în sistemul informatic. Până când vom figata doar ofertăm clienţii", spune Gabriela Nistor, directorexecutiv retail la Banca Transilvania, unul dintre cei mai marijucători pe piaţa de retail.

Bancherii auatenţionat încă de la publicarea ordonanţei de Guvern care conţinenoile reglementări că termenul de zece zile este prea scurt pentruimplementarea modificărilor. Totuşi, unii jucători anunţă că suntdeja gata cu modificările, iar cererea de credite nu esteoricumimportantă,clienţii fiind în expectativă din cauza incertitudinilor dineconomie.

"BCR sealiniază, începând de luni, 21.06.2010, la cerinţele Ordonanţei deUrgenţă Nr. 50.2010 privind contractele de credit pentruconsumatori. Măsurile prevăzute în ordonanţă vizează toateprodusele de tip credit negarantate - inclusiv descoperit de contşi card de credit - şi garantate (exclusiv Prima Casă), atât celenou acordate, cât şi aflate în derulare, în sold", au spus ierireprezentanţii BCR. Banca precizează că toate contractele de creditaflate în derulare vor fi aliniate la noile prevederi în termen de90 de zile, aşa cum prevede ordonanţa.

RaiffeisenBank, un alt jucător de top zece, a finalizat de asemeneaprocedurile pentru creditele noi.

"Banca aplicădeja prevederile ordonanţei pentru creditele nou garantate. Pelângă procedurile interne, nu sunt necesare alte avize", spuneMitică Tararache, director Credite persoane fizice în cadrulRaiffeisen Bank. Banca are circa un milion de contracte de creditîn derulare.

Banca nu astabilit însă care va fi metodologia de informare a clienţilor cucredite în derulare, în condiţiile în care ordonanţa prevede cătrebuie "depuse toate diligenţele" pentru informarea clienţilor.Tararache a evitat să estimeze şi costul pe care banca îl va aveade suportat în urma campaniei de informare a clienţilor.

UniCreditŢiriac Bank a adaptat deja noile contracte şi a început să îşicheme clienţii cu credite în derulare pentru semnarea acteloradiţionale. "Clienţii sunt informaţi prin intermediul site-ului, alplatformei de online banking, prin extrasele de cont curent saucard de credit, şi prin notificări", spun reprezentanţii băncii.Actul adiţional va include modificări precum dreptul de rambursareanticipată a creditului oricând pe durata contractului, nivelulcomisionului de rambursare anticipată care se aplică în cazuldobânzilor fixe, modificarea formulei de calcul a dobânzii,potrivit anunţului publicat de UniCredit pe site-ul propriu, princare îşi invită clienţii să se deplaseze la sediul sucursalei undeau deschis contul curent pentru a semna actul adiţional.

Cum se modificădobânda la creditele vechi?

Bancheriitrebuie să încheie în termenul de 90 de zile acte adiţionale pentrumodificarea a 7,7 milioane de credite, contractate de 4,5 milioanede clienţi. Printre modificări se numără şi modul de calcul aldobânzii, care trebuie să fie ori fixă pe toată perioada, oriindexată la un indicator extern (cum sunt indicatorii pieţelormonetare Robor la lei sau Euribor la euro).

Multe dintrecreditele vândute de bănci în trecut aveau dobânda variabilă "înfuncţie de condiţiile pieţei", ceea ce le dădea posibilitatea sămodifice arbitrar nivelul dobânzii.

"Dobândaclienţilor va fi legată de Robor, Euribor sau Libor, înconformitate cu prevederile ordonanţei. Chiar şi în cazul în careclienţii nu răspund, se vor aplica prevederile legale", spuneTararache.

Mihai Meiu,director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru ProtecţiaConsumatorului (ANPC, organismul care a iniţiat proiectulordonanţei), preciza însă recent că, în cazul în care clientul afost notificat, dar nu s-a prezentat la bancă, se poate lua înconsiderare principiul acceptării tacite doar pentru puncteleprevăzute în ordonanţă. Nivelul dobânzii este însă obiectulnegocierii între bancă şi client.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels