Eveniment

CC şi-a motivat decizia privind conflictul dintre Parlament şi Guvern

Autor: Mediafax

12.11.2010, 11:15 16

Curtea Constituţională arată, în decizia privind Legeaeducaţiei, că, dacă la prima vedere, posibilitatea angajăriirăspunderii nu este supusă niciunei condiţii, oportunitatea şiconţinutul iniţiativei rămânând teoretic la aprecierea exclusiva aGuvernului, acest lucru nu poate fi absolut, scrie Mediafax.

"Aşa cum a statuat Curtea în jurisprudenţa sa, respectiv prinDecizia 1557 din 18 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficialal României, Partea I, 40 din 19 ianuarie 2010, «la aceastamodalitate simplificată de legiferare (prin asumarea răspunderii decătre Executiv -n.r.) trebuie să se ajungă în extremis, atunci cândadoptarea proiectului de lege în procedura obişnuită sau înprocedura de urgenţă nu mai este posibilă ori atunci când structurapolitică a Parlamentului nu permite adoptarea proiectului de legeîn procedura uzuală sau de urgenţă»", se arată în decizia, luată cumajoritate de voturi, a Curţii privind conflictul juridic de naturăconstituţională dintre Parlament şi Executiv, publicată vineri.

Prin aceeaşi decizie, Curtea a mai statuat că "angajarearaspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmăreşte caacesta să fie adoptat în condiţii de maximă celeritate, conţinutulreglementării vizând stabilirea unor măsuri urgente într-un domeniude maximă importanţă, iar aplicarea acestora trebuie să fieimediată. […] Prin urmare, chiar dacă la prima vedere posibilitateaangajării răspunderii nu este supusă niciunei condiţii,oportunitatea şi conţinutul iniţiativei rămânând teoretic laaprecierea exclusiva a Guvernului, acest lucru nu poate fi absolut,pentru că exclusivitatea Guvernului este opozabilă numaiParlamentului, şi nu Curţii Constituţionale ca garant alsupremaţiei Legii fundamentale."

Pornind de la aceste considerente de principiu desprinse dinjurisprudenţa sa, care circumscriu în mod categoric condiţiile încare Guvernul îşi poate angaja răspunderea asupra unui proiect delege, şi văzând dispoziţiile art.1 alin.(4), art.61 alin.(1),art.102 alin.(1) şi art.114 alin.(1) din Constituţie, Curteaconstată că angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectuluiLegii educaţiei naţionale, aflat în dezbatere parlamentară,respectiv la Senat, în calitate de Cameră decizională, nu îşigăseşte nici o motivare. Citiţi mai multe despre decizia CurţiiConstituţionale pe www.mediafax.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO