Eveniment

Ce variante au companiile locale pe o piata libera?

08.05.2007, 19:03 11

Aderarea la Uniunea Europeana a adus pe langa o relativa circulatie libera a marfurilor si persoanelor si premisele unei concurente mult mai acerbe in toate domeniile economice. Cresterea concurentei duce totodata la o crestere a competitivitatii pe piata interna, dar trebuie luata in calcul si largirea orizontului companiilor interne, tinand cont ca au acces liber la alte piete pe care isi pot extinde afacerile. IT-ul este unul dintre domeniile in care am putea asista la aparitia celor mai multe companii romanesti cu prezenta internationala.
Pe de alta parte, pe piata bancara sau cea a asigurarilor cele mai multe companii cu actionariat local au fost deja absorbite, exceptiile precum Banca Transilvania sau Asirom fiind elemente care confirma dominatia companiilor internationale. Ce variante au companiile locale pe o piata libera? La aceasta intrebare au incercat sa raspunda reprezentantii mediului politic si oamenii de afaceri in cadrul conferintei "Economia romaneasca: foaia de parcurs de la leu la euro" organizata ieri de Ziarul Financiar, in parteneriat cu BCR.


Nicolae Danila, presedintele BCR
Anul 2007 este anul in care Romania trebuie sa confirme sustenabilitatea cresterii economice, a cresterii leului care va continua sa se aprecieze, a sectoarelor economice care indica apreciere, precum si a domeniilor care pot atrage investitii straine. Totodata, trebuie sa creasca gradul de economisire de la 15% din PIB in prezent la 19% la nivelul anului 2009. Este de asteptat si o crestere a productivitatii mai mare decat a salariilor.

Radu Georgescu, CEO al Gecad
Companiile romanesti au toate sansele in competitia cu companiile internationale daca luam in considerare ca tara noastra reprezinta in momentul de fata doar 0,2% din piata internationala de IT si astfel companiile pot ataca alte piete fara a ignora insa activitatea de pe piata locala. Ar trebui promovata o campanie "buy romanien", deoarece suntem foarte obisnuiti sa cumparam produse din afara si sa ignoram astfel produse bune de pe piata locala.

Donato Chiarini, seful reprezentantei CE in Romania
Romania are un potential extraordinar care trebuie exploatat la maxim si totodata trebuie luata in considerare o stabilitate politica, o stabilitate financiara la nivel macro-economic, precum si aliante in cadrul Uniunii Europene, deoarece este dificil ca 27 de state sa aiba aceeasi orientare. Un exemplu bun este Irlanda care, dintr-una dintre cele mai sarace tari din Europa, care supravietuia din exportul de produse brute agricole, a ajuns una dintre cele mai bogate tari din UE.

Catalin Stroe, director de marketing la Asirom
Pe piata asigurarilor Asirom a cam ramas singura companie din primele zece cu actionariat local situatie similara si pe piata bancara. Vrem sa ne pastram caracterul national pentru o perioada cat mai lunga, bazandu-ne pe increderea romanilor care a crescut in ultimul an la 34%. Se poate vorbi de o tenta nationala. Totodata un avantaj al companiei este reteaua foarte mare la nivel national. Cu toate acestea metodele de training din cadrul companiei sunt comparabile cu cele ale companiilor internationale.

Constantin Stroe, vicepresedinte al Dacia
In Romania ar putea fi produse la nivelul anului 2010 un numar de 600.000 de autoturisme anual, tinand cont ca la uzina Dacia a fost aprobat un plan de investitii care va creste capacitatea de productie la 550.000 de unitati anual, in timp ce la uzina de la Craiova, in functie de eficienta privatizarii, viitorul proprietar ar trebui sa-si propuna producerea a cel putin 250.000 de masini anual. Tin sa cer Guvernului Romaniei urgentarea reprivatizarii uzinei de la Craiova, intarzierea acestui proces ducand la perimarea capacitatii de productie a uzinei. Totodata, cer continuarea restrictiilor aplicate autoturismelor second-hand pe piata locala.

Cristian Constantinescu, Allianz Tiriac
Daca ne referim de exemplu la piata asigurarilor, constatam ca astazi investitorii strategici au ajuns sa domine operatiunile de asigurari din Romania, iar acest lucru a adus beneficii impotante stabilitatii acestui sector. Numai in ultimii doi ani, 2005 si 2006, aportul financiar la majorarea capitalului companiilor de asigurari active in Romania s-a apropiat de valoarea de 200 de milioane de euro. Prezenta acelorasi investitori strategici a contribuit la cresterea competitivitatii asiguratorilor la fel cum in mod evident s-a intamplat in general in intregul sistem financiar si desigur in intreaga economie romaneasca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO