Eveniment

Constructorii căii ferate dintre Gara de Nord şi aeroportul Otopeni au realizat până acum doar 31% din proiect. De proiectul de modernizare a liniei de cale ferată Bucureşti Nord - Aeroport Internaţional Henri Coandă se ocupă asocierea formată din firmele Arcada Company - ISPCF - DB Engineering & Consultings

Constructorii căii ferate dintre Gara de Nord şi aeroportul Otopeni au realizat până acum doar 31% din proiect. De proiectul de modernizare a liniei de cale ferată Bucureşti Nord - Aeroport Internaţional Henri Coandă se ocupă asocierea formată din firmele Arcada Company - ISPCF - DB Engineering & Consultings

Proiectul are ca scop asigurarea legăturii directe între Gara de Nord Bucureşti şi aeroportul Henri Coandă prin construirea unei căi ferate duble, cu o lungime de 2,95 kilometri, a unui viaduct de 1,52 kilometri care va traversa DN1, trei podeţe, instalaţie de centralizare electronică şi o staţie de călători la terminalul T1.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

22.02.2020, 16:00 8619

O treime din proiectul de construcţie a căii ferate care ar urma să facă legătura între Gara de Nord din Bucureşti şi aeroportul Otopeni este gata, potrivit oficialilor CFR.

„Lucrările de modernizare a liniei de cale ferată Bucureşti Nord - Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti sunt în derulare, iar până în acest moment s-au realizat în proporţie de 31%“, spun reprezentanţii CFR. Astfel, până în acest moment, s-a finalizat organizarea de şantier şi s-a realizat fundaţia, iar acum se fac săpături şi se lucrează la utilităţi. Lucrările de construcţie au demarat la începutul lunii septembrie. Calea ferată ar trebui să racordeze terminalul T1 al Aeroportului Internaţional Henri Coandă la centrul oraşului. La sfârşitul lunii mai 2019, CFR SA a anunţat că de proiectul de modernizare a liniei de cale ferată Bucureşti Nord - Aeroport Internaţional Henri Coandă se va ocupa asocierea formată din firmele Arcada Company - ISPCF - DB Engineering & Consultings.

Arcada Company din Galaţi este controlată de oamenii de afaceri Spiru Mantu şi Mihai Humă. Compania a continuat să-şi reducă afacerile în 2018, apropiindu-se de 100 mil. lei. Scăderea a fost astfel de peste 40%, după cum reiese din cele mai recente date disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe.  Compania din Galaţi a cumpărat în 2007 pachetul majoritar al Institutului de Studii şi Proiectări Căi Ferate din Bucureşti (ISPCF), asociat în realizarea căii ferate spre Otopeni, astfel că ulterior şi-a extins activitatea în sectorul feroviar. De-a lungul timpului, Arcada Company a construit, printre altele, podul feroviar din Băneasa, situat peste DN1, şi a reabilitat un segment din calea ferată Bucureşti - Băneasa - Fundulea. DB Engineering & Consultings, a treia firmă din asociere, este o companie din Germania specializată în proiecte de infrastructură. 

Valoarea totală estimată a contractului de realizare a căii ferate, care are o durată de 14 luni (2 luni pentru proiectare şi 12 luni pentru execuţie), este de 420,1 milioane de lei, fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri de coeziune şi bugetul de stat, aferente cadrului financiar 2014-2020, potrivit unui anunţ publicat pe 31 mai 2019 de CFR SA. Acelaşi document mai notează că proiectul are ca scop asigurarea legăturii directe între Gara de Nord Bucureşti şi aeroportul Henri Coandă prin construirea unei căi ferate duble, cu o lungime de 2,95 kilometri, a unui viaduct de 1,52 kilometri care va traversa DN1, trei podeţe, instalaţie de centralizare electronică şi o staţie de călători la terminalul T1.

Miza realizării acestei linii ferate este cu atât mai mare cu cât legătura dintre Bucureşti şi Otopeni este una dintre condiţiile pe care Capitala trebuie să le respecte în contextul în care va găzdui patru meciuri din Campionatul European de fotbal 2020. Cerinţa era ca, de la aeroport spre oraş, să fie asigurată şi o a doua cale de transport, pe lângă cea rutieră. Planul era ca pe ruta Bucureşti-Otopeni să existe şi un tronson de metrou. 

AFACERI DE LA ZERO