Eveniment

Consumul de medicamente a stagnat in trimestrul al treilea

22.11.2005, 20:37 22

Consumul de medicamente de pe piata romaneasca a stagnat, in cel de-al treilea trimestru al anului, la aproximativ 310 milioane de euro (1,1 mld. lei), potrivit ultimului raport al pietei farmaceutice realizat de compania Cegedim.

Cel de-al doilea trimestru al anului a consemnat vanzari totale de medicamente pe piata romaneasca de aproape 290 de milioane de euro, potrivit companiei.

Unul din factorii care vor determina evolutia ulterioara a pietei este ritmul de plata al datoriilor din sistemul de sanatate. In cazul achitarii acestor datorii, Cegedim estimeaza ca piata isi va relua ritmul de crestere, iar in cazul mentinerii incertitudinilor legislative se va produce o stagnare sau chiar o usoara scadere a pietei farmaceutice.

Piata farmaceutica a inregistrat o crestere de aproape 30% anul trecut, ajungand pana la circa 960 de milioane de euro.

In perioada octombrie 2004 - septembrie 2005 piata farmaceutica romaneasca a crescut cu 2,7% la circa 1,23 miliarde de euro (4,45 mld. lei) comparativ cu intervalul august 2004-iulie 2005.

"Reducerea ritmului de crestere al pietei confirma tendinta de stabilizare dupa cresterea semnificativa din 2004. Daca pe termen mediu estimam ca piata isi va relua tendinta de crestere, pe termen scurt este dificil de anticipat care va fi efectul combinat al celor doua procese antagonice aflate in plina desfasurare", arata Cegedim.

Potrivit companiei, piata de retail, care reprezinta circa 75% din totalul pietei, a crescut cu 4,2% in perioada octombrie 2004 - septembrie 2005, in timp ce vanzarile de medicamente catre spitale au scazut cu 1,6% in aceeasi perioada.

Pe segmente, produsele cu pre-scriptie medicala au avut o evolutie mai slaba in perioada analizata, rata de crestere fiind de 4,1%, la 2,6 miliarde de lei (748,6 milioane de euro). In ceea ce priveste produsele fara prescriptie medicala, vanzarile acestora au avansat cu 4,8% la 674,4 milioane de lei (189,5 milioane de euro).

Comparand rezultatele din trimestrul doi cu cele din al treilea trimestru, vanzarile produselor eliberate pe baza de prescriptie au inregistrat o crestere de 9,3%, la 666,6 milioane de lei (187,3 milioane de euro). In acelasi timp, incasarile din OTC-uri au avansat cu doar 2,7% la 168,6 milioane de lei (47,3 milioane de euro).

Grupul britanic GSK si-a mentinut prima pozitie in clasament, cu o cota de 9,5%, in perioada octombrie 2004 - septembrie 2005, si vanzari de 425 de milioane de lei (119,4 milioane de euro), incluzand rezultatele Europharm Brasov.

Locul doi a fost ocupat de Hoffmann La Roche, care a consemnat vanzari de 307,9 milioane de lei (86,5 milioane de euro) si o cota de piata de 6,9%, la finele lunii septembrie.

Urmatoarea pozitie in top este ocupata de Novartis, care in intervalul octombrie 2004 - septembrie 2005 a obtinut o cota de 6,5% din piata locala de profil si vanzari de 289,6 milioane de lei (81,3 milioane de euro), incluzand incasarile Lek, Lek Pharmatech, Sandoz si Hexal. Pozitia a patra este ocupata de Sanofi-Aventis, cu 274,7 milioane de lei (77,1 milioane de euro) si o cota de piata de 6,2%.

Locul cinci i-a revenit in intervalul analizat companiei americane Pfizer, care a raportat vanzari de 266,6 milioane de lei (74,9 milioane de euro) si o cota de piata de 6%.

Cegedim precizeaza ca datele prezentate estimeaza fluxul de produse la iesirea din farmacie si spital catre pacient, ele reprezentand exclusiv produsele farmaceutice (nu si cele parafarmaceutice, cosmetice sau veterinare).



Vanzarile companiei farmaceutice britanice GlaxoSmithKline pe piata romaneasca au ajuns sa reprezinte aproximativ 50% din vanzarile realizate de companie in regiunea de sud a Europei de Est, care grupeaza 14 piete. Cele 14 piete definite de GSK ca fiind sudul Europei de Est sunt Croatia, Serbia si Muntenegru, Bosnia si Hertzegovina, Macedonia, Albania, Bulgaria, Moldova, Ucraina, Azerbaidjan, Armenia, Georgia, Uzbekistan si Kazahstan. Reprezentanta din Romania actioneaza ca centru de dezvoltare pentru restul pietelor din regiune, operatiunile companiei fiind conduse de Roberto Musneci. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO