Eveniment

„Credem că Bucureştiul poate să devină cel mai puternic hub de business pentru toată Europa de Sud-Est”

Peste 200 de companii, în primul rând germane, înalţi oficiali germani şi români au participat la un forum de două zile desfăşurat la Berlin în care s-a analizat stadiul relaţiilor comerciale şi de investiţii între România şi Germania şi ce direcţii urmează.

Peste 200 de companii, în primul rând germane, înalţi oficiali germani şi români au participat la un forum de două zile desfăşurat la Berlin în care s-a analizat stadiul relaţiilor comerciale şi de investiţii între România şi Germania şi ce direcţii urmează.

Autor: Sorin Pâslaru

08.10.2023, 10:47 3392

În cel mai puternic forum de investiţii organizat până acum de Germania având ca obiectiv relaţiile comerciale şi de investiţii, germanii şi-au arătat interesul în relaţia cu România pe patru direcţii: investiţiile care să beneficieze de facilităţi în cercetare/dezvoltare, apoi aşa numitele investiţii nearshoring, adică aducerea în ţări prietenoase a investiţiilor de peste mări şi ţări, investiţiile în digitalizare, energie şi agricultură.

Peste 200 de companii, în primul rând germane, înalţi oficiali germani şi români au participat la un forum de două zile desfăşurat la Berlin, organizat de Camera de Comerţ Româno-Germană AHK România, în care s-a analizat stadiul relaţiilor comerciale şi de investiţii între România şi Germania şi ce direcţii urmează.

Reprezentantul Continental, unul dintre cei mai mari investitori germani de pe piaţa locală, cu patru fabrici şi unităţi de cercetare- dezvoltare în România şi 20.000 de angajaţi, a subliniat implicarea companiei în cercetare şi dezvoltare în România.

„România dispune de o bază de know-how industrial foarte bună, care ne-a ajutat foarte mult în dezvoltarea noastră. Acum este însă nevoie de noi tehnologii şi colaborarea noastră cu laboratoarele şi universităţile de profil va fi esenţială pentru realizarea unor hot spot-uri de cercetare care vor face trecerea către noile tehnologii”, a spus Dr. Christian von Albrichsfeld, head of country Continental România şi general manager Continental Automotive Timişoara, în cadrul panelului de discuţii privind nearshoring şi cercetarea şi dezvoltarea.

Christian von Albrichsfeld, Continental România

Şeful Continental România s-a dovedit un bun cunoscător al realităţii economice locale şi a atras atenţia unuia dintre cele mai mari deficite cu care se confruntă astăzi România. „Este necesară crearea unor condiţii pentru creşterea numărului de salariaţi. România are doar 5,5 milioane de salariaţi, la o populaţie aptă de muncă de 10 milioane de persoane, dar numărul de salariaţi înseamnă numai un sfert din populaţia totală a ţării. În Germania, peste jumătate din populaţie este salariată. Atragerea investiţiilor reprezintă un factor de creştere pentru economie şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă”, a spus el.

Radu Oprea, ministrul român al economiei

Investitorii germani pun un deosebit accent pe învăţământul dual, un sistem creat în interiorul liceelor tehnologice de la zero, care presupune o foarte bună cooperare între instituţia de învăţământ şi companii partenere. În replică, Radu Oprea, ministrul român al Economiei, prezent la discuţii, a afirmat sprijinul României pentru extinderea acestui sistem pe bază de finanţări prin PNRR.

Reprezentantul Draxlmaier Group, prof. Dr. Jorg Markus Elsenbach, global head of corporate governance în cadrul companiei germane, a vorbit despre nevoia de creştere a competenţelor şi a capabilităţilor angajaţilor locali. Draxlmaier este unul dintre cei mai mari investitori germani în România, cu fabrici de componente auto, în principal asamblărid e cablaje pe care le întoarce înapoi, în primul rând, pe piaţa auto germană.

Jorg Markus Elsenbach, Draxlmaier Group

Reprezentantul Draxlmaier a menţionat nevoia de a investi suplimentar în cursuri de mecatronică şi faptul că România poate trece la nivelul următor din punct de vedere al investiţiilor atrase care să ţintească nu numai forţa de muncă ieftină, ci şi o forţă de muncă specializată.

Reprezentantul CTP, un mare jucător pe piaţa de logistică, a spus că a venit în România pentru că şi-a urmat clienţii. „Am început cu Faurecia şi Hella (n.red. fabrici de componente auto), iar astăzi am ajuns să reprezentăm 30% din ce înseamnă spaţii logistice din România. Credem că Bucureştiul poate să devină cel mai puternic hub de business pentru toată Europa de Sud Est. Pariul acum este ca investitorii să treacă la nivelul următor şi anume la investiţiile în cercetare/dezvoltare, pentru că există un pool de talente suficient de puternic pe piaţa locală. De asemenea, cred că trendul nearshoring reprezintă o oportunitate uriaşă pentru economia românească”, spune Bert Hesselink, group client relationship director CTP.

Bert Hesselink, CTP

Nearshoring-ul, despre care se vorbeşte foarte mult de la pandemie încoace şi într-o măsură şi mai mare de când a izbucnit războiul din Ucraina, înseamnă decizia unor multinaţionale de a investi în ţări aproapiate atât geografic, cât şi din punct de vedere politic sau chiar de a reloca investiţii din ţările foarte îndepărtate care presupun un risc în caz de ruperi ale lanţurilor de aprovizionare.

Alexander Knauf, moştenitorul gigantului german Knauf, din industria materialelor de construcţii, a spus că a luat decizia de investi 200 mil. euro pe piaţa românească în două fabrici, inclusiv ca urmare a proximităţii geografice şi de mentalitate cu România. „Noi suntem o companie de familie şi în timpurile acestea de incertitudine pe care le traversăm este foarte important să dăm o direcţie, să arătăm oamenilor încredere. Noi investim în România şi facem aceste fabrici ca întregii ţări să îi fie mai bine şi să consume mai puţină energie. Cred că este timpul ca oamenii să lucreze tot mai mult pentru un sens. Vom aduce valoare locală, vom crea valoare locală prin consum local şi exporturi”, a spus Alexander Knauf, speaker of the general partners of the Knauf Group.

Alexander Knauf, Knauf Group

Knauf investeşte 130 mil. euro în judeţul Mureş într-o fabrică de vată minerală, produs care ajută la izolarea locuinţelor. Compania va primit un ajutor de stat de aproape 20 mil. euro pentru această investiţie. De asemenea, Knauf mai face o fabrică de gips, carton şi profiluri metalice în judeţul Cluj. Knauf este o companie de materiale de construcţii fondată în 1932, cu afaceri de 15 miliarde euro şi peste 41.000 de angajaţi la nivel global, în 300 de fabrici în 90 de ţări.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO