Eveniment

Guvernul o mai lungeste un pic la Aro

18.08.2003, 00:00 11

“Gaura neagra” de la Campulung a mai "inghitit" saptamana trecuta inca 120 de miliarde de lei (3,24 mil. euro), din partea Guvernului, care ar trebui sa-i mai ajunga cateva luni.
inisterul Administratiei si Internelor si Ministerul Educatiei au fost autorizate de guvern, in sedinta de joi, sa vireze in contul societatii ARO, in baza unor contracte comerciale incheiate anterior, suma de 120 miliarde lei, pentru achizitionarea unor autovehicule produse de aceasta unitate. Astfel, conform unei ordonante aprobate de Executiv in sedinta de joi, Ministerul Educatiei va vira in contul societatii ARO 39,7 miliarde lei pentru achizitionarea unor autovehicule destinate transportului scolar, iar ministerul Administratiei si Internelor va achita alte 80.3 miliarde lei pentru obtinerea unor autovehicule ARO.
"Este vorba de inca o subventie mascata, care sacrifica obiectivele pe termen lung pentru avantaje pe termen scurt. E intotdeauna mai usor sa amani o decizie care presupune costuri sociale", spune analistul financiar Matei Paun.
Nici unul dintre producatorii romani de automobile nu se poate lauda cu o evolutie prea buna in ultimii ani. Dacia si Daewoo, adica principalii jucatori din acest domeniu, desi au reprezentat la un moment dat privatizari de succes, au avut de-a face cu mai multe probleme decat se asteptau managerii companiilor, probleme datorate atat pietei interne cat si mediului economic international.
Cand vine vorba insa de producatori precum Aro Campulung sau Roman Brasov situatia devine de-a dreptul sumbra, cele doua companii fiind confruntate de ani buni cu spectrul inchiderii.
Aro a avut pierderi in 2002 de 30 milioane euro. La cheltuielile de anul trecut ale companiei (52 mil. euro) si numarul de autovehicule produse (1300), un Aro ar costa de fapt, sau ar trebui sa fie vandut pe piata la un pret care sa acopere macar costurile,  38.000 euro. Atata costa un Mercedes sau BMW. 
De fiecare data insa, apare cate un ajutor financiar de la Guvern, sub forma unor subventii sau a unor comenzi pentru cine stie ce minister, care nu face altceva decat sa prelungeasca agonia, afirma analistii.
“Intr-un fel sau altul, autoritatile tin in viata artificial de mai bine de zece ani Aro Campulung prin comenzi de stat si alte ajutoare de acest tip. Ministerele cumpara masini Aro de care nu are nimeni nevoie, iar banii care vin direct sau mascat sunt inghititi cu o viteza extraordinara”, crede Marius Carp, directorul executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Potrivit acestuia, producatorul de la Campulung nu are decat doua sanse de supravietuire. “Prima varianta ar fi o minune prin care s-ar putea redresa activitatea societatii, desi echipamentele sunt foarte invechite, insa aceasta este clar ca nu se va intampla. A doua varianta ar fi gasirea unui investitor care ar fi dispus sa investeasca bani grei pentru a rentabiliza o astfel de companie, ceea ce ar insemna o alta minune”, spune Carp.
Ce se va face insa Romania fara Aro in cazul in care fabrica ar fi inchisa ? “Sunt destule exemple in istorie de marci celebre, cu traditie in spate, care au disparut deoarece nu au mai fost viabile din punct de vedere economic. Nu ar fi un capat de lume daca s-ar petrece acest lucru si in cazul Aro, mai ales ca in afara Romaniei marca nu inseamna foarte mult. Ramane insa componenta sociala, aceasta fiind, cred, singura ratiune pentru a tine in viata compania. Ar fi mai ieftin insa ca societatea sa fie inchisa, iar ajutoarele sa fie destinate unor programe sociale” conchide Carp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO