Eveniment

Guvernul va converti datoriile CFR SA în acţiuni. "Măsura reflectă situaţia disperată în care s-a ajuns"

Guvernul va converti datoriile CFR SA în acţiuni. „Această măsură reflectă situaţia disperată în care s-a ajuns“

La starea dezastruoasă în care se află căile ferate a contribuit politizarea excesivă a echipelor din conducerea societăţilor feroviare

Autor: Mirabela Tiron

12.03.2012, 00:05 955

Dezinteresul miniştrilor transporturilor pentru calea ferată, managerii numiţi politic ce au devalizat compania şi slaba finanţare a infrastructurii feroviare au dus compania CFR SA, administratoul căii ferate, într-o situaţie dramatică subliniată de pierderile şi datoriile uriaşe.

După ce ani la rând datoriile companiei feroviare au fost pasate de la un guvern la altul, guvernul Ungureanu a decis că va anula datoriile CFR SA de 3,99 miliarde lei (aproximativ 920 milioane euro) aferente anului trecut prin conversia în acţiuni, care vor fi preluate de Ministerul Transporturilor ca unic acţionar.

"Se aprobă stingerea prin conversie în acţiuni a creanţelor principale şi a accesoriilor aferente, cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi bugetelor fondurilor speciale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii şi asimilate salariilor, individualizate în titluri de creanţă emise până la 31 ianuarie 2012, datorate de către Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA la această dată şi neachitate la data eliberării certificatului de atestare fiscală", se arată în proiectul întocmit de Ministerul Transporturilor, citat de Mediafax.

La finalul anului trecut, compania prelimina datorii către bugete şi Fondul de risc de 3,9 miliarde lei, din care 2,06 miliarde lei reprezintă penalităţi şi majorări pentru neplată sau plata cu întârziere, potrivit Mediafax.

În 2010 CFR SA a finalizat cu o cifră de afaceri de 1,1 miliarde lei (260 milioane de euro) şi pierderi de 1,2 miliarde lei (283 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Compania avea datorii totale de 7,5 miliarde de lei (1,7 miliarde euro). CFR SA primise în acel an subvenţii de 167 de mil. euro, în timp ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) luase aproape 1,6 mld. de euro subvenţii de la stat în 2010, fiind instituţia care a primit cei mai mulţi bani, în condiţiile în care fondurile proprii au reprezentat doar 13% (222 mil. euro) din totalul surselor pe care le-a avut la dispoziţie. Şi modul de tratare a acestor subvenţii din bugetul de stat contează.

Având în vedere că CFR SA este singura companie din România care administrează infrastructura feroviară, Guvernul consideră că acordarea unui sprijin financiar nu reprezintă ajutor de stat. CFR SA se află pe lista companiilor monitorizate de Fondul Monetar Internaţional, iar neadoptarea acestei măsuri în regim de urgenţă ar împiedica îndeplinirea obiectivelor stabilite în acordul cu instituţia financiară internaţională, se menţionează în proiect.

Măsura reflectă situaţia disperată

"Această măsură reflectă situaţia disperată în care s-a ajuns. Prin această schemă de iertare de datorii statul poate să facă o societate mai vandabilă. Pentru stat nu este însă un câştig, pentru că suma pe care ar putea să o încaseze nu va acoperi datoriile sau acţiunile", afirmă Aurelian Dochia, analist economic.

Aurelian Dochia susţine că din punct de vedere legal statul nu este avantajat de această măsură care îl transformă din creditor în acţionar. "Practic statul renunţă la poziţia de creditor în favoarea celei de acţionar, deşi este cunoscut faptul că un creditor are o poziţie prioritară faţă de un acţionar. Cred că statul este obligat să renunţe la această poziţie pentru a face vandabilă compania", a menţionat el.

Investiţii ineficiente: aceeaşi viteză pe Bucureşti - Constanţa după reabilitare de 900 mil. euro

Deşi Ministerul Transporturilor, unul dintre cele mai "bogate" ministere, a avut un buget de 3,3 miliarde de euro anul trecut, a reabilitat doar 230 de kilometri de cale ferată. Anul trecut a fost finalizată reabilitarea liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa cu peste 900 mil. euro, dar timpul de parcurgere este acelaşi ca înainte de reabilitare. De ce? Anca Boagiu susţine că timpul de parcurgere a rămas acelaşi pentru că au fost restricţii de viteză, de exemplu, din cauza podului la Cernavodă.

De două ori mai puţini bani decât la drumuri

Anul acesta circa 1,83 miliarde de euro vor merge către bugetul de investiţii al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), doar 990 de milioane de euro vor fi alocaţi pentru calea ferată. Dacă România alocă o parte mică din fondurile Ministerului Transporturilor pentru întreţinerea şi funcţionarea normală a căii ferate, în Franţa, Austria, Germania sau Anglia fondurile pentru calea ferată ajung la 50%-60% din bugetul ministerului.

Devalizată de directori

La starea dezastruoasă în care se află căile ferate a contribuit politizarea excesivă a echipelor din conducerea socie­tăţilor feroviare, deci lipsa de continuitate şi experienţa unor manageri numiţi pe criterii politice (15 directori a avut CFR SA din 1998 până în 2010).

Fostul director general al Companiei Naţionale a Căilor Ferate Române, Mihai Necolaiciuc, este judecat pentru prejudicierea companiei cu 70 de milioane de euro. Potrivit rechizitoriului, în perioada 2002 - 2003, Mihai Necolaiciuc, în calitate de director general al CN CFR, a semnat 23 de comenzi de achiziţii ilegale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO