Eveniment

Începe campania “Campioni români în business” : Antreprenorii locali sunt resursa cea mai de preţ a economiei, ţineţi cu dinţii de ei, spun câştigătorii

Începe campania “Campioni  români în business” : Antreprenorii locali sunt resursa cea mai de preţ a economiei, ţineţi cu dinţii de ei, spun câştigătorii

Începe campania “Campioni români în business” : Antreprenorii locali sunt resursa cea mai de preţ a economiei, ţineţi cu dinţii de ei, spun câştigătorii

Autor: Mirabela Tiron

04.10.2011, 00:08 917

Chiar dacă în piaţă nu mai este optimismul din anii de creştere economică, antreprenorii tre­buie să înveţe să recunoască opor­tunităţile, să se adapteze la contextul economic şi să aplice, când este nevoie, un plan B, sunt de părere Cristian Nacu, partener în cadrul Enterprise In­ves­tors, Wolfgang Schoiswohl, vicepre­şe­dinte corporate al BCR, şi Irina Anghel, preşe­dintele şi fondatorul asociaţiei Triple Helix.

Ei au lansat ieri, în parteneriat cu Ziarul Financiar, proiectul "Campioni români în business", care premiază pentru al patrulea an consecutiv cele mai dinamice companii cu capital autohton din cele mai importante regiuni ale ţării şi din Bucureşti. Primul eveniment, în cadrul căruia vor fi premiate cele mai dinamice companii din România şi antreprenorii din spatele lor, va avea loc la Sibiu chiar astăzi.

Criteriile de selecţie ale companiilor campioane în business au fost: cifră de afaceri de peste 20 mil. lei în 2010, obţinerea de profit net şi peste 10 angajaţi. Criteriul de premiere este reprezentat de creşterea medie anuală a cifrei de afaceri din ultimii trei ani (2008-2010). Pentru această ediţie 3.500 de companii, cu o cifră de afaceri cumulată de 387 mld. lei şi un profit brut cumulat de 27,6 mld. lei, îndeplinesc condiţiile de selectare în concurs.

"Într-o perioadă de criză antreprenorii trebuie să fie atenţi la pericolele, dar şi la recunoaşterea oportunităţilor. În criză se pot face afaceri mai interesante. Antre­pre­norii de succes, ca şi campionii din sport, merită să fie făcuţi cunoscuţi. Este nevoie de modele bune de urmat în business pentru tinerii din ţară", susţine Cristian Nacu, partener în cadrul Enterprise Investors. "Eve­nimente precum plecarea Nokia din România arată că multinaţionalele vin şi pleacă în funcţie de interesele lor. Este foarte bine ca statul să încurajeze aceste investiţii şi să se înscrie în cursa pentru atragerea investiţiilor străine cu celelalte ţări din zonă, dar în aceeaşi măsură statul ar trebui să ajute antreprenorii autohtoni", a declarat Cristian Nacu. El a mai precizat că antreprenorii locali sunt mai creativi decât giganţii care au investit până acum în România.

Nacu a precizat că multinaţionalele sunt investitori oportunistici, iar la primul semn de nesiguranţă pleacă: "Antreprenorii locali sunt cea mai de preţ resursă a economiei". În portofoliul Enterprise Investors sunt prezente Macon Deva, Smartree, Profi, Siveco, investiţiile fondului în România ridicându-se la 200 de milioane de euro.

Statul trebuie să ajute IMM-urile prin eliminarea barierelor birocratice

"Autorităţile trebuie să ajute firmele mici şi mijlocii locale, inclusiv prin retur­narea banilor din TVA şi prin eliminarea barierelor birocratice. Eliminarea unor ba­riere birocratice în relaţia cu firmele mici le-ar ajuta foarte mult. Companiile mici nu pot să stea să aştepte după stat să le returneze bani, pentru că nu au aceşti bani. Nu au ne­voie de facilităţi, ci de normalităţi", a adăugat Nacu.

Wolfgang Schoiswohl, vicepreşedinte cor­porate al BCR, susţine că firmele trebuie să se restructureze şi să îşi ajusteze modelul de afaceri la situaţia economică actuală, să înveţe să "exploreze".

"Sectorul IMM-urilor se confruntă cu dificultăţi din cauza recesiunii prelungite şi a scăderii cererii de pe piaţa internă. Băncile au adoptat criterii mai stricte de creditare, dar proiectele viabile şi afacerile bune găsesc întotdeauna finanţare. Chiar şi în perioadele de recesiune investiţiile care reduc costurile şi sporesc productivitatea sunt cele mai indicate", a declarat el.

Firmele au nevoie de un plan B dacă planul A nu funcţionează

"În piaţă nu este acelaşi optimism de acum patru-cinci ani, dar încă există opor­tu­ni­tăţi de dezvoltare care ar trebui luate în calcul. Este bine ca firmele să aibă un plan B atunci când nu mai dă rezultate planul A. Este nevoie să ne uităm la IMM-urile care creează creştere sustenabilă pentru eco­no­mie şi să le luăm ca exemplu", mai spune repre­zentantul BCR.

Irina Anghel, preşedintele şi fondatorul aso­ciaţiei Triple Helix, a declarat că investi­torii străini nu ar trebui să reprezinte nişte ancore în timp de criză pentru susţinerea eco­nomiei. "Adevărata resursă care poate susţine economia românească sunt antre­pre­norii români", spune Irina Anghel.

Cum a evoluat businessul celui mai dinamic antreprenor din 2010

Doina Cepalis (foto), proprietara Te Rox Produ din Paşcani, fabrică producătoare de centuri de siguraţă pentru scaune de copii, susţine că a reuşit să îşi menţină businessul pe creştere prin contractele noi semnate. Cepalis a fost desemnată anul trecut cel mai dinamic antreprenor din România de către Enterprise Investors, BCR şi Ziarul Financiar, dat fiind faptul că firma a înregistrat în perioada 2007-2009 o creştere medie anuală a cifrei de afaceri de 650,9%.

"Am reuşit de frica de a nu pierde tot. Nu am cedat niciun moment, am stat câte 14 ore în fabrică şi am mers la foarte multe întâlniri în Paris, New York şi chiar şi în Japonia", spune Doina Cepalis. Compania pe care o conduce activează din 2007 în domeniul industriei textile ca producător de confecţii textile (huse şi centuri de siguranţă) pentru fabricarea de scaune auto pentru copii. "Am găsit soluţii de parteneriate în toată Europa de Vest şi în America. Anul acesta aştept afaceri de 22 milioane de euro, în creştere cu două milioane de euro faţă de anul trecut", spune ea.

Anul trecut compania a avut o cifră de afaceri de 80 de milioane de lei (19 mil. euro) şi un profit de 770.169 lei (184.000 euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Printre clienţii companiei se numără branduri precum Ferarri, Chicco, Tex (brandul Carrefour), Prenatal, Fisher Price, iar produsele companiei ajung în peste 56 de ţări. Produsele realizate în fabrica de la Paşcani merg către export. Te Rox Produ are contracte semnate cu marii retaileri: reţeaua Carrefour, Metro, Fisher. Doina Cepalis va dezvolta o nouă fabrică în Iaşi, o investiţie de 7,2 milioane de euro din fonduri proprii şi credite. "Vreau să creez produsul complet, nu doar husele şi centurile de siguranţă pentru aceste scaune. Până în 2013 estimez că în companie vor lucra 2.000 de angajaţi, iar cifra de afaceri va ajunge la 40 -50 mil. euro."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO