Eveniment

Masinile scumpe, si mai scumpe chiar daca sunt luate in leasing

01.10.2004, 00:00 23

Automobilele de import se vor scumpi de anul viitor in cazul achizitiilor in leasing. Accizele pentru autoturismele din import vor fi platite la valoarea de intrare (pretul CIP) si nu la valoarea reziduala a contractelor (situata in general la 20% din valoarea de intrare), reiese din proiectul de modificare a Ordonantei 51/1997, care urmeaza a fi propus de Ministerul de Finante pentru dezbatere in Guvern.
Dupa eliminarea in urma cu doi ani a taxelor vamale pentru importurile de masini produse in statele UE, sistemul de leasing mai pierde inca unul dintre atuurile pentru care s-a remarcat in primii ani de existenta pe piata romaneasca - "ocolirea" intr-o oarecare masura a platii taxelor datorate statului.
Situatia de pe piata romaneasca incepe astfel sa se apropie de cea din Europa de Vest, unde rolul principal al activitatii de leasing este finantarea integrala a unor investitii in conditiile in care nu exista fonduri proprii necesare pentru aceasta activitate sau este daca necesara o optimizare a fluxurilor de capital ale unei companii.
Daca in privinta taxelor vamale nu s-a mai schimbat nimic in ultimii ani, cuantumul fiind stabilit la 0% pentru masinile produse in Uniunea Europeana si 30% pentru cele produse in afara UE, modalitatea de plata si mai ales modul de calcul accizelor datorate in cazul contractelor de leasing s-a modificat.
Plata acestor accize se efectueaza in prezent la valoarea reziduala (20% din valoarea de intrare a bunurilor), insa potrivit noului proiect de lege accizele se vor plati chiar la valoarea de intrare a bunurilor. Practic, accizele platite in cazul contractelor de leasing pentru masini de import ar putea fi de la inceputul anului viitor de cinci ori mai mari. Plata acestor accize se va face la sfarsitul perioadei de leasing, insa obligatia de plata si cuantumul acesteia se vor inregistra la inceputul contractului de leasing.
In prezent, accizele pentru automobile noi din import variaza intre 0% si 9% in functie de capacitatea cilindrica a motorului. In cazul automobilelor rulate, accizele variaza intre 1,5% si 27%.
In paralel, proiectul de lege prevede desfiintarea valorii de 20% ca limita pentru valoarea reziduala stabilita in contractele de leasing, adica valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate la sfarsitul contractului de leasing.
Taxele vamale si taxa pe valoare adaugata vor fi calculate la valoarea reziduala de referinta in vama, care nu poate fi mai mica de 20% din valoarea de intrare a bunului indiferent daca partile au convenit o valoare reziduala mai mica.
Segmentul auto reprezinta cel mai bine dezvoltat segment al pietei de leasing din Romania. Potrivit estimarilor Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), la nivelul anului trecut valoarea totala a contractelor de leasing incheiate pe piata romaneasca a fost de 1,4 miliarde euro, cea mai mare parte fiind reprezentata de contracte de leasing pentru masini.
De anul acesta pe piata romaneasca activeaza nu una, ci doua asociatii ale societatilor de leasing - Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) si Asociatia de Leasing Bancar (ALB).
Prima asociatie include 35 de membri societati de leasing (companii independente, afiliate bancilor, unor importatori sau dealeri de automobile), iar de putin timp a atras ca membri asociati si cinci societati de asigurari (Garanta, Allianz Tiriac, Asiban, BCR Asigurari si Omniasig), precum si firmele de audit KPMG Romania si Ernst&Young. Membrii ASLR au incheiat anul trecut contracte de 850 de milioane de euro, pe primele opt luni ale acestui an valoarea ajungand aproape de 600 de milioane de euro.
Asociatia de Leasing Bancar include opt societati de leasing afiliate unor grupuri bancare care activeaza pe piata romaneasca si care au incheiat anul trecut contracte pentru bunuri in valoare de 286 milioane euro. In prima jumatate a acestui an, cei opt membri ai ALB au incheiat contracte pentru bunuri cu o valoare totala de aproape 260 de milioane de euro. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO