Eveniment

Nebunia de Craciun se simte diferit in conturile comerciantilor

28.12.2004, 00:00 24

Numarul mai mare de zile lucratoare, dar si extinderea retele de magazine au permis anul acesta comerciantilor de pe piata locala sa isi creasca vanzarile cu procente ce variaza intre 10% si chiar 100%.
"Faptul ca anul acesta sarbatorile au picat la sfarsit de saptamana s-a tradus in mai multe zile lucratoare si implicit vanzari mai mari pentru noi, comerciantii", spune Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania. Compania opereaza in prezent patru hypermarketuri situate in Bucuresti si Brasov, fata de numai doua in aceeasi perioada a anului trecut.


Dublu la Carrefour
"A fost aglomeratie in fiecare dintre cele patru magazine. Programul s-a prelungit aproape de fiecare data peste ora normala de inchidere tin aceasta perioada - 23.00", adauga Mihai. Mai mult, spune directorul de marketing al Carrefour Romania, in acest an compania a invatat din experienta anului trecut si a reusit sa inregistreze un trafic mai ridicat chiar si in cazul magazinelor care au fost operationale in aceeasi perioada a anului trecut.
"In anumite intervale orare, au fost angajati ai magazinului care nu faceau altceva decat sa puna produsele cumparate in pungi", adauga Mihai. Aceasta a permis o fluidizare mai mare a traficului, eliminandu-se blocajele din anii trecuti.
In aceste conditii, cu un numar mai mare de magazine si cu operativitate crescuta fata de 2004, Carrefour Romania isi va dubla cel putin vanzarile fata de aceeasi perioada a anului trecut. Vanzarile zilnice ale unui hypermaket ajung pe piata romaneasca, potrivit datelor din piata la aproape jumatate de milion de euro, in zilele dinainte de Craciun.


Non-stop la Metro
O alta companie care a invatat lectia Craciunului de anul trecut a fost Metro Cash & Carry Romania. Reteaua celor 21 de magazine cash & carry amplasate in Bucuresti si principalele orase din provincie a functionat non-stop in a doua parte a acestei luni.
"Anul trecut inainte de Craciun au fost deschise non-stop doar magazinele Metro din Bucuresti. Anul acesta toate magazinele Metro au fost deschise non-stop, si in aceste condtii s-au inregistrat, cum era de asteptat, cresteri ale vanzarilor fata de anul trecut", sustine Delia Nica, director relatii publice la Metro Cash & Carry Romania, care nu a dorit sa avanseze o crestere a vanzarilor de Craciun din acest an.
Cele doua magazine deschise in acest an, alaturi de extinderea programului de functionare al magazinelor de la cele patru magazine din Bucuresti la toate cele 21 de magazine din tara ar putea insemna, potrivit datelor din piata, o crestere de cel putin 10% a vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului trecut.



Supermarketurile, cu 25% mai mult
Nu este de mirare astfel ca bancomatele, birourile de creditare sau ghiseele bancare din interiorul complexurilor comerciale sunt de doua ori mai solicitate decat in restul anului.
Supermarketurile sau chiar magazinele specializate au inregistrat la randul lor cresteri ale vanzarilor importante in aceasta perioada.
"Fata de anul trecut vanzarile ar trebui sa creasca cu cel putin 25% din cauza banilor din ce in ce mai multi care vin din strainatate de la cei care muncesc acolo si vin de Craciun, dar si din cauza schimbarii tot mai clare a obisnuintelor de cumparare ale clientilor si din cauza disparitiei treptate a buticurilor si a formelor neorganizate de comer", este de parere Florentin Banu, director general al retelei de supermarketuri Artima. Compania va incheia acest an cu 14 magazine, cu cinci mai multe decat anul trecut si cu vanzari de 28 de milioane de euro.



Electrocasnicele, in rate
In cazul afacerilor cu produse electronice si electrocasnice, luna decembrie are o pondere si mai importanta in vanzari, contribuind in mod traditional cu mai bine de 20%-25% la vanzarile anuale.
Indiferent ca este vorba de achizitii in rate sau cu banii jos, vanzarile de produse electronice si electrocasnice ajung aproape sa se dubleze in luna decembrie fata de o luna obisnuita.
Din pacate anul acesta piata romaneasca de profil nu va mai atinge valorile record de anul trecut cand cozile de la casele de marcat si mai ales de la birourile de credit au depasit cu mult asteptarile companiilor din domeniu, atat marii jucatori din domeniu cat si micile magazine de cartier inregistrand vanzari care cu la inceputul anului pareau greu de atins.
Oricum, numarul mai mare de magazine in cazul principalilor jucatori - Altex, Cosmo, Domo, Flanco, vor asigura, potrivit propriilor estimari, niveluri ale vanzarilor apropiate de cele realizate in luna decembrie a anului trecut, in unele cazuri fiind inregistrate chiar usoare cresteri, mai ales pe fondul dezvoltarii explozive a comertului cu produse din domeniul telefoniei mobile sau al tehnologiei informatiei. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO