Eveniment

Neclar in programul de guvernare: extinderea bazei de impunere si impozitul pe venit la domiciliul fiscal

Neclar in programul de guvernare: extinderea bazei de impunere si impozitul pe venit la domiciliul fiscal
17.12.2008, 18:39 27

Egalizarea bazei impozabile prevazuta pentru calculul contributiilor cu cea utilizata la calculul impozitului pe salarii si alocarea cotei defalcate de 47% din impozitul pe venit la bugetul local in functie de domiciliul fiscal al contribuabilului, nu al angajatorului, sunt doua dintre propunerile incluse in programul intermediar de guvernare considerate neclare de analisti.

"Reglementarea prin Codul Fiscal a contributiilor de asigurari sociale (CAS -contributii de asigurari sociale, CASS - contributii de asigurari de sanatate, somaj, accidente de munca si boli profesionale) si egalizarea bazei impozabile prevazuta pentru calculul contributiilor cu cea utilizata la calculul impozitului pe salarii", spune unul din punctele programului de guvernare la capitolul fiscalitate.
Analistii sustin ca aceasta masura poate sa fie interpretata in diverse modalitati, inclusiv ca o crestere a fiscalitatii pentru persoanele fizice si sustin ca este nevoie de clarificari. "Este posibil sa fie aplicata CAS la alte venituri care nu erau globalizate. Adica sa se plateasca CAS la unele venituri neglobalizate, cum ar fi in cazul drepturilor de autor", a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata.
O alta interpretare este aceea de crestere a fiscalitatii pentru persoanele fizice.
"Masura poate sa fie interpretata si ca o crestere a bazei la care se calculeaza impozitul pe salarii. Din salariul brut se scad constributiile sociale si ce ramane se impoziteaza cu 16%. Egalizarea bazei impozabile ar insemna aplicarea impozitului de 16% la suma initiala", a explicat Voinea.
Pe de alta parte Alex Massaci, director impozit pe venit, servicii de consultanta fiscala, PricewaterhouseCoopers, sustine ca nu crede ca se schimba nimic din punctul de vedere al principiului, al modului de calcul. "Nu este o modificare majora. S-a incercat si inainte. Vor sa foloseasca aceeasi baza de impozitare folosita in Codul Fiscal pentru impozitul pe salarii. Contributiile sociale se vor calcula la tot ceea ce este impozabil din punct de vedere fiscal", a spus Massaci.
El a precizat ca noutatea este ca se vrea includerea in Codul Fiscal a acestui subiect care acum este reglementat de legislatia proprie asigurarilor de pensii si asigurarilor de sanatate.
O schimbare ar fi daca se va modifica Codul Fiscal astfel ca toate contributiile sociale sa nu mai fie deductibile fiscal.
Contributiile sociale reprezinta cea mai mare parte a taxarii aplicate muncii, Romania fiind una dintre putinele tari din regiune in care nu exista un plafon pana la care sa fie platite asigurarile sociale si de sanatate, astfel ca indiferent cat este salariul unui angajat, asigurarile platite reprezinta un procent fix din acesta.
Masurile de reducere a cotelor CAS cu 6 puncte procentuale din acest an au fost aproape anulate de o alta masura a Guvernului, de majorare a bazei de calcul, aplicata de la inceputul lui 2008. In 2008 s-au vazut primele efecte ale largirii bazei de impozitare a salariilor, prin eliminarea plafonului de contributie la nivelul aferent pentru cinci salarii medii brute pe economie, decisa in Parlament in iulie 2007 prin legea de majorare a pensiilor.
In ceea ce priveste alocarea cotei defalcate de 47% din impozitul pe venit la bugetul local in functie de domiciliul fiscal al contribuabilului, nu al angajatorului, parerea generala este aceea ca va fi destul de greu de implementat.
Aceasta masura este destinata cresterii autonomiei financiare a unitatilor administrativ-teritoriale prin asigurarea stabilitatii resurselor financiare proprii, Fiscul urmand sa repartizeze lunar impozitul pe fiecare salariat platit de un aganjator si sa faca distribuirea cotei de 47% in functie de domiciliul anagajatului. Ramane de vazut daca domiciliul fiscal va fi considerat domiciliul stabil al angajatilor si cum se va face repartizarea sumelor. In prezent, intreaga suma revine localitatii in raza careia este inregistrata compania. O astfel de prevedere este aplicata si de alte tari, iar implementarea ei a fost sugerata si Romaniei in urma cu mai multi ani de Banca Mondiala.
In ceea ce priveste majorarea TVA pentru produsele de lux la 25%, ca o masura compensatorie pentru diminuarea taxei la 5% in cazul produselor alimentare, apare chiar o incalcare a unei directive europene. Directiva prevede posibilitatea stabilirii de catre fiecare tara a unei cote standard de TVA, de cel putin 15%, (19% in cazul Romaniei), precum si a cel mult doua cote reduse, nefiind precizata posibilitatea stabilirii unei cote majorate de TVA. In plus, introducerea sistemului forfetar de impozitare pentru anumite activitati si societati nu este foarte clara, printre domeniile posibil vizate fiind panificatia sau sectorul extractiv.
Alte masuri incluse in program vizeaza revizuirea cotelor defalcate din impozitul pe venit in functie de noile competente transferate autoritatilor locale in cursul procesului de descentralizare, alocarea integrala la bugetele locale a sumelor provenite din amenzile aplicate persoanelor juridice, intocmai ca in cazul celor provenite din amenzile aplicate persoanelor fizice. In plus, autoritatile locale vor avea dreptul sa modifice nivelul impozitelor si taxelor locale in functie de necesitatile locale si gradul de suportabilitate al populatiei.
In ceea ce priveste inasprirea sanctiunilor pentru evaziune fiscala, diminuarea economiei "subterane" si cresterea eficacitatii administrarii fiscale prin cresterea gradului de colectare a veniturilor publice nu se precizeaza masuri concrete, ci doar intentii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO