Eveniment

Pe ce isi dau romanii banii

Pe ce isi dau romanii banii

Click pentru imaginea intreaga

17.05.2007, 18:39 22

Consumatorii romani au cheltuit anul trecut circa 10,6 mld. lei (3 mld. euro), pentru a cumpara tigari, bere, mezeluri, sucuri, cafea, ciocolata, detergenti si iaurturi, aceste categorii inregistrand vanzarile cele mai mari pe piata de retail anul trecut, potrivit companiei de cercetare AC Nielsen.
Tigarile sunt in continuare categoria lider din retail, cu vanzari de 4,3 mld. lei (1,2 mld. euro), in crestere in lei cu 18,7% pe piata totala (comert modern si traditional). In comertul modern, vanzarile de tigari au avansat cu 70% in valoare, ritm dublu fata de cresterea in volum, pe fondul majorarii preturilor cu 25% anul trecut.
Raportat la cumparaturile lunare, consumatorul local a alocat anul trecut circa 613 lei (174 de euro), doar pentru produse alimentare. Din aceasta suma, aproape jumatate, 344 de lei (98 de euro), este dedicata achizitionarii de produse proaspete (legume, fructe, lactate).
Una dintre pietele care s-a evidentiat anul trecut a fost cea a iaurturilor, cu vanzari de 325 mil. lei (92 mil. euro), in crestere cu 47,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
"Iaurtul este un produs care a lipsit de pe piata inainte de anii '90, insa datorita diversitatii mari si publicitatii agresive, consumul de iaurturi a crescut semnificativ si va continua sa creasca", a declarat Ioan Balan, vicepresedintele APRIL (Asociatia Patronala Romana din Industria Laptelui) si directorul general al producatorului Covalact.
Cu un an in urma, acest segment nici nu se afla in topul primelor zece produse comercializate pe piata de retail, insa potrivit principalilor jucatori din industrie consumul de iaurturi a crescut in 2006 in Romania la 6 kg pe cap de locuitor, cu un kilogram mai mult fata de anul precedent. Consumul local este insa in continuare mai mic decat cel al tarilor vecine, deoarece in Bulgaria se consuma 14 kg anual, in Ungaria 17 kg, in Cehia 16 kg, iar in Franta 33 kg.
Pe segmentul de comert modern, piata lactatelor a inregistrat cele mai mari cresteri, vanzarile de iaurturi urcand anul trecut cu 45,9% in volum, laptele cu 32,8%, iar cascavalul cu 63,7% fata de aceeasi perioada din 2005, potrivit Nielsen.
"Ceea ce se remarca este ca evolutia valorica a categoriilor este mai accelerata decat cresterea volumelor, ceea ce anunta modificari de portofolii in cadrul companiilor. Exista o tendinta spre produse premium si preturi mari", a declarat Bogdana Baltasin, client service manager al Nielsen.
Una dintre pietele care a dezvoltat aceasta tendinta este cea a preparatelor din carne, salamurile inregistrand in 2006 vanzari de 598 mil. lei (169,6 mil. euro) si o crestere de 50,7% pe piata de retail.
O alta piata care s-a dezvoltat semnificativ a fost cea a berii, atingand in anul 2006 vanzari de 1,7 mld. lei (506,4 mil. euro), in crestere cu 34,9% fata de anul 2005.
"Este posibil ca piata de bere sa creasca anul acesta cu 15% fata de anul trecut", a declarat Shachar Shaine, presedintele URBB, imbuteliatorul Tuborg. Principalii jucatori estimau initial pentru 2007 obtinerea unei cresteri de doar 7-10%, de doua ori mai putin fata de anul precedent pe fondul consolidarii pietei locale si al faptului ca Romania a ajuns la nivelul mediu de consum de bere al Europei, de 81 de litri pe cap de locuitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO