Eveniment

Retailerii de bunuri de larg consum: piata imobiliara trebuie sa se aseze

27.06.2007, 18:52 12

Pretul ridicat al terenurilor, care nu permite amortizarea investitiei intr-o perioada de timp rezonabila, ar putea incetini dezvoltarea retailului modern, au afirmat retailerii prezenti ieri la panelul "Jucatori de top pe piata bunurilor de larg consum - producatori si retaileri".
Piata imobiliara, cea a fortei de munca si infrastructura pun probleme retailerilor internationali aflati in plina expansiune in Romania. Cu toate acestea, piata de retail estimata la 40 mld. euro in acest an ar putea atinge pragul de 100 mld. euro la nivelul anului 2010.
"Pretul terenului nu mai are nicio legatura cu valoarea lui economica, fiind pur speculativ. Daca piata imobiliara isi va mentine ritmul de crestere din ultimii doi ani, va fi un impediment major pentru dezvoltarea retelelor de magazine mari", a spus Alexandru Vlad, directorul general al companiei Selgros Cash&Carry Romania.
Reteaua Selgros, care a deschis 3 magazine in acest an, inregistrand o crestere de 25% a cifrei de afaceri in primul trimestru, a renuntat la cateva locatii bune din cauza pretului prea mare cerut de investitorii imobiliari.
"In Bucuresti, un teren cu locatie buna ne-a fost ofertat la 1.200 de euro pe metru patrat, dublu fata de un teren bun in M?nchen", a precizat Vlad.
Preturi de 500-600 de euro pe metru patrat de teren in orasele mari ale tarii sunt la fel de inaccesibile pentru retailerii internationali de pe piata. Ei se indreapta tot mai mult spre locatii in centre comerciale de tip mall-uri.
"Atacam centrele comerciale", a afirmat Andreea Mihai, directorul de marketing al retelei Carrefour Romania, subliniind potentialul acestui segment. Astfel, potrivit datelor prezentate de Mihai, centrele comerciale vor totaliza o suprafata inchiriabila de aproximativ 2 milioane de metri patrati pana in 2010.
Retailerii vad un ostacol si in privinta fortei de munca insuficienta pe piata locala. "Inainte, primeam multe aplicatii in urma unui anunt de recrutare in ziar. Acum, abia gasim personal pentru magazinele noi", a completat Mihai.
Evolutia pietei romanesti si a celei imobiliare va duce la dezvoltarea tot mai accentuata a suprafetelor mari specializate pe categorii de produse (category killer), potrivit lui Alexandru Vlad. El estimeaza, de asemenea, intrarea foarte puternica a retelelor hard discount in Romania, in urmatorii ani.
Consumatorii romani au doar o treime din puterea de cumparare a celor din Germania, potrivit datelor aferente anului 2006, prezentate de Andi Dumitrescu, managing director al companiei de cercetare a pietei GfK.
Spre comparatie, bulgarii au aproximativ 30% din puterea de cumparare a germanilor, ungurii 45%, iar polonezii 47%.
Marii retaileri, care targeteaza orasele de dimensiuni medii si mari, spun ca au observat in cosul mediu de cumparaturi majorarea puterii de cumparare a consumatorilor locali.
"Nu am identificat in zona rurala o tendinta puternica de crestere a puterii de cumparare", a spus Dan Trifu, vicepresedintele companiei Velpitar, subliniind insa ca situatia este diferita in orasele mari.
"In august se vede cel mai bine cresterea veniturilor consumatorilor, cand se intorc acasa romanii plecati in strainatate", a spus Alex Suciu, customer development director in cadrul Unilever Europa Centrala si de Sud.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO