Eveniment

Statul a uitat de calea ferata: niciun km de sina reparata in acest an

Statul a uitat de calea ferata: niciun km de sina reparata in acest an

Subfinantarea infrastructurii feroviare a dus la numeroase restrictii de viteza si accidente

18.11.2009, 23:12 60

Infrastructura de cale ferata din Romania, a saptea ca lungimedin Europa, este una dintre cele mai afectate de lipsainvestitiilor in reabilitare, avand in vedere ca CFR SA nu aefectuat intre 2008 si 2009 reparatii capitale la niciun kilometrude cale ferata, in conditiile in care sunt necesare astfel delucrari pe aproape 5.500 km, jumatate din lungimea totala.Motivatiile pentru lipsa reparatiilor sunt sumele insuficienteprovenite de la buget si veniturile proprii reduse.

"Deciziile politice de ascundere a costurilor reale s-autransformat pe de o parte intr-o finantare netransparenta, care saasigure supravietuirea (...), iar pe de alta parte, in limitarealucrarilor de intretinere la valori aproape nesemnificative (de laun necesar anual de circa 300 km de linie s-a ajuns in prezent lavalori de cativa kilometri)", a declarat pentru ZF Stefan Roseanu,secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania(AIFR), care reprezinta interesele a 17 companii din industriaferoviara, cu afaceri totale de circa 1 mld. euro.

Infrastructura feroviara este administrata si intretinuta de CFRSA, companie aflata in subordinea Ministerului Transporturilor siInfrastructurii (MTI), care potrivit AIFR este lipsit deresponsabilitate economica in privinta proprietatilor sale.Veniturile proprii ale CFR SA sunt constituite din taxa peutilizarea infrastructurii, pe care o percepe de la companiile caretransporta marfuri si persoane pe calea ferata.

"In prezent, se inregistreaza 5.493 km de linii curente sidirecte scadente la reparatie capitala, in conditiile in care, panain 2007 se reparau capital, in limita transferurilor bugetarealocate, sub 40 km pe an, iar in ultimii doi ani (2008-2009) nus-au efectuat reparatii la niciun kilometru de cale ferata",potrivit unui document al MTI, citat de Mediafax.

In acest an, fondurile de la bugetul de stat pentru reparatiilecapitale au reprezentat 1,75% din necesarul fundamentat, fata de12,76% in perioada 2000-2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO