Eveniment

Surpriză în afacerea Comarnic-Braşov: BERD spune că ar fi dat banii. Cine îşi asumă eşecul?

08.08.2010, 23:51 61

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) aanunţat la sfârşitul săptămânii trecute că ar fi dorit să finanţezetronsonul de autostradă Comarnic-Braşov (55 km) la patru luni de laanularea contractului pen­tru realizarea acestui proiect de cătrecon­sor­ţiul francezo-elen Vinci-Aktor.

Reacţia BERD a venit ca răspuns "la arti­cole­le recente apărute înmass-media, în care s-a sugerat că BERD nu doreşte să ia înconsiderare o posibilă finanţare a proiectului de concesiune aauto­străzii Comarnic-Braşov". Aceasta a fost pri­ma ieşire publicăa BERD cu o poziţie ofi­cia­lă după anularea contractului pentruautostradă. Motivele care au condus la rezilirea con­tractului suntşi acum neclare din cauza modului opac de comunicare pe care le-auavut părţile implicate în acest proiect pentru a explica cauzeleacestui eşec.

În acest caz, dacă BERD avea banii pentru autostradă, de ce a maifost anulat contractul? Ministerul Transporturilor este nevoit acumsă reia procedurile de licitaţie pentru autostrada Comarnic-Braşova treia oară în ultimii zece ani, primul eşec fiind în 2004 (cândlicitaţia a fost anulată înainte de semnare) şi al doilea fiindîncheiat în aprilie 2010. Astfel, una dintre cele mai circulaterute din ţară va rămâne pentru cel puţin încă şase ani fărăautostradă. Mai mult, consorţiul Vinci-Aktor a reziliat unilateralcontractul fără a plăti o penalizare către statul român, care acheltuit până în 10 mil. euro în ultimii ani pentru studii defezabilitate, consultanţi şi pregătirea licitaţiei. Un viitortermen clar de începere a procedurilor de licitaţie nu a fost datîncă de Ministerul Transporturilor, însă potrivit analiş­tilor dinpiaţă, acestea se vor întinde pe o perioadă de cel puţin încă unan.

Dacă adăugăm şi durata de construcţie, mai devreme de 2016, celpuţin, nu se va putea circula pe autostrada până la Braşov.

Anularea contractului, o dezamăgire pentruBERD

BERD şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) ar fi trebuit să fieprincipalii finanţatorii ai auto­străzii, care urma să fierealizată în parte­ne­riat public-privat. Având în vedere valoareato­ta­lă a lucrărilor de construcţie şi proiectare de 1,9 mld.euro, inclusiv TVA, proiectul nu putea fi creditat doar de bănciprivate, instituţiile BEI şi BERD fiind cele care urmau să acoperecea mai mare parte din fonduri. Tronsonul de auto­stra­dă avea catermen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statulromân ar fi plătit în 26 de ani în total 4,8 miliarde deeuro.

Reprezentanţii BERD susţin că au fost dez­amăgiţi de anunţulprivind anularea proiectului, dar că vor continua să colaboreze cuautorităţile ro­mâ­ne pentru a susţine modernizareainfra­structurii româneşti din domeniul transportului. "În modspecial, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare a fostfoarte inte­re­sată să finanţeze proiectul Comarnic-Braşov. În 2009şi 2010, BERD a lucrat îndeaproape cu potenţialii investitori şi cuautorităţile române în domeniile mediului, social şi achiziţiilorpublice, în vederea implicării sale în acest proiect. Faptul căproiectul a fost anulat a constituit o dezamă­gire pentru BERD", auafirmat oficialii BERD. Potrivit unor surse apropiate negocierilorpentru acest contract, BERD a trimis la începutul anului oscrisoare către Vinci-Aktor în care s-a declarat interesată definanţarea autostrăzii, dar a dorit să fie modificat contractul şisă fie prelungită perioada de atragere a finanţării.

Pretenţiile Vinci-Aktor au fost respinse ulterior de Radu Berceanu,ministrul transporturilor, pe motiv că ar fi încălcat legea. Înplus, ministrul transporturilor a explicat recent într-o declaraţiefăcută în Parlament că băncile BEI şi BERD s-au retras după ceComisia Europeană nu şi-a dat acordul pentru finanţarea acestuiproiect şi că are "înscrisurile" de la bănci în care se justificăretragerea. Berceanu a explicat că erorile legate de con­trac­tulpentru Comarnic-Braşov au fost determinate în primul rând de faptulcă a fost ales pentru prima concesiune acest tronson, în loc detron­sonul Piteşti-Sibiu, care se afla pe coridorul IV paneuropean,iar în al doilea rând de condiţiile im­posibile din contract pentruorice constructor, oricât de mare ar fi fost el. Pe de altă parte,BEI a declarat pentru ZF la scurt timp după anularea contractuluipentru realizarea autostrăzii că a fost în discuţii cu principaliiacţionari, inclusiv cu guvernul român, în legătură cu autostradaComarnic-Braşov, dar nu a finalizat proiectul de due-diligence şinici nu a intrat în negocieri cu viitorul concesionar pentru oposibilă finanţare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO