Eveniment

Transportatorii spun ca taxa pe podul de la Cernavoda e ilegala. Autoritatile afirma ca au nevoie de bani. Cum comentati?

Transportatorii spun ca taxa pe podul de la Cernavoda e ilegala. Autoritatile afirma ca au nevoie de bani

La un trafic de circa 18.000-20.000 masini/zi vara, in restul anului fiind circa 11.000 masini/zi, CNADNR va incasa 600.000 euro/luna

04.08.2009, 19:42 179

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) ar putea incasa anual circa 5,3 mil. euro din taxa reintrodusa pe 3 august pentru utilizarea podului de la Fetesti-Cernavoda, bani care vor fi utilizati pentru intretinerea infrastructurii de pe autostrada A2 Bucuresti-Cernavoda.

Taxa a fost impusa in 1987, dupa finalizarea lucrarilor de constructie, si a fost eliminata in 2004, cand a fost introdusa rovinieta (o taxa de utilizare a drumurilor publice in functie de perioada de circulatie) si au inceput lucrarile de modernizare a tronsonului de autostrada Fetesti-Cernavoda.

La un trafic de circa 18.000-20.000 masini/zi in timpul verii, in restul anului fiind circa 11.000 masini/zi, CNADNR va incasa 600.000 de euro pe luna, potrivit propriilor estimari. Astfel, in conditii ideale, in perioada mai-septembrie, compania va incasa 3 mil. euro, iar in perioada octombrie-aprilie va incasa doar 2,3 mil. euro.

„Fondurile provenite din taxe vor fi utilizate pentru necesarul de lucrari de infrastructura pentru pod, precum si pentru intretinerea infrastructurii din acea zona de pe autostrada Bucuresti-Cernavoda. Aceasta taxa este legala si astfel de exemple exista in toate tarile din Uniunea Europeana", spune Adrian Ionescu, directorul Directiei de Infrastructura din cadrul Ministerului Transporturilor. El afirma ca taxa trebuia introdusa inca din 2008, insa abia anul acesta a fost finalizata statia de taxare.

Federatia Operatorilor de Transport Rutier (FORT) sustine ca podul este parte din autostrada A2, iar tratatul cu UE stabileste ca Romania a primit o derogare pentru aplicarea rovinietei in forma actuala pana la taxarea autostrazilor.

 

Transportatorii: Podul este facut din bani publici

„Taxa de pe pod a fost scoasa in 2004, cand a fost introdusa rovinieta. Avand in vedere ca podul este parte integranta din autostrada, aceasta suprataxare nu trebuia sa fie introdusa. Podul a fost facut din bani publici, nu a fost realizat in concesiune. In alte tari, cum este Austria, viaductele sunt taxate separat, pentru ca au fost realizate in parteneriat public-privat", spune Augustin Hagiu, presedintele FORT, care a trimis o sesizare catre Comisia Europeana referitoare la introducerea acestei taxe.

Soferii platesc, incepand de la 3 august, intre 7 si 68 de lei, in functie de gabaritul autovehiculului, pentru utilizarea podului Fetesti-Cernavoda. Un autoturism, inclusiv SUV, plateste 10 lei.

Primele autostrazi care vor avea taxa de autostrada sunt Bucuresti-Constanta (203 km), care urmeaza sa fie finalizata in mai 2011, si tronsonul Comarnic-Brasov (58 km), proiect realizat in parteneriat public-privat, prevazut sa fie finalizat in 2014. „Mai devreme de trei ani nu cred ca vom avea autostrazi cu taxa, pentru ca vrem sa avem un proiect finalizat cap-coada pe care sa putem sa-l exploatam. Vrem sa realizam un proiect de concesiune dupa ce va fi finalizat si tronsonul Cernavoda-Constanta si centura ocolitoare a Constantei, in timp ce Comarnic-Brasov va fi realizata in concesiune", spune Ionescu. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO