Franta

Locomotiva germana a adus in Romania investitii de miliarde de euro

03.10.2005, 17:28 26

Dacaimediat dupa anii ''90 majoritatea investitiilor germane au luat drumul Poloniei si al altor state central-europene, Romania a devenit o tinta atractiva pentru acestea abia din anul 2000. Din acel moment, germanii s-au plasat cu precizie in puncte cheie ale economiei romanesti care abia incepeau sa se dezvolte: retail, productia de componente auto si, mai tarziu, sectorul financiar.

Provocarea cea mai mare apare abia acum, o data cu intentia Deutsche Bank de a prelua Banca Comerciala Romana. Va reusi cea mai mare banca germana sa cumpere cea mai mare banca romaneasca?

Daca da, semnalul ar insemna "verde!" pentru multe alte investitii gemane de anvergura. Intrebarea vine insa inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si in contextul incertitudinii politice din Germania, unde cartile nu s-au facut inca in privinta viitorului partid de guvernamant.

Peste 12.000 de companii cu participatie germana la capital sunt prezente in Romania la ora actuala, conform ultimelor statistici oficiale. "Investitiile realizate de companiile germane au atins circa 1,032 miliarde de euro, ceea ce reprezinta aproximativ 8,66% din totalul investitiilor straine directe in Romania", spune Roland Herrmann, atasat comercial la Ambasada Germaniei de la Bucuresti.

Aceste companii, spune Herrmann, sunt giganti industriali si financiari cu traditie in Europa, care ar putea avea un rol de magnet pentru investitiile viitoare sau potentiale.

Relatiile comerciale romano germane au inregistrat o evolutie ascendenta in ultimii ani. In 2004, volumul schimburilor dintre cele doua tari a atins nivelul de 7,5 miliarde de euro, adica a crescut cu 21,2% fata de 2003. Schimburile cu Germania au reprezentat 15% din tot comertul exterior al Romaniei.

Anul acesta, estimarile indica rezultate peste cele din 2004, deoarece doar pe primul semestru comertul bilateral a trecut de 4 miliarde de euro.

In primele sase luni ale lui 2005, principalele bunuri exportate catre Germania au fost textilele si confectiile, in timp ce Romania a importat vehicule in valoare de aproape 690 de milioane de euro.



Supertehnologii

Sectorul comertului cu masini si al componentelor auto s-a dezvoltat, de altfel, extrem de rapid, sustine Herrmann. "In prezent, acest segment are cresterea cea mai vizibila, pe piata fiind deja peste 20 de furnizori de componente auto, printre care Continental Automotive Products, ContiTech, Kromberg &Schubert, ThyssenKrupp AG, Siemens Automotive. Aderenta lor la piata romaneasca se datoreaza faptului ca ei folosesc tehnologii de ultima ora si echipamente superperformante, ceea ce contribuie si la cresterea competentelor nationale in aceasta industrie.

"Avantajele competitive ale producatorilor germani se transforma in know-how de standard inalt pe care si-l insusesc angajatii romani. Nu e vorba doar de outsourcing. Producatorii de automobile vin aici preponderent pentru potentialul foarte mare al fortei de munca, nu numai pentru pretentiile salariale modeste ale angajatilor", declara Roland Herrmann.

"In 2004, acesti producatori, care creasera deja 44.000 de slujbe in Romania, au avut o cifra de afaceri globala de 1,2 miliarde de euro si au exportat 95% din produse".

"Corporatii ca HVB si Allianz in sectorul financiar, Metro in retail sau firmele de utilitati ca RWE sau E.ON au un renume incontestabil care va atrage si alte companii pe urmele lor", explica Herrmann.

Conform Ambasadei Germaniei la Bucuresti, Germania este a patra tara in topul provenientei investitiilor straine directe si a doua in topul companiilor cu participatie straina la capital. "O relevanta mai mare o are faptul ca multe companii germane au venit in Romania prin intermediul filialelor din diverse tari europene, ceea ce inseamna ca cifrele sunt de fapt subevaluate", spune el.

"Deutsche Bank, aflata in cursa pentru BCR, de exemplu, se afla pe acest val, in care companiile se angreneaza reciproc in sistem. Cea mai mare banca germana se potriveste ca o manusa pe piata bancara romaneasca. In opinia mea, DB si BCR sunt foarte compatibile, avand aceeasi structura de banca universala", afirma Herrmann.

In sectorul financiar o evolutie buna a avut, conform reprezentantului ambasadei, si fuziunea HVB Romania-Tiriac, care a creat a patra banca ca marime din Romania, dar si pozitionarea Allianz pe primul loc in topul asiguratorilor de pe piata. "Allianz a investit foarte mult atat in resurse umane, fiindca avea nevoie de un marketing foarte bun pentru produsele sale, cat si in perfectionarea sistemului de daune", spune el.

Pana acum, principalele sectoare ale economiei care au primit infuzii de capital german au fost industria auto, metalurgia, comertul cu ridicata si domeniul echipamentelor electrice, sustine Herrmann. O data cu participarea a doua companii mari, E.ON. Ruhrgas si E.ON. Energie, la procesul de privatizare a Distrigaz Nord si, respectiv, Electrica Moldova, sectorul energetic devine unul strategic pentru investitiile germane", spune el. "Mai mult, E.ON. Energie, RWE si EnBW au depus scrisori de intentie pentru privatizarea Electrica Muntenia Sud, ceea ce arata ca interesul pentru acest sector este in crestere", a continuat Herrmann.

Viitoarea aderare la UE si reformele care au fost intreprinse de guvern pentru a stimula mediul de afaceri vor fi, conform reprezentantului ambasadei, factori pozitivi pentru dezvoltarea relatiilor economice bilaterale. "Germanii au venit aici ca sa ramana si pe acelasi principiu vor actiona si alti investitori", a declarat Herrmann.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO