Info

SGR, faţă în faţă cu sistemele de garanţie-returnare europene

ADVERTORIAL

SGR, faţă în faţă cu sistemele de...

Autor: Publicitate

30.04.2024, 10:27 414

Similarităţi, diferenţe şi provocări (Irlanda şi Slovacia vs. România):

  • În acest moment, românii returnează, zilnic, o cantitate de ambalaje SGR egală cu cea pe care o consumă irlandezii (5 milioane de ambalaje SGR);
  • În primele două luni de implementare sistemul de garanţie-returnare din Irlanda a colectat 21 de milioane de ambalaje.
  • Piaţa ambalajelor acoperite de sistemul de garanţie-returnare din Irlanda (PET şi doze) este estimată la 1,9 miliarde de unităţi, anual. De 3,5 ori mai mică decât cea din România, care include şi ambalaje de sticlă.
  • Slovacia, care a implementat un sistem de garanţie-returnare în ianuarie 2022, a ajuns la o rată de colectare prin sistemul de garanţie-returnare de 71% după primul an, depăşind ţinta stabilită la nivel naţional, de 60%.
  • În al doilea an de funcţionare, Slovacia şi-a depăşit din nou obiectivul, ajungând la o rată de colectare de 92%, comparativ cu 80%, cât era stabilită ţinta.
  • În doar doi ani de funcţionare, sistemul slovac de garanţie-returnare a reuşit depăşirea obiectivelor europene de colectare pentru următorii şase ani (77% până în 2025,  90% până în 2029).
  • Implementarea sistemului de garanţie-returnare în alte ţări nu a fost lipsită de provocări. Analizând experienţa altor ţări, în primele luni de funcţionare Sistemul Garanţie - Returnare nu a fost perfect, ci perfectibil.
  • Experienţa altor state care au implementat un astfel de mecanism ne arată rezultate similare în primele luni de funcţionare şi aceeaşi evoluţie graduală a programului. Însă toate statele care au adoptat mecanismul garanţie-returnare au ajuns la o rată de colectare de 80-90% după 2-3 ani de funcţionare a sistemului.

În România, Sistemul de Garanţie-Returnare funcţionează de 5 luni de zile (decembrie 2023 – aprilie 2024). Perioadă în care s-au pus pe piaţă aproximativ 1,5 miliarde de ambalaje SGR şi au fost returnate aproximativ 250 de milioane de ambalaje (150 de milioane de ambalaje SGR – estimat pentru luna aprilie 2024). Ceea ce înseamnă, pentru România, o rată de colectare de aproape 16%, după 5 luni de funcţionare a SGR.

O delegaţie a Asociaţiei Sistemelor de Garanţie-Returnare din Europa (DRS – The Association of Deposit and Return Systems) a organizat o vizită de lucru în România, la finalul lunii aprilie, gazdă a acestui eveniment fiind administratorul SGR din România, compania RetuRO. Reprezentanţi din ţări precum Danemarca, Letonia, Ţările de Jos, Austria, Ungaria, Malta, Irlanda şi Slovacia au făcut schimb de experienţă, au discutat bune practici şi au prezentat strategii de implementare pentru a aduce îmbunătăţiri sistemelor de garanţie-returnare la nivel european. Cu toate că specificul naţional le conferă o anumită unicitate, toate sistemele de garanţie şi returnare au întâmpinat provocări în etapa iniţială a implementării.

Irlanda a lansat sistemul de garanţie-returnare (DRS) la începutul lunii februarie, anul acesta. Sistemul irlandez include doar ambalajele de plastic şi dozele de aluminiu, pentru care consumatorii plătesc o garanţie de 15 eurocenţi (0,75 lei) pentru recipientele între 150 ml şi 500 ml şi 25 eurocenţi (1,25 lei) pentru recipientele între 500 ml şi 3 litri.

În prima lună de funcţionare, irlandezii au returnat două milioane de ambalaje, dar după cea de-a doua lună au ajuns la 21 de milioane de ambalaje. La boom-ul din luna martie a contribuit şi sărbătoarea naţională de St. Patrick, când s-au returnat 2,2 milioane de ambalaje într-un singur week-end. Dar şi perioada de tranziţie, care a fost de doar 6 săptămâni pentru producători (până pe 15 martie 2024) şi de 4 luni pentru retaileri (epuizarea stocurilor până la 31 mai 2024).

Practic, de la 1 iunie 2024, pe piaţa din Irlanda vor exista doar ambalaje cu garanţie. În România, perioada de epuizare a stocurilor de produse în ambalaje SGR din magazine se poate prelungi de la 7 luni (30 iunie 2024, cât este în prezent) până la 13 luni (31 decembrie 2024 – proiect de HG în dezbatere).

„O perioadă de tranziţie lungă creşte riscul de fraudă. Este motivul pentru care în Irlanda am luat decizia de a avea aceste perioade scurte de tranziţie pentru producători şi de epuizare a stocurilor pentru retaileri. Aproximativ 80% dintre producătorii irlandezi folosesc coduri de bare internaţionale. Re-turn (administratorul DRS Irlanda) le-a cerut producătorilor să treacă la coduri de bare naţionale pentru Irlanda, lucru pe care majoritatea l-au făcut. Totuşi, aproximativ 10% au declarat că doresc să continue să utilizeze coduri de bare internaţionale, ceea ce prezintă un risc de fraudă pentru produsele care vin din Irlanda de Nord, care nu face parte din sistemul de garanţie-returnare. Re-turn a decis să perceapă o taxă producătorilor "pentru a reduce impactul fraudei", pe perioada în care se epuizează stocurile vechi în timpul perioadei de tranziţie”, a declarat Ciaran Foley, CEO al Re-turn, compania care administrează DRS Irlanda.

În Irlanda, magazinele cu suprafaţă de vânzare sub 250 de metri pătraţi pot face excepţie de la organizarea punctelor de returnare. Dar peste 90% dintre comercianţi, chiar şi multe magazine mici, s-au înscris deja în sistem şi primesc ambalaje returnate de la consumatori. Operatorii HoReCa pot opta să nu participe la sistem, deoarece majoritatea ambalajelor sunt achiziţionate pentru consum în incinta localului. Au existat, însă, reclamaţii că unii operatori HoReCa (restaurante, pub-uri, hoteluri) percep clienţilor garanţia pe ambalaje, dar nu le dau şi ambalajul pentru a-l putea returna şi recupera, apoi, garanţia plătită.

În cele 3 luni de funcţionare sistemul de garanţie-returnare irlandez s-a confruntat cu mai multe provocări: consumatori care întâmpinau dificultăţi în utilizarea automatelor pentru returnarea ambalajelor, RVM-uri care nu funcţionau sau erau pline, nu printau vouchere din lipsă de hârtie, automate inaccesibile persoanelor în scaune rulante, drumurile lungi până la automate sau lipsa lor din zonele rurale. Cu toate acestea, mulţi irlanezi văd avantajele sistemului ca fiind mai importante decât dezavantajele.

În prezent, există peste 2.200 de RVM-uri în Irlanda şi peste 150 de puncte de returnare manuală, în aproximativ 1400 de locaţii de returnare.

Slovacia a introdus un sistem de garanţie-returnare (DRS) începând cu 1 ianuarie 2022 pentru ambalaje PET şi doze metalice. Încă din primul an, ţinta de 60% a fost depăşită, Slovacia ajungând la un procent de colectare a a ambalajelor DRS de 71%. În al doilea an de funcţionare, sistemul de garanţie-returnare atinge  o rată de colectare de 92%, comparativ cu o ţintă stabilită la 80%. Practic, în doar doi ani, sistemul DRS slovac a depăşit obiectivele europene de colectare pentru următorii şase ani, dar şi îmbunătăţirea calităţii colectării separate a deşeurilor. 70% din plasticul recuperat a fost utilizat pentru fabricarea de noi ambalaje.

“Implementarea rapidă a adus o serie de provocări. În primul rând, retailerii au fost obligaţi să achiziţioneze maşini automate de returnare (RVM-uri), să le instaleze în magazine şi să le pregătească pentru utilizare. În al doilea rând, angajaţii au trebuit să fie instruiţi în utilizarea şi întreţinerea RVM-urilor, precum şi în schimbarea accesoriilor de colectare, fapt ce nu a fost întotdeauna primit cu entuziasm.

În plus, a fost necesară modificarea comportamentului consumatorilor privind returnarea ambalajelor. În Slovacia, majoritatea oamenilor făceau cumpărături vinerea şi returnau ambalajele în acelaşi timp, ceea ce conducea la aglomeraţie la automate şi la presiune suplimentară asupra retailerilor şi a angajaţilor. Am recomandat oamenilor să îşi fragmenteze programul de returnare şi observăm, acum, în statisticile noastre, că aceştia şi-au modificat comportamentul şi nu mai utilizează automatele doar în anumite zile sau intervale orare.

Logistica, extrem de complexă, a fost, de asemenea, o provocare. Trebuie să fim pregătiţi în permanenţă, deoarece comercianţii nu dispun întotdeauna de spaţiu suficient pentru a stoca ambalajele. Prin urmare, eficienţa în colectarea ambalajelor este esenţială. Cu cât sunt mai mulţumiţi comercianţii, cu atât sunt mai dispuşi să sprijine DRS-ul”, a declarat Marian Ac CEO al SPRÁVCA ZÁLOHOVÉHO SYSTÉMU – administrator al DRS Slovacia.

În Slovacia sunt 3300 de puncte de returnare a ambalajelor, dintre acestea, 2400 sunt RVM-uri, iar aproximativ 900 de puncte returnare fac colectare manuală. Micii comercianţi dispun de scanere manuale pentru ambalajele DRS. După ce sunt colectate de la punctele de returnare, ambalajele sunt transportate la 5 depozite intermediare, distribuite regional, unde sunt compactate pentru transport şi procesare. În Slovacia există un singur centru de numărare şi sortare a ambalajelor DRS. 

În România, sunt 4 centre regionale RetuRO, în prezent: la Bonţida (jud. Cluj), Giarmata (jud. Timiş), Braşov şi Otopeni (Ilfov), care va fi inaugurat la mijlocul lunii mai. În următoarele 3 luni vor fi deschise alte centre RetuRO la Bacău, Ploieşti şi Dolj. Capacitatea de procesare a ambalajelor SGR din România este, în acest moment, de peste 2,6 miliarde de ambalaje (incluzând şi centrul din Otopeni).

În Slovacia, aproximativ 1,16 miliarde de sticle de PET şi doze de metal sunt plasate pe piaţă, anual. România are un potenţial de aproximativ de şase ori mai mare (7 miliarde de ambalaje).

Analizând şi experienţa altor ţări, în primele luni de funcţionare Sistemul Garanţie - Returnare nu a fost perfect, ci perfectibil, durând, în medie, 10-12 luni până când sistemul se maturizează şi funcţionează la parametri optimi.

De asemenea, sistemele din alte state care au implementat un astfel de mecanism au înregistrat rezultate similare în primele luni de funcţionare şi aceeaşi evoluţie graduală a programului ca şi România, unde există o creştere exponenţială de la lună la lună. În decembrie 2023, au fost colectate 31.000 de ambalaje, în ianuarie, 2,2 milioane, în februarie am ajuns la peste 20 de milioane, iar în luna martie la aproximativ 80 de milioane de ambalaje SGR returnate de către consumatori, În aprilie, cantitatea estimată de ambalaje SGR returnate de consumatori este de aproximativ 150 de milioane.

Însă, un lucru este cert. Toate statele care au adoptat mecanismul garanţie-returnare au ajuns la o rată de colectare de 80-90% după 2-3 ani de funcţionare a sistemului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO