Media & Advertising

Ecranizarea la "Codul lui Da Vinci", la fel de controversata ca si romanul

31.03.2006, 00:00 9

Sony Pictures a apelat la Grace Hill Media pentru a crea un film ce se anunta o lovitura de box-office.

Cu doua luni inainte de lansarea filmului "Codul lui Da Vinci", adaptare dupa cartea lui Dan Brown, Sony Pictures a pornit o campanie care sa minimalizeze reactiile adverse ale grupurilor religioase, scrie Wall Street Journal Europe.

Romanul, care s-a vandut in aproximativ 40.000 de exemplare, descrie o pretinsa conspiratie a Bisericii Romano Catolice de a ascunde adevaratul rol pe care l-a avut Maria Magdalena. Prima data cartea a aparut in 2003 si a revoltat mai multi crestini, mai ales catolici, care au clasat-o ca fiind eretica.

Opus Dei, o organizatie catolica infiintata acum 77 de ani si care are deja 86.000 de membri, este descrisa in roman ca o societate ticaloasa, ceea ce a starnit mult reactii adverse. Un membru al Opus Dei a afirmat ca romanul "Codul lui Da Vinci" prezinta informatii "false si inexacte" in legatura cu organizatia si cu biserica. Reverendul Billy Graham, cofondatorul revistei "Crestinismul in zilele noastre", a declarat ca romanul contine teorii nechibzuite", "pseudoistorice".

Putine persoane din afara studioului au vazut filmul, deci nu avem cum sa stim cat de tare se apropie de carte. Totusi, cei care au vazut filmul considera ca producatorii s-au oprit asupra Opus Dei si ca nu au schimbat filmul intr-o fictiune, ceea ce ar mai fi limitat controversele.

Pana acum, cei care promoveaza filmul care ii are ca protagonisti pe Tom Hanks si Audrey Tatou nu au oferit publicului prea multe indicii. Ei au prezentat o pastisa realizata din scene din film printre care furtul unui colier, o misterioasa manastire, interioarele muzeului Luvru unde se afla si celebrele picturi "Mona Lisa" si "Cina cea de Taina", accidente de masini si oameni care se plimba prin biserici medievale. Totodata, se aude si o voce a unuia dintre personaje care rosteste o replica din film. "Suntem in mijlocul unui razboi care va dura o vesnicie. Este un secret atat de puternic incat daca ar fi revelat ar devasta intreaga omenire... Cel mai mare secret al istoriei".

Totusi, cateva detalii ale planului casei de productie Sony au inceput sa iasa la iveala. Acum doi ani, Sony Pictures si Imagine Entertainment, producatorul filmului, au incercat sa evite reactii adverse. Studioul a apelat la doi consultanti externi care sa dea filmului o directie acceptabila. Acestia sunt Sitrick, o agentie de relatii publice din Los Angeles, si Grace Hill Media, o companie de marketing desemnata sa studieze modul in care percepe publicul filmele cu teme religioase. Grace Hill are experienta in acest sens, intrucat a participat la studierea pietei pentru "Cronicile din Narnia" si pentru "Lasat in urma", ambele cu teme religioase.

Primul lucru pe care l-au facut consultantii a fost sa identifice pasajele cele mai susceptibile din carte si sa hotarasca daca trebuie sau nu incluse in film, dupa cum afirma persoane implicate, citate de WSJ. In timp ce scenaristul Akiva Goldsman inca mai lucra la scenariu, consultantii au discutat cu profesori de la Notre Dame University, Harvard Divinity School si Princeton. Acestia le-au spus ca nu este o problema in faptul ca un thriller se foloseste de teme religioase, dar ca trebuie sa spuna clar publicului ca este vorba doar de o fictiune.

Pana acum Sony si Imagine nu au facut acest pas. In timp ce ei se lupta sa arate ca pana si cartea in sine este o fictiune, iar filmul nu e decat un thriller care nu are la baza dovezile istorice aduse de Brown, producatorii nu au imbratisat inca ideea de fictiune. Inarmat cu raspunsurile a trei profesori de teologie, Grace Hill a cerut de la 40 de de teologi eseuri in care acestia sa-si exprime parerea in legatura cu premisele cartii, fara a le arata filmul.

Totodata, Grace Hill a creat un site, www.thedavincidialogue.com, care include eseuri si cateva informatii de baza din Biblie. Pe site este precizat faptul ca in carte sunt sugerate niste concluzii care difera de dogma crestina.

Eseurile au facut oamenii nerabdatori sa vada filmul sau cel putin i-a determinat sa nu respinga aceasta idee. Oricum, unii dintre ei sunt destul de critici la adresa lui Brown, care a afirmat ca intr-adevar cartea este o fictiune, dar nu a negat teoriile ei controversate. De exemplu, Richard Mouw, presedintele la Fuller Theological Seminary din Pasadena, California, a scris pe site ca autorul prezinta o "viziune total distorsionata" a lui Isus, dar ca "exista si o parte buna a lucrurilor si anume faptul ca oamenii vorbesc despre Isus". Majoritatea celor care au scris nu sunt insa catolici, iar un reprezentant al Opus Dei a declarat ca, chiar daca Grace i-a propus sa scrie, el a decis sa "vorbeasca direct publicului" prin intermediul siteului sau www.opusdei.org, respingand ideea de a scrie pe un site creat de producatorii filmului.

Proiectul "Codul lui Da Vinci" a fost initiat acum cativa ani cand directorul executiv Sony, Howard Stringer, care a citit romanul, i-a cerut directorului John Calley sa cumpere drepturile de filmare. Dan Brown va castiga din aceasta afacere 6 milioane de euro daca filmul ajunge in topuri.

Sony i-a cooptat in echipa pe regizorul Ron Howard, pe producatorul Brian Grazer si pe Tom Hanks, care s-a ocupat cu distributia, alegand-o pe Tautou in rolul principal.

Filmul a costat 125 de milioane de dolari, incluzand sumele care au revenit participantilor, si va fi lansat pe 19 mai.

Studioul va cheltui probabil inca 40 mil. dolari pentru a promova filmul numai in SUA.

Tot in luna mai filmul va fi lansat si in Asia si Europa. Filmul este "un thriller si nu pamflet religios", a declarat Jim Kennedy, reprezentantul Sony Pictures.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO