Media & Advertising

Imaginea lui Zidane a avut de castigat dupa incidentul de la Campionatul Mondial de Fotbal

29.09.2006, 21:42 25

Chiar daca Franta a pierdut si chiar daca Zidane a fost scos de pe teren, finala Campionatului Mondial de Fotbal dintre Franta si Italia i-a adus lui Zidane cea mai mare expunere.
Lovitura cu capul data de Zinedine Zidane in pieptul unui adversar pe teren in actul final al Campionatului Mondial de Fotbal din acest an a adus un final de cariera mai putin glorios cunoscutului fotbalist. Dar atentia de care a beneficiat aceasta lovitura in intreaga lume nu a facut decat sa mareasca faima francezului.
"A adaugat o noua latura a personalitatii lui. L-a facut foarte uman", a spus Lucien Boyer, seful de la Havas Sports, o divizie a companiei de advertising Havas.
Fiind unul dintre cei mai buni fotbalisti ai lumii, Zidane, care anul trecut a castigat aproximativ 9 mil. euro doar din reclame, s-a aflat de foarte mult timp printre preferatii agentilor de publicitate. Insa in cele doua luni de cand Zidane l-a lovit cu capul in piept pe fundasul italian Marco Materazzi si a fost eliminat, popularitatea sa a crescut.
"Din punctul de vedere al advertisingului, incarcatura emotionala a lui Zidane este dubla fata de cea pe care o avea inaintea Campionatului Mondial", a spus Frederic Raillard de la compania afiliata Publicis, Marcel. Raillard este creatorul unei reclame tv pentru compania de telefonie mobila Orange in care a aparut Zidane. Aceasta a fost facuta publica inainte ca meciul Franta-Italia sa aiba loc si a continuat sa apara pe micul ecran si dupa incidentul de la Cupa Mondiala. "Nici un sponsor nu ar avea de ce sa renunte la el", spune Raillard.
Desi Franta a pierdut meciul, Zidane a fost votat personalitatea preferata a tarii intr-un sondaj anual realizat recent de un ziar francez. Secventa in care Zidane isi loveste cu capul in piept adversarul a fost reluata si apare in prezent pe tricouri si intr-un cantec de succes frantuzesc. Sponsori ca Adidas, compania germana de echipamente sportive, si gigantul producator francez de iaurturi Danone au ramas alaturi de Zidane.
Advertiserii au evitat orice aluzie la lovitura cu capul in piept in reclamele lor, transmitand doar mesaje pozitive, cum s-a intamplat in cazul reclamei facute pentru Orange. In acest spot publicitar, Zidane deschide un container plin cu mingi de fotbal care se revarsa pe strada, spre incantarea trecatorilor. "Fotbalul este o sursa de bucurie pentru foarte multa lume", a spus Raillard.
Aceasta transformare a ceea ce putea fi doar o pata neagra pe o oportunitate de marketing stralucita se datoreaza in mare parte rezervei imense de bunavointa pe care fotbalistul in varsta de 34 de ani a castigat-o de-a lungul timpului, fiind unul dintre cei mai talentati si gratiosi jucatori de fotbal.
Dar ceea ce l-a ajutat pe Zidane foarte mult a fost faptul ca incidentul, care a fost urmarit de repetate ori pe Internet si a ajuns subiectul de discutie al intregului mapamond, a crescut in mod dramatic expunerea imaginii sale. Speculatiile presei cu privire la motivele care l-au determinat pe Zidane sa-si piarda cumpatul, si implicit sa riste diminuarea sanselor Frantei de a castiga Campionatul Mondial, au ajutat de asemenea la cresterea vizibilitatii sale.
De exemplu, compania producatoare de bere Bresseries Kronenbourg Canada, detinuta de Scotish & Newcastle, a publicat vara aceasta intr-un ziar din Montreal o reclama cu un barbat care seamana foarte mult cu Zidane, care isi reazema capul de un perete si tine o bere rece pe frunte, sloganul reclamei fiind "Racoreste-te!".
Zidane nu a spus niciodata exact ce l-a facut sa vada rosu in fata ochilor in ziua de 9 iulie cand s-a jucat finala Campionatului Mondial, iar agentul lui Zidane nu a dat niciun raspuns numeroaselor telefoane primite din partea presei care cerea comentarii. Timp de aproximativ 10 minute de la sfarsitul celor 30 de minute de prelungire ale meciului, toate posturile de televiziune din intreaga lume au reluat lovitura de cap a lui Zidane in pieptul lui Materazzi. Milioane de spectatori i-au vazut pe cei doi spunandu-si ceva unul altuia, dupa care Zidane s-a indepartat un pic, apoi s-a intors si l-a lovit cu capul in piept pe Materazzi.
"Cuvintele lui Materazzi au atins cea mai adanca parte a sufletului meu", a declarat Zidane dupa cateva zile intr-un interviu televizat. Italianul a afirmat mai tarziu ca a insultat-o pe sora francezului.
A doua zi dupa meci, Adidas, companie cu care Zidane colaboreaza de foarte mult timp si sponsorul oficial al Campionatului Mondial de Fotbal, si-a continuat planurile si a publicat o pagina intreaga de ziar in care apareau adidasii sai sub care scria cu litere mari "Iti multumim". Reclama a fost apoi pusa pe un website care a inregistrat 8.700 de afisari de la meci pana in prezent.
Reprezentantii Adidas au declarat ca nu s-au gandit niciodata sa retraga reclama. "Suntem in acest business de sponsorizare a sportului de 50 de ani si stim ca in cariera unui atlet exista si urcusuri, si coborasuri", a declarat Jan Runau, seful departamentului de comunicatii al companiei.
Divizia franceza a celor de la Mattel a ramas si ea alaturi de eroul national, dupa cateva masuri de siguranta. Inainte de meci, Mattel a planificat aparitia unei reclame pentru jocul de Scrabble pe o pagina intreaga de ziar. In reclama aparea litera Z, care are o valoare de 10 puncte, numarul scris pe tricoul lui Zidane, iar mesajul initial al reclamei era: "Acum poti juca si cu capul". Dupa cateva schimbari de ultim moment, motoul campaniei a devenit: "Intotdeauna unul singur va fi cel mai bun".
Danone l-a numit in 2004 pe Zidane unul dintre ambasadorii sai. Acum ca s-a retras, oficialii companiei planuiesc sa foloseasca imaginea lui Zidane intr-un mod mult mai agresiv, luandu-l impreuna cu ei pe triplul castigator al titlului de jucator mondial al anului in excursii in jurul lumii.
Cea mai recenta colaborare a lui Zidane cu Danone a fost turneul international de fotbal pentru juniori, sponsorizat de Danone la inceputul acestei luni.
In cadrul turneului, Zidane, tata a patru copii, a dat mana cu copiii si a dat autografe, dar nu a profitat de noul val al popularitatii sale.
"Sper ca niciunul dintre acesti copii sa nu faca ceea ce am facut eu. Eu voi fi acolo pentru a le spune acest lucru, asa cum le spun si copiilor mei", a declarat Zidan jurnalistilor in cadrul evenimentului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO