Media & Advertising

Miliardarii americani vad investitiile in ziare ca pe un hobby

17.11.2006, 21:20 7

Miliardarii cauta noi trofee, incepand cu echipele sportive pana la ziare locale, scrie Bloomberg.
Magnatul supermarketurilor, Ron Burkle, investitorul Eli Broad si fostul presedinte al American International Group, Maurice Greenberg din New York, au pus ochii pe activele grupului de publishing Tribune, care detine Los Angeles Times si Chicago Tribune.
Trioul nu este singurul care urmareste intrarea in sectorul media. David Geffen a afirmat ca ar putea lansa o oferta pentru Los Angeles Times, iar fostul director executiv de la General Electric, Jack Welch, a afirmat ca ar dori sa cumpere Boston Globe, proprietate a New York Times.
Interesul pentru ziarele care se vand a crescut de cand grupul media McClatchy a fost de acord anul acesta sa vanda Philadelphia Inquirer si Philadelphia Daily News unui grup condus de Brian Tierney, fost director de publicitate din Philadelphia.
Tierney a vandut firmele sale catre True North Communications, care in 2001 a fost achizitionat de Interpublic Group of Companies.
Profitul ziarelor scade pe masura ce vanzarile si veniturile din publicitate se reduc. Marjele de profit vor fi in jur de 18% pentru industrie in acest an, conform lui John Morton, presedintele Morton Research. Marjele erau de la 22% la 23% in 1990, a afirmat el.
Conducerea de la Tribune, cu sediul la Chicago, a afirmat ca vanzarile de publicitate au scazut in ultimul trimestru. Directorul executiv de la Tribune, Dennis FitzSimons, a solicitat oferte din partea investitorilor pentru unele publicatii in mijlocul presiunilor din partea celui mai mare actionar, familia Chandler, pentru a creste pretul actiunilor.
Actiunile Tribune au castigat 7,3% anul acesta. In timp ce unii directori executivi din industrie si analisti dau vina pe profiturile scazute, datorita competitiei cu publicitatea de pe internet, altii afirma ca ziarele si-au pierdut legatura cu cititorii.
"Este un sentiment conform caruia proprietarii sunt interesati de evolutia publicatiilor doar la inceput", a afirmat Stephen Burgard, profesor de jurnalism asociat la Universitatea Northeastern din Boston. "Oamenii se gandesc ca doar daca vom avea un proprietar local, individual, putem rezolva aceasta problema".
Cel putin sase parti sunt interesate in parte sau in totalitate de Tribune, au afirmat persoane din anturajul lui Burkle, partener in conducerea Yucaipa, o firma de investitii cu sediul la Los Angeles, si Broad, filantrop din Los Angeles si fost presedinte la AIG SunAmerica, care au realizat impreuna oferta.
Gannett cu sediul in McLean, Virginia, cel mai important publisher de ziare din SUA, a facut o oferta pentru Tribune, conform Chicago Tribune, ziarul cel mai important al companiei.
Perspectiva financiara sumbra a ziarului l-a determinat pe Broad sa considere investitia sa potentiala in termeni nefinanciari.
"Afacerea cu ziarele nu este o afacere foarte buna din cate am vazut", a afirmat el intr-un interviu pe 21 septembrie. "Investitia mea ar fi o investitie civica mai degraba decat una unde asteptam cresteri surprinzatoare".
Burkle nu a raspuns la telefon pentru a face mai multe comentarii, iar Geffen a refuzat sa comenteze. Welch nu a putut fi disponibil pentru comentarii, conform celor afirmate de asistenta sa, Rosanne Badowski. Purtatorul de cuvant al lui Greenberg, Mark Corallo, a refuzat sa comenteze planurile miliardarului.
Conducerea unui ziar ar putea sa nu fie foarte distractiva pentru directorii executivi. In Philadelphia, Tierney a afirmat ca l-ar inlocui pe redactorul Amanda Bennett, la o zi dupa ce le-a pus in vedere redactorilor-sefi ai ziarului sa ia in considerare reducerea cu 150 a numarului de locuri de munca.
Tirajul pe zi la Inquirer a scazut cu 7,6% in trimestrele doi si trei, conform biroului american de audit al tirajelor.
In aceste conditii, cumparatorii ar putea gasi o oportunitate de a face bani pe masura ce ziarele decid cum sa profite din difuzarea mai multor stiri si a publicitatii in format digital.
"Schimbarile din tehnologie au fost atat de rapide incat au fortat toate industriile, inclusiv cea de publishing, sa aiba o alta perspectiva asupra situatiei", a afirmat John Kimball, director de marketing la Newspaper Association of America, din Vienna, Virginia. "Este o afacere in tranzitie si merita intotdeauna o privire atenta".
Detinerea unui ziar ar putea presupune un semn distinctiv asociat candva cu cumpararea de ehipe sportive. Michael Ilitch, fondatorul lantului de pizzerii Little Caesar Enterprises, a cumparat echipa de baseball Detroit Tigers in 1992, la un deceniu dupa ce a cumparat Detroit Red Wings, echipa de hochei din prima liga a orasului.
Arthur Blank, fondatorul Home Depot, a cumparat echipa de fotbal Atlanta Falcons pentru suma de 545 mil. dolari (426 mil. euro), in 2002.
Blank a aplicat lectiile de servire a clientului invatate la Home Depot, cel mai mare retailer de amenajari interioare din lume, pentru jucatorii de fotbal si fani.
Falcons a oferit bilete la preturi reduse in anumite perioade ca raspuns la sondajele cu privire la modul in care putea imbunatati atmosfera din jurul echipei. Noii proprietari ai ziarelor ar putea aplica de asemenea abilitatile dobandite in alte industrii, a afirmat Walter. "Ziarele nu au dat atentie nevoilor cititorilor", a spus el.
"Sunt antreprenorii privati care au facut banii din alte afaceri capabili sa transfere succesul? As spune ca avantajele sunt egale. Nu va fi un drum usor".
Cumparatorii ar putea dori de asemenea sa se implice activ in activitatea jurnalistica pentru a folosi ziarele locale pentru accesul in politica, a afirmat Burgard. Unii ar putea deveni curand frustrati de incapacitatea lor de a creste profitul dincolo de reducerile de locuri de munca si de bugete.
"Nu esti niciodata sigur in legatura cu ce vor face proprietarii locali foarte bogati, si adevarata intrebare este daca ei isi doresc doar un hobby sau o jucarie, ca un balon cu aer cald", a mai afirmat el.
"Pana cand oamenii isi vor da seama de modul in care vor castiga sume noi de bani, asta nu se va intampla".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO