Media & Advertising

Piata productiei publicitare a inceput sa se invioreze pe fatadele cladirilor

31.10.2003, 00:00 105

Drumul spre casa poate fi destul de ocolit, daca va luati dupa semne. Nu este o greseala, deoarece nu este vorba de indicatoare, ci de reclame luminoase, care se ivesc de unde te astepti mai putin.
In ultimii ani, aceasta moda a prins contur si la noi, iar odata cu intrarea marilor retele de retail, a inceput sa se structureze mai bine. Conform unor estimari, aceasta piata este estimata la aproximativ 12 milioane de euro, dar potentialul este undeva la 30 de milioane de euro.
Cu toate ca piata a castigat din ce in ce mai multi clienti, boomul nu a avut loc in ultimii doi ani, ci, paradoxal, in aceasta perioada piata a stagnat. Jucatorii de pe aceasta piata sustin ca de vina si in acest caz este puterea scazuta de cumparare.Piata productiilor publicitare este structurata pe patru segmente: corporate branding (branding pentru corporatii), materiale de promovare la locul de vanzare (POSM), casete luminoase si outdoor (afise pentru panourile publicitare, vizualuri de mari dimensiuni aplicate pe cladiri, copertine, bannere, prelate de camion).Din categoria corporate branding fac parte productiile realizate de obicei pentru diferitele forme de retail a€“ benzinarii, showoom-uri, dealeri de echipamente si servicii in domeniul comunicatiilor, retele de restaurante sau de magazine de electrocasnice.



Comenzile in serie cresc
"Principala tendinta a pietei s-a concretizat in faptul ca, prin aparitia altui tip de clienti, avem din ce in ce mai putin de a face cu comenzile-unicat, in favoarea comenzilor de serie," a declarat Razvan Voiculescu, director executiv al companiei Plasty Prod.Plasty Prod a intrat pe aceasta piata in urma cu 10 ani si desi a venit de la Constanta, a reusit sa patrunda si pe piata bucuresteana.In plus, compania s-a extins cu doua filiale si in strainatate, in  Dubai si Belgrad. "Am mers dupa marii nostri clienti," a explicat Voiculescu.Anul acesta, compania a investit 1,1 milioane de euro in utilaje. Pentru acest an, estimarile companiei arata vanzari de aproximativ 3,5-4 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 60% fata de 2002.Anul acesta, compania a incheiat contracte cu lanturile de retail Carrefour (semnalizarea parcarii Orhideea), Cora (reclama luminoasa), Bricostore (intreaga semnalistica), cu benzinariile MOL si un contract cu producatorul dni industria alimentara Dr. Oetker pentru punctele de vanzare. Compania are o fabrica la Constanta si 160 de angajati. Daca pana nu de mult clientii producatorilor din aceasta industrie se orientau cu precadere catre televiziune sau catre outdoor, viitorul pare sa apartina POSM-urilor. "Asistam la aceasta tendinta din cauza faptului ca, la telvizor, spatiul publicitar necesita costuri foarte mari si pentru ca au aparut numerase restrictii, mai ales in cazul producatorilor de alcool si tutun. In acelasi timp, in cazul publicitatii pe panotaje outdoor, nu exista o masuratoare concreta in acest sens," a spus Voiculescu."Pe de alta parte, POSM-urile au un impact foarte bun, prin faptul ca se gasesc acolo unde trebui si, vrei-nu vrei, le vezi," a adaugat el.
Directorul de PR al companiei Klass Prodexport Radu Baitoiu sustine insa ca viitorul apartine in continuare comunicarea outdoor.
"Consideram ca in continuare accentul se va pune pe varianta de comunicare outdoor, datorita impactului maxim pe care il genereaza, in conditiile unor costuri de productie si amplasare reduse," a spus el.
Klass este, de asemenea, unul din principalii jucatori de pe aceasta piata, iar conform lui Baitoiu, acest an a fost an de crestere pentru industrie.
"Semnale pozitive se inregistreaza si din partea investitorilor straini, actori pe plan local - companii multinationale - care animeaza practic operatiunile pe aceasta piata prin provocarile pe care le lanseaza si prin inclinarea catre produse noi si cu adevarat calitative," a declarat Baitoiu.



Pe teren, dupa clienti
Unul din cei mai puternici jucatori de pe aceasta piata este compania Eltrix, care, conform reprezentantilor sai, desine aproximativ o treime din aceasta piata. In acest an, eltrix mizeaza pe o crestere cu pana la 15% a cifrei de afaceri, care anul trecut a fost de 4 mil. euro, a declarat Ana Maria Ionescu, directorul general al companiei."In ultimii ani, piata productiilor publicitare a fost pe un trend stationar, cu toate ca noi am avut o crestere si de 15% pe an. Cel mai important factor care influenteaza evolutia pietei de profil este puterea scazuta de cumparare a romanului, care se reflecta indirect in piata prin bugetele de marketing ale clientilor nostri", explica Ana-Maria Ionescu. Ea adauga ca potentialul acestei piete este de cel putin 30 mil. euro pe an.Eltrix activeaza, potrivit reprezentantilor sai, pe toate cele patru segmente ale pietei, avand si concurenti diferiti precum Hecht (Belgia), A & M Printing pe vizualuri de mari dimensiuni, Plasty Prod pe segmentul de materiale de promovare la locul de vanzare, Klass sau Eclypse, concurenta cea mai mare fiind pe afise. Printre clientii Eltrix se numara grupul petrolier Rompetrol, McDonald's, Philip Morris, Interbrew, Orange sau Billa, care concentreaza peste trei sferturi din vanzarile companiei.Ca strategie, Eltrix si-a propus din acest an o schimbare de tactica in relatia cu clientii nu numai pentru consolidarea pozitiei detinute, ci si pentru a se adapta mai bine evolutiilor de pe piata."Nu asteptam ca pozitia de lider sa se consolideze de la sine, ci trebuie sa fim capabili sa surprindem din timp directia schimbarii mentalitatii consumatorului, structurii pietei sau a tehnicilor de comunicare. De aceea ne-am propus din acest an o abordare diferita, aceea de a veni noi in intampinarea clientului si a nevoilor sale, cautand solutii personalizate impreuna cu acesta", explica reprezentantul Eltrix.Se pare ca si relasia cu clientii s-a modificat in ultimii ani, in cadrul acestui business, producatorii preferand tot mai mult discutiile directe, in schimbul negocierilor intermediate de agentiile de publicitate.Eltrix a investit pana acum in echipamente si in capacitati de productie, si a investit deja 300.000 $ pentru extinderea capacitatii de productie si a terenului aferent. Compania asigura servicii de transport (prin intermediul a 8 camionete), montaj, garantie, intretinere si service."O alta investitie importanta este reprezentata de un sistem complet de serigrafie, fapt care aduce in sfarsit in Romania productia, prin imprimare serigrafica, a posterelor pentru panourile de outdoor. Investitia a depasit 900.000 $ si reduce costurile in functie de cantitate si tiraj de pana la 4 ori", explica Ana Maria Ionescu.Eltrix are acum peste 200 de angajati. Infiintata in 1991, compania este integral cu capital privat romanesc, actiunile fiind detinute de 3 persoane fizice, care detin pozitii in managementul companiei.Piata productiilor publicitare formeaza alaturi de cea TV, radio si presa scrisa o piata reala a publicitatii, estimata la rate card la circa 150 a€“ 200 mil. euro pe an.
adrian.mirsanu@zf.ro ; claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO