Media & Advertising

Presa scrisa romaneasca alege consolidarea

13.01.2006, 22:36 21

Fara sa surprinda prin schimbari spectaculoase in ceea ce priveste volumul consumului de presa, cele mai recente date ale SNA - masurate in perioada octombrie 2004 - octombrie 2005 - aduc si tendinte interesante.

Audienta totala a celor 12 cotidiene centrale care beneficiaza de rezultate ramane aproape nemodificata, aproximativ 2,682 milioane de persone citind zilnic cel putin un cotidian central (cu 20.000 mai multe fata de livrarea anterioara).

Surprinde insa o noua crestere importanta a Jurnalului national, pe fondul scaderii dramatice a vanzarilor in lunile de vara (84-87.000 de exemplare pe editie in lunile iulie-septembrie, fata de varful de 230.000 de exemplare din luna martie).

Nici audienta Adevarului nu pare sa fi avut de suferit in urma diminuarii la mai putin de jumatate a tirajului vandut dupa plecarea vechii echipe editoriale. Fata de livrarea precedenta de date, Adevarul nu a pierdut decat 3.000 de cititori. Cel mai citit cotidian central ramane Libertatea (cu 1.043 mii cititori in medie pe editie), urmat de Jurnalul National (822.000) si de Evenimentul zilei (658.000).

Desi ambele publicatii si-au sporit numarul de cititori, diferenta intre principalii competitori pe piata cotidienelor de sport se mareste in favoarea liderului. Astfel, Gazeta Sporturilor a ajuns la 601.000 cititori in medie pe editie (cu 52.000 mai mult decat la precedentul val al SNA), in timp ce ProSport a castigat 15.000 de cititori, audienta sa fiind de 485.000 de cititori.

S-a produs o singura rasturnare notabila a ierarhiilor: schimbarea liderului revistelor pentru femei. Cu 65.000 cititori in plus - cea mai mare crestere in cifre absolute intre toate publicatiile incluse in SNA -, Acasa Magazin depaseste atat publicatiile mass-market, cat si revistele glossy dedicate femeilor.

Aflata in continuare in scadere, piata ghidurilor TV pastreaza ierarhia cunoscuta, cu Pro TV Magazin lider detasat (936.000 cititori in medie pe editie).

Publicatii din doua segmente importante au cunoscut in corpore cresteri ale numarului de cititori: ziarele economice si revistele auto.

Numarul cititorilor celor patru publicatii economice cu rezultate in SNA (Ziarul Financiar, Capital, Banii Nostri si Adevarul Economic) a crescut cu 4% fata de precedentul val al SNA, ajungand la 517.000.

O situatie asemanatoare se constata si pe piata revistelor auto. Alaturi de ProMotor - care, cu 11.000 de cititori in plus, isi consolideaza prima pozitie in top, celelalte publicatii din acest segment - Auto Motor si Sport, Auto Expert si Autoshow - au castigat, la randul lor, public. Audienta totala a revistelor auto este cu 3% mai mare decat la precedenta livrare de date, ajungand la 596.000 persoane.

In ceea ce priveste calitatea publicului, este remarcabila performanta nou intratului in studiu go4it!, care detine cei mai bogati cititori (venit personal mediu net 460 euro pe luna, de aproape trei ori mai mult decat in randul populatiei studiate), precum si cei mai educati cititori (51,3% sunt absolventi de invatamant superior).

Rezultatele celei mai recente livrari de date a SNA nu a luat pe nimeni din industrie prin surprindere, in conditiile in care majoritatea jucatorilor de pe aceasta piata considera ca publicatiile romanesti se afla in plin proces de consolidare. Si asta, in pofida numeroaselor procese de rebranding, relansari, repozitionari etc.

"Noul val nu aduce mari surprize. Probabil, in zona cotidienelor, multi vor comenta ca surprinzatoare cresterea Jurnalului national, in conditiile in care tirajul publicatiei a scazut, insa explicatia vine in continuare din expunerea TV excesiva a brandului respectiv. Tot aparent surprinzatoare este stagnarea Evenimentului zilei, in conditiile in care titlul a fost relansat, insa aici e notabila totusi reusita de a stopa caderea in audienta a cotidianului respectiv, inceputa inca din februarie 2003. Gazeta Sporturilor are din nou o crestere admirabila, de aproape 10 procente, in ciuda competitorului sau traditional, ProSport. In zona revistelor, ma bucur sa constat ca cele mai remarcabile ascensiuni sunt ale unor titluri editate de noi", declara directorul general al PubliMedia International, Dragos Stanca.

In ceea ce priveste tendintele presei scrise romanesti, cu un an inainte de momentul 2007, cel mai recent val de date al SNA indica nisare si targetare cat mai clare, concomitent cu consolidarea si agregarea unor titluri cat mai diverse sub umbrela comuna a principalilor publisheri romani si straini, considera Stanca.

"Zonele editoriale si, tot mai mult, de marketing sunt din ce in ce mai mature si mai pregatite sa faca fata concurentei din UE, partea de distributie insa e departe de performanta dorita", adauga el.

Nici pentru directorul executiv al diviziei ziare de la Ringier, Razvan Corneteanu, ultimul val de date SNA nu a adus nimic spectaculos.

"Presa scrisa a continuat sa creasca, asa cum ne asteptam, pe fondul cresterilor de tiraj de la mijlocul anului 2005. Urmeaza si cresterile de audienta", este de parere Corneteanu. In opinia lui, in 2006, consumul de presa scrisa va creste, la fel si volumul de publicitate atras de publicatii (cu cel putin 10%), in mare parte pentru ca televiziunile vor creste pretul de publicitate, la fel si firmele de panotaj.

De o alta parere, directorul executiv de la Adevarul, Aurelian Amuraritei, spune ca nu observa la nivelul pietei o pregatire pentru intampinarea lui 2007, considerand-o imatura din punctul de vedere al concurentei la nivel/tip european. "In continuare, exista un numar prea mare de titluri, mai mult decat capacitatea pietei de cititori si de publicitate. Consider ca 2006 si 2007 vor fi ani foarte grei pentru publisheri, concurenta va face unele titluri sa dispara sau sa ajunga la nivelul gri. Profesionalizarea este singura posibilitate pentru a rezista si creste in aceasta piata", explica Amuraritei.

Ca ziarele trebuie sa se adapteze la piata in schimbare, pentru a-si mentine cota de piata, este de parere si directorul de comunicare si relatii publice al Grupului de presa Ziua, Andrei Stoiciu. El remarca faptul ca, in 2005, au fost cateva ziare mari care au investit sume importante in publicitate (rebranduri, relansari etc.), dar nu in toate cazurile s-a inregistrat si o crestere a audientei acestora.



Date tehnice: Studiul National de Audienta a fost realizat de catre BRAT. Datele provin din perioada 25 octombrie 2004 - 15 octombrie 2005, esantionul fiind reprezentativ pentru populatia intre 14-64 ani din orasele din Romania cu cel putin 50.000 de locuitori. Esantionul a cuprins 16.685 persoane, reprezentand un univers de 6,218 milioane de persoane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO