Media & Advertising

Presa scrisa romaneasca se imparte in "plutoane"

27.10.2006, 16:38 12

Presa scrisa romaneasca traieste, din punctul de vedere al audientei, vremuri nu tocmai bune, in care scaderile de tiraj sunt insotite, in majoritatea cazurilor, si de scaderea numarului de cititori.
La mijlocul acestui an, Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) facea publice datele legate de vanzarile principalelor publicatii pe primul semestru al acestui an. Concluzia: ziarele nationale generaliste continua trendul descendent la acest capitol, in timp ce ziarele orientate catre un anumit tip de public se bucura de cresteri constante ale tirajelor. in mare, tendinta din vanzari este urmata si de cea legata de audienta: din nou ziarele generaliste pierd teren, in timp ce se inregistreaza o usoara scadere a numarului de cititori ai publicatiilor specializate, dupa cum reiese din cea mai recenta livrare a Studiului National de Audienta, valabil pentru perioada de masurare 25 iulie 2005 - 16 iulie 2006.
Cea de-a 17-a livrare de date ale SNA aduce o extindere a universului de la 6,2 milioane de persoane la 9 milioane, datorata faptului ca datele sunt acum reprezentative la nivelul intregii populatii urbane cu varsta cuprinsa intre 14 si 64 de ani (in livrarile anterioare, populatia masurata era reprezentata de cei cu varsta cuprinsa intre 14 si 64 de ani care locuiau in orase cu peste 50.000 de locuitori).
Analizand datele de audienta ale publicatiilor pentru universul extins - intregul mediu urban, persoane cu varsta de 14-64 de ani, in topul cotidienelor nationale se afla Libertatea, cu 1,38 mil. cititori, urmat de Jurnalul National (parte a trustului Intact), cu 965.000 de cititori.
Liderul saptamanalelor este Pro TV Magazin, cu 1,14 mil. cititori, urmat de Libertatea de duminica (1,07 mil. cititori). In topul bilunarelor, pe primul loc se afla TV Satelit cu 892.000 de cititori, urmat de Acasa Magazin cu 661.000 de cititori. Topul publicatiilor lunare este dominat de Practic in Bucatarie cu 1,48 mil. cititori.
Pentru a putea face insa o comparatie cu valul anterior de date SNA, reprezentativ este targetul format din publicul de 14-64 de ani din orase cu peste 50.000 de locuitori. si in acest caz, tabloidul Libertatea se mentine in topul publicatiilor, cu 1,12 mil. cititori. Diferenta in ierarhie fata de livrarea anterioara o reprezinta Libertatea Weekend (1,021 mil. cititori), care a devansat la limita lunarul Practic in Bucatarie (1,020 mil. cititori), situandu-se pe locul doi in topul general al publicatiilor din Romania.
Libertatea se mentine pe primul loc si in topul cotidienelor nationale, inregistrand o crestere usoara de 0,2% (2.000 de cititori). Desi si-a pastrat pozitia a doua in top, Jurnalul National a pierdut 7,8% din cititori. in general, tendinta audientelor ziarelor este de scadere fata de livrarea anterioara.
Ziarele de sport, care castigasera cititori la livrarea anterioara, se afla acum pe minus: Gazeta Sporturilor (prezenta pe locul trei in topul cotidienelor centrale) a pierdut 1,6% din cititori, iar Pro Sport (locul cinci) - 3,2%.
Singurele cotidiene care au castigat cititori sunt 7 Plus - 6,1%, Ziua - 5,3%, Adevarul - 0,9% si Libertatea - 0,2%. Pentru primele doua, cresterea este importanta, avand in vedere faptul ca livrarea anterioara arata pierderi semnificative ale audientelor. Nou introdus in studiu, Gandul are o audienta de 164.000 de cititori. "Presa scrisa se apropie de stabilizare. De era in care, pe fiecare segment, vor exista cateva titluri importante, o crevasa enorma si abia apoi plutonul celorlalte ziare. Este un fenomen care a inceput de acum cativa ani, dar separarea 'plutoanelor' a fost destul de lenta", este de parere Mihai Craiu, director general al Jurnalul National si Saptamana Financiara.
La randul sau, Thomas Landolt, General Manager al Ringier Romania, este de parere ca putem vorbi in continuare de segmentarea clara a pietei, dar nu se poate vorbi inca si de consolidarea acesteia. "A avea inca mai mult de 2-3 titluri in acelasi segment nu este o situatie obisnuita pentru o piata matura", arata Thomas Landolt.
O crestere importanta a audientei a inregistrat-o Descopera, care a crescut cu 13.000 de cititori (15,3%), in timp ce National Geographic, desi lider pe segmentul revistelor de stiinta, a pierdut 3.000 de cititori.
Saptamana Financiara, intrata acum in studiu, ocupa locul doi in clasamentul publicatiilor economice, cu 168.000 de cititori, in spatele saptamanalului Capital (282.000 de cititori, dar inregistrand o pierdere considerabila fata de livrarea anterioara - 10,5% din cititori). ZIARUL FINANCIAR, singurul cotidian de business, are 151.000 de cititori pe editie.
Liderii pe segmente isi pastreaza pozitiile: Libertatea de duminica - in topul saptamanalelor (869.000), Acasa Magazin - lider pe segmentul feminin mass-market (469.000), Practic in bucatarie - in fruntea revistelor de bucatarie (1,02 mil.), Pro TV Magazin (848.000) conduce ghidurile TV, Pro Motor - in randul publicatiilor auto (271.000). Playboy isi mentine pozitia de lider pe segmentul revistelor masculine, cu o audienta de 321.000 de cititori, in crestere fata de livrarea anterioara cu 1,3% si la mare distanta de urmatorul clasat pe acest segment, FHM - 153.000 de cititori.
"Ultimul val SNA confirma tendinta la nivel mondial de scadere a audientei, precum si tendinta din ultimii ani, aceea de crestere mica a numarului de cititori per total, dar care au de ales intre mai multe publicatii", arata Cosmina Noaghea, directorul de publishing al PubliMedia International. Printre motivele scaderii audientei cotidienelor centrale, ea mentioneaza schimbarea obiceiurilor de consum ale cititorilor (preferinta pentru internet, TV etc.), lansarea de noi publicatii care nu sunt masurate inca (Compact), lipsa unor campanii de comunicare consistente si scaderea numarului de cititori per exemplar. Studiul ofera acum informatii legate de consumul de bunuri, marci si servicii, precum si o serie de afirmatii de lifestyle care permit caracterizarea in profunzime a publicului diferitelor publicatii, intr-un studiu separat, numit SNA Focus.
Publisherii considera SNA Focus un instrument de marketing foarte bun, atat pentru ei, cat si pentru clientii de publicitate, care vor fi primii care vor beneficia de aceste rezultate. Directorul executiv al BRAT, Arina Ureche, a marturisit pentru ZF ca, pana acum, nu a primit plangeri legate de calitatea acestui studiu. Structura si metodologia acestuia vor ramane neschimbate si pentru urmatoarea livrare de date, pentru a se vedea cu precizie care este relevanta lui.

Sursa datelor: Studiul National de Audienta, perioada de masurare 25 iulie 2005 - 16 iulie 2006. Studiul a fost realizat pe un esantion de 22.500 de persoane, reprezentativ pentru toata populatia Romaniei din centrele urbane, cu varste cuprinse intre 14-64 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO