Media & Advertising

Tot mai putini cititori pentru presa scrisa autohtona

Tot mai putini cititori pentru presa scrisa autohtona
30.06.2006, 15:22 23

Cea mai recenta livrare a Studiului National de Audienta (pentru perioada de masurare aprilie 2005 - aprilie 2006) aduce, in primul rand, o schimbare a liderului presei romanesti: tabloidul Libertatea revine, dupa mai bine de un an, pe prima pozitie, cu 1,12 milioane de cititori in medie pe aparitie, devansand lunarul Practic in bucatarie (1,094 milioane de cititori).
Cele mai importante modificari privesc cotidienele nationale. Diferitele segmente din aceasta categorie au evolutii divergente. Ziarele din segmentul quality au scazut, fara exceptie, comparativ cu livrarea anterioara, urmand firesc scaderii tirajului vandut din a doua parte a anului 2005.
De altfel, cea mai mare scadere a audientei, in cifre absolute, intre toate publicatiile din SNA este inregistrata de Jurnalul National, editat de Intact (peste 40 de mii de cititori), in conditiile in care vanzarile din martie 2006 sunt aproape la jumatatea celor din aceeasi luna a anului trecut.
Per total, audienta cotidienelor de calitate a scazut cu 3,3% (-56 de mii de cititori) fata de precedentul val SNA si cu 7,1% (-124 de mii de cititori) fata de anul SNA precedent (date culese in perioada mai 2004 - aprilie 2005).
De cealalta parte, tabloidul Libertatea (Ringier) cunoaste cea mai mare crestere comparativ cu livrarea anterioara de date intre toate publicatiile (+49 de mii de cititori). Probabil saltul in audienta sta in stransa legatura cu cresterea de tiraj a Libertatii la inceputul acestui an, ca urmare a promotiei 7 Magic (aproape 302 mii de exemplare vandute zilnic in martie 2006, fata de 229 de mii de exemplare vandute in martie 2005).
In sfarsit, ambele cotidiene de sport au castigat cititori (+13 mii in cazul ProSport, publicat de Ringier, si +15 mii in cazul Gazeta Sporturilor, publicat de Convergent Media, parte a Intact). Aceasta din urma reuseste cu aceasta ocazie sa urce pe locul al treilea in topul cotidienelor centrale, depasind Evenimentul zilei (Ringier).
Mai trebuie mentionate usoare scaderi in cazul lunarelor glossy destinate femeilor, ghidurilor tv, publicatiilor de business si majoritatii ziarelor locale.
Scaderea generala a numarului de cititori este pusa, de principalii jucatori din domeniu, pe seama aglomerarii fara precedent a pietei de presa scrisa din Romania, precum si a sistemului deficitar de distributie.
"Atat la cotidiene generale, cat si la ziare locale si reviste up market pentru femei, explicatia scaderii audientelor tine de mai multe aspecte. O data, universul total de cititori creste mai lent decat ritmul in care vin noi titluri pe piata. In plus, chiar daca numarul de cititori creste cu fiecare noua lansare, avand in vedere ca titlurile nou aparute nu au inca date SNA, universul scade din punct de vedere statistic. Pentru ca unii dintre noii cititori ies din randurile publicului masurat si intra in randurile publicului interogat acum, dar ale carui optiuni vor fi cunoscute abia in viitor. Ca atare, audienta pe titlurile 'vechi' scade", explica directorul general al PubliMedia International, Dragos Stanca.
La aceasta, el adauga si fenomenul migrarii publicului spre continutul non-print generat de produsele tiparite (pagini internet, mai ales).
La randul sau, directorul general al Burda Romania, Michael Schroeder, este de parere ca eroziunea audientelor presei scrise este cauzata, in primul rand, de o supraaglomerare a pietei de publicatii in general si, in al doilea rand, de o retea de distributie deficitara. "Ca sa spun drept, Romania se afla in Epoca de Piatra la capitolul distributie de presa, avem exact acelasi numar de puncte de vanzare ca acum 10 ani", spune Michael Schroeder.
In opinia lui, publicatiile locale au scazut din cauza unei calitati slabe a materialelor si a tiparului, in vreme ce, in cazul revistelor glossy pentru femei, se inregistreaza o aglomerare foarte mare pe acest segment, in mod nejustificat, deoarece publicul caruia i se adreseaza ele este totusi limitat ca numar.
In ceea ce priveste publicatiile de business, el vede aici lipsa unui "lider de opinie" autoritar, a unei structurari mai eficiente a acestora, dar si o comunitate de afaceri din Romania limitata, concentrata in Bucuresti si formata in mare parte din oameni de afaceri straini. "Cand va creste interesul pentru afaceri in Romania, cand afacerile vor exploda cu adevarat si in alte mari orase, atunci acest segment va creste. Sunt sigur ca e un segment de presa de viitor si am in gand un titlu perfect pentru acest segment... Dar mai astept cel putin pana dupa aderare", marturiseste directorul Burda Romania.
Performante notabile la capitolul cititori inregistreaza doua publicatii editate de PubliMedia International: Descopera - al treilea val consecutiv al SNA in care cunoaste cea mai mare crestere procentuala (+ 27%) si Acasa Magazin - prima revista din Romania destinata femeilor care depaseste jumatate de milion de cititori pe aparitie (504 mii de persoane).
In rest, ierarhiile consacrate se pastreaza: Practic in bucatarie (Burda Romania) este lider intre lunare si intre revistele de bucatarie, Pro TV Magazin, editat de PubliMedia (889 de mii de cititori pe editie) ramane cel mai citit ghid tv - si, totodata, cea mai citita revista saptamanala -, piata revistelor de lifestyle masculin este dominata autoritar de Playboy, editat de asemenea de PubliMedia (317 mii de cititori), cu o audienta dubla fata de urmatorul clasat, in timp ce in fruntea publicatiilor auto se afla tot ProMotor, tot din portofoliul PubliMedia (310 mii de cititori).
Cat de normal este ceea ce se intampla acum cu presa scrisa romaneasca, tinand cont de conditiile sociale si economice actuale? Daca este intr-o "pasa proasta" deocamdata sau daca aceasta se va prelungi, publisherii dau ca termen limita momentul cand piata va ajunge la maturitate. "In pietele mature, fluctuatiile nu sunt mai mari de ?5% pe titlu, de la o masurare la alta. La noi, fluctuatii de ?20% sunt 'firesti'", arata directorul general al PubliMedia. "Vor supravietui produsele care vor gasi strategiile de continut si de marketing adaptate profilului actual al consumatorului care s-ar putea, de exemplu, sa doreasca sa fie servit cu acelasi continut (sau chiar cu o cantitate mai mare), dar probabil cu mult mai putina hartie tiparita", spune Stanca.
In opinia lui Michael Schroeder, "pasa proasta" va mai dura probabil vreo doi-trei ani, pana cand vor fi indeplinite cateva conditii: la nivel de difuzare a presei, tot sistemul trebuie imbunatatit, revistele trebuie sa ajunga mai aproape de oameni; nivelul general de interes al publicului pentru presa scrisa sa creasca; piata in general sa creasca, nivelul de trai, preocuparile oamenilor in general. "Cred ca acest lucru se va intampla dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana", conchide directorul Burda.

Sursa datelor: Studiul National de Audienta, perioada de masurare 25 aprilie 2005 - 16 aprilie 2006. Studiul a fost realizat pe un esantion de 16.105 persoane, reprezentativ pentru populatia Romaniei din centrele urbane cu mai mult de 50.000 de locuitori si varsta intre 14 si 64 ani.

SNA ofera in prezent date pentru 131 de publicatii, dintre care: 53 lunare, 11 bilunare, 26 saptamanale, 33 cotidiene (12 centrale si 21 locale) si 8 suplimente gratuite. Beneficiaza pentru prima data de rezultate de audienta masurate conform SNA revistele lunare Psihologia Azi si Sana, editiile de Brasov si Cluj ale publicatiei gratuite Zile si Nopti (bilunare), saptamanalele Auto Supermarket, Fanatik, Publitim, Sport Plus si Zau, cotidianul local Adevarul de Arad si suplimentele Jurnalului National.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO