Mediafax.biz Exclusiv

Afacere pe val pentru unele agenţii, litoralul românesc iese treptat din ofertele altora

Autor: Liviu Iancu

03.08.2011, 13:54 133

Cea mai mare agenţie de turism dinţară cu acţionari români, Eximtur, al cărei punct forte a fost înultimii ani litoralul românesc, a schimbat parţial strategia şi s-aorientat mai mult către către turismul extern.

"Deşi nu pare, nu e uşor să vinzilitoralul românesc, pentru că imaginea acestuia în România nu efoarte bună şi există multe nemulţumiri vis-a-vis de calitateaserviciilor în staţiuni. Pentru o agenţie care trimite turişti lamarea românească rata câştigului este, în medie, de 7,5%, mult maimică faţă de destinaţiile externe, unde e de 10-12%", spune LuciaMorariu, care a adus anul trecut pe litoral circa 50.000 de turiştiromâni, cu o cifra totală de vânzări pe litoral de aproximativ 20milioane de lei (4,7 milioane euro), faţă de 6 milioane de euro înanul 2009 şi aproximativ 60.000 de turişti.

Ea a explicat că turiştiitradiţionali de litoral ai Eximtur, cât şi o mare parte dinagenţiile care revând produsele turoperatorului din Cluj, auînceput din ce în ce mai mult să solicite destinaţii externe saualte destinaţii din ţară, în detrimental litoralului.

Morariu a menţionat că din varaanului trecut TVA pentru turismul intern a crescut de la 19% la24%, în timp ce, de exemplu, pentru destinaţiile externeextracomunitare nu se aplică TVA la comisioanele agenţiilor.

"Deci diferenţa de 5% din majorareaTVA înseamnă pierdere pentru noi. Ne facem treaba în continuare,aducem turişti la mare, dar am constatat că cererea românilor seîndreaptă mai mult spre destinaţii externe. În plus, a scăzut şivaloarea pachetelor pe litoral, cu circa 20%", explică Morariu,care afirmă că dacă în anul 2006 seriile de 10 zile erau cele maivândute în staţiunile de la Marea Neagră, în 2010 pachetele de 5-7zile au fost cele mai solicitate.

Printre argumentele avute în vederede Eximtur atunci când a renunţat să mai considere litoralul oprioritate se numără accesul greoi, din cauza drumurilor proaste şiaglomerate, ambientul din staţiuni (câini vagabonzi, parcurineîntreţinute şi zgomot), lipsa agrementului şi a facilităţilor detip all inclusive.

"Noroc cu Marea Neagră că maifuncţionează. Noi vom reduce de anul viitor, cu cel puţin 40%,numărul hotelurilor cu care lucrăm şi ne vom orienta spre hotelurimai puţine şi care oferă cu adevărat servicii de calitate", a maispus Morariu.

Pe fondul reorientării Eximtur, celmai dinamic dintre turoperatorii care trimit turişti pe litoral adevenit în ultimii ani agenţia Mareea din Deva, cu 60.000 depersoane în 2008 şi încasări aferente de 5,5 milioane de euro,52.000 de persoane în 2009 şi 4,8 milioane de euro încasări, şi48.000 de turişti anul trecut, care au plătit pentru vacanţe 4,3milioane de euro.

Marius Usturoiou, directorulgeneral al Mareea, estimează că în acest an va depăşi vânzările deanul trecut cu 10-15%

"Parerea mea este că litoralulromânesc trebuie să se orienteze către segmentul family. Mamaia artrebui să fie destinaţia segmentului de piaţă tânăr, iar sudullitoralului destinaţia segmentului family, precum şi a segmentuluiwellnes & spa", a adăugat el.

Locul trei, după Eximtur şi Mareea,este ocupat de Accent Travel, care a trimis anul trecut lamare18.500 de turişti, cu peste 1.000 mai puţin decât în 2009 şi înscădere cu 2.500 comparativ cu anul de vârf 2008.

"Cel mai puternic concurent alnostru nu este Mareea sau Eximtur, ci turismul la cheie, la negru,pe care îl poţi contracara foarte greu. Este greu de concurat cu eipentru că nu plătesc taxe şi din acest motiv au preţurile lajumătate faţă de agenţii", spune Lucian Boronea, directorul generalal Accent Travel.

El crede că lipsa facilităţilorpentru agrement în aproape toate staţiunile face ca atractivitateaacestora să scadă foarte mult.

"Eu aş pune accent pe zona detratament şi cură şi aş dezvolta staţiunile care au şi potenţial despa, cum ar fi Eforie, Techirghiol şi Saturn. Celorlalte le-aş găsicâte o temă, Mamaia să fie o staţiune pentru distracţie, Jupiterpentru copii şi spectacole etc. Dacă se pot pune în practicăstrategii pentru fiecare staţiune, eu văd foarte bine litoralul înurmătorii ani. Altfel, îl văd tot mai secătuit, cu tot mai puţiniturişti", a afirmat Boronea.

Adrian Voican, directorul generalal agenţiei Bibi Touring din Ploieşti, spune că litoralul este îndeclin de câţiva ani, dar scade de undeva de foarte sus şi vareprezenta încă pentru multă vreme destinaţia favorită aromânilor.

Bibi Touring a trimis anul trecutîn staţiunile de la Marea Neagră 13.000 de români, cu 1.000 maipuţin decât în 2009 şi în scădere cu 4.000 faţă de 2007.

Voican afirmă că este uşor pentru oagenţie să lucreze cu litoralul, pentru pe 60 de kilometri esteconcentrată 40% din capacitatea totală de cazare a României,respectiv 140.000 de locuri.

"Marea Neagră este o mare proastăpentru nemţi, au în preferinţe zeci de mări până la a noastră, darpentru noi e prima şi singura mare. Pentru o agenţie este comod săvândă Marea Neagră, pentru că turistul este aproape de agenţie, şide aici cumpără, nu de la mare. Venind dintr-o zonă comunistă cuturism sindicalizat, litoralul atrage românii, pentru că este odestinaţie populară şi ieftină. Litoralul bulgaresc, de exemplu, econstruit pentru turiştii nemţi, cu multe hoteluri de patru şicinci stele, şi nu vezi turişti bulgari acolo. În schimb,staţiunile noastre, cu hoteluri de tip bloc de nefamilişti, suntfacute pentru români", spune Voican.

Cu toate acestea, el susţine călitoralul se confruntă cu o imagine mai proastă decât realitatea,pentru că există din ce în ce mai multe unităţi noi, renovate, cudotări moderne, există piscine, echipe de animaţie, restaurante cuspecific, terase, pizzerii şi există chiar şi agrement.

"Lipseşte însă acut promovareacredibilă a locaţiilor reprezentative, mai trebuie locuri deparcare, îmbunătăţirea situaţiei plajelor şi finanţăriguvernamentale pentru infrastructură, acolo unde autorităţilelocale sunt depăşite ca putere financiară", spune AdrianVoican.

El crede că va fi foarte greu caRomânia să atragă turişti străini la Marea Neagră, pentru că nicimăcar în strategia de brand, în valoare de 75 milioane de euro,litoralul nu este văzut între primele şase direcţii interesantepentru piaţa europeană.

"Deci viitorul litoralului e legatde piaţa românescă, de adaptarea la cerinţele tot mai exigente aleturistului român, familist, cu copii, de oferta de agrement şispaţii pentru evenimente şi expoziţii care să fructifice cea maimare aglomerare de facilităţi de cazare a României. În următoriiani văd litoralul terminat de renovat, cu mini-staţiuni elitistenoi, cu multe case de vacanţă private, cu manifestari care să aducăturişti şi în afara vârfului de sezon, cu infrastructură finalizatăşi căi de acces uşor pe şosea, aer şi apă", a mai afirmatVoican.

Chiar dacă au opinii diferite înceea ce priveşte dezvoltarea litoralului, turoperatorii sunt deacord într-o singură privinţă, şi anume că preţurile sunt prea mariîn comparaţie cu ce oferă staţiunile şi că anul viitor acestea artrebui să scadă cu până la 15%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO