Mediafax.biz Exclusiv

Alături de Canada şi Bulgaria, pentru România există cele mai mari planuri de dezvoltare, spune şeful retailerului de mobilă JYSK

Autor: Anca Barbulescu

01.04.2011, 15:38 19

Spre finalul acestei săptămâni, danezii de la JYSK,companie care vinde mobilă şi decoraţiuni cu operaţiuni în 32 deţări, deschid primul magazin din Bucureşti în urma unei investiţiide un milion de euro, strategie prin care intră în competiţie pepiaţa aglomerată a Capitalei cu nume precum IKEA sau kika."Întârzierea de patru ani a acestei deschideri se explică printr-ooarecare temere legată de piaţa bucureşteană. Mulţi retaileripreferă oraşe mai mici pentru început, ceea ce s-a întâmplat şi încazul nostru", explică Alexandru Bratu, country manager al JYSK înRomânia.

Până acum, retailerul a mizat strict pe extinderea înprovincie, model aplicat anterior şi de companii precum Dedeman sauArabesque care s-a dovedit a fi câştigător în cele mai multecazuri. JYSK a intrat pe piaţa din România în 2007, odată cu primulmagazin deschis la Oradea în sistem de franciză, adusă de NordicInvestment Fund Retail, şi a extins de atunci reţeaua la 13magazine în ţară în urma unor investiţii totale de 10 milioane deeuro. Reţeaua a generat anul trecut afaceri de 14,5 mil. euro."Încasările au crescut cu 14% pe fondul deschiderilor de magazineşi atragerii unui număr mai mare de clienţi, coşul de cumpărăturifiind însă la acelaşi nivel", spune Bratu, făcând comparaţie cuafacerile de 12,8 mil. euro înregistrate în 2009, când JYSK a avutpierderi de 2,4 mil. euro, potrivit datelor disponibile peMinisterul Finanţelor. Profitabilitatea a fost afectată şi anultrecut de factori precum scumpirea transportului maritim saucreşterea preţurilor practicate de producătorii asiatici, însăpragul de profitabilitate ar putea fi atins chiar din acest an,odată cu extinderea în Capitală.

Situat în centrul comercial Militari Shopping Center,magazinul din Bucureşti se întinde pe o suprafaţă de 1.600 de metripătraţi şi are o ofertă de 5.000 de produse pentru casă. "Neaşteptăm la vânzări duble pe metru pătrat faţă de media din ţară",estimează country managerul JYSK România, mizând pe avantajul unuicartier mare şi foarte aglomerat din Bucureşti. Iar cifra deafaceri a companiei ar trebui să crească pe fondul acesteideschideri cu aproximativ 10-12% anul acesta, până la peste 16milioane de euro.

Nu va fi însă singurul magazin, în câţiva ani numărulputând ajunge chiar şi la şapte în Capitală. De altfel, toateplanurile de extindere ale companiei sunt destul de ambiţioase,vizând un număr de 30 de magazine noi în următorii cinci ani."Alături de Canada şi Bulgaria, pentru România există cele mai mariplanuri de dezvoltare", spune Bratu, aducând drept argument faptulcă există încă destul loc pe piaţă în acest domeniu. În ţărilebaltice, spre exemplu, la o populaţie de şapte milioane delocuitori, JYSK numără 25 de magazine, în timp ce în România şiBulgaria, care au împreună 28 de milioane de locuitori, numărulmagazinelor ajunge deocamdată la numai 16, dintre care două înBulgaria.

"Clienţii sunt din ce în ce mai sensibili la oferteşi nu prea mai fac cumpărături de impuls, ci mai degrabăprogramate", spune Bratu despre clienţii JYSK România, în cea maimare parte femei cu venituri medii, orientate către produsepractice pentru gospodărie. Printre cele mai bine vândute produsese numără decoraţiunile, cosmeticele spa pe bază de săruri mineralede la Marea Moartă sau perne cu spumă. Practic, piaţa de mobilă şidecoraţiuni, estimată la mai puţin de un miliard de euro pe an, ascăzut în ultimii ani în primul rând din cauza problemelor deneîncredere a consumatorilor în economie şi diminuării puterii decumpărare. "Încrederea cumpărătorilor este la cote minime, ceeace-i face să fie mai cumpătaţi, calculaţi şi responsabili, lucrucare până la urmă se vede în afacerile retailerilor", conchideAlexandru Bratu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO