"Anul acestane-am propus o creştere a finanţărilor noi cu acelaşi nivel din2010 şi vrem să ne menţinem pe locul doi în piaţă. Per ansamblu,piaţa leasingului financiar va creşte anul acesta, dar nu va fi ocreştere spectaculoasă", a declarat Vorles Morlot, directorulgeneral al BRD Sogelease.
Compania, care nu intra în top zece în aniide boom ai pieţei, a făcut în 2010 un salt până pe locul doi încondiţiile în care mulţi dintre competitori au avut activitateapractic în gheţată.Anul acesta mai multe companii au anunţat însă planuri decreştere a businessului, ceea ce va aduce o intensificare acompetiţiei.
Compania a avut afaceri mai mari anul trecutdatorită creşterii finanţărilor de tipul sale & lease back(care presupun vânzarea unui imobil către compania de leasing,pentru ca în baza unui contract vânzătorul să-şi păstreze dreptulde folosire a bunului în schimbul unei chirii).
Scăderi s-au înregistrat în cazulfinanţărilor pentru autovehicule şi echipamente pentru construcţii.Piaţa leasingului financiar a scăzut cu 14% în 2010, la 1,1miliarde euro.
Finanţările pentru autovehicule au cea maimare pondere în afacerile companiei, ajungând la 53% din total, întimp ce finanţările pentru echipamente şi imobiliare ajung la 32%şi respectiv 15%. În ciuda creşterii finanţărilor noi, portofoliultotal al companiei s-a contractat cu 17,5% anul trecut şi a ajunsla 904 mil. lei (211 mil. euro) în decembrie, ceea ce arată cărambursările au depăşit finanţările nou-acordate.
Activitatea firmei de leasing esteconcentrată pe segmentul companiilor, persoanele fizicereprezentând sub 1% din totalul clienţilor.
"Ne focusăm pe segmentul corporate,avantajul în acest caz fiind volumele mai mari de finanţărigenerate la încheierea fiecărui contract", spune Morlot.
El a precizat că decizia de a finanţapreponderent companiile survine în condiţiile în care în interiorulgrupului BRD există companii specializate în creditarea clienţilorindividuali, precum BRD Finance.
De altfel, Sogelease a încheiat anul acestaun parteneriat cu BRD Finance, compania specializată în credite deconsum a grupului BRD, care va acorda finanţare clienţilor persoanefizice care vor să cumpere un autovehicul recuperat de firma deleasing de la clienţii rău-platnici.
În prezent, Sogelease are la vânzare circa230 de autovehicule reposedate. Morlot a precizat că majoritateabunurilor sunt vândute în ţară, dar că au existat situaţii în cares-au găsit cumpărători străini. Revânzarea are loc atât prinreţeaua proprie, cât şi prin intermediul ALD Automotive, companiade leasing operaţional a grupului BRD.
Cea mai mare parte a businessului Sogeleasevine prin reţeaua BRD, a doua bancă locală după active, cu peste930 de unităţi în toată ţara. Morlot nu a precizat însă procentulexact al finanţărilor acordate prin bancă.
Mai multe bănci au trecut în ultimii ani lao strategie de susţinere directă a vânzărilor companiilor deleasing afiliate, în condiţiile în care piaţa de profil s-adiminuat de patru ori între 2008 şi 2010.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels