Mediafax.biz Exclusiv

AutoItalia: În România, motocicletele nu sunt chiar un produs premium, ci mai degrabă o excentricitate a clasei medii

AutoItalia: În România, motocicletele nu sunt chiar un produs premium, ci mai degrabă o excentricitate a clasei medii

Autor: Bogdan Alecu

21.04.2011, 12:15 24

Abia trecuseră trei luni de când cedase către Citroën Româniaimporturile mărcii franceze - care îl adusese în topul vânzătorilorde maşini de pe piaţa locală -, când fostul premier CălinPopescu-Tăriceanu pregătea pentru Salonul Auto de la Bucureşti din2007, ultimul salon auto românesc dinainte de criză, lansarea pepiaţa locală a Harley-Davidson, legendara motocicletăamericană.

Eraperioada când vânzările de maşini înregistrau creşteri de la o lunăla alta în volume la care dealerii doar visau cu câţiva ani în urmăşi, pe măsură ce traficul se aglomera, clienţii erau atraşi de onouă piaţă - cea a motocicletelor şi a scuterelor.

Planulamericanilor de atunci era de a vinde anual 200 de unităţi dincelebrele motociclete americane, al căror volum total urma săajungă la 1.000 de unităţi până în 2012.

Planuls-a dovedit însă prea ambiţios, astfel că cel mai ridicat volumvândut a fost de 68 de unităţi în 2008. Anul trecut, dealerul avândut 47 de motoare, în creştere faţă de anul anterior, dar abiala un sfert faţă de estimări.

Chiardacă vânzările nu au atins ţinta nici în anii de boom economic,importatorul se aşteaptă în continuare la creşteri ale vânzărilor,deşi acestea se menţin la un nivel scăzut, cum se întâmplă lanivelul întregii pieţe.

"Pentru 2011 estimăm să vindem peste 50-60 de unităţi demotociclete Harley- Davidson. Nu există motive reale să sperăm la orevenire puternică a vânzărilor, dar trendul din primul trimestruindică o creştere în acest an", spune Marcel Chiva, directorul devânzări al Harley-Davidson.

Chiarşi aşa, Harley rămâne lider în clasa motocicletelor cu motoare depeste 650 de centimetri cubi, cel mai mic motor Harley având 900cmc.

În2007, când Harley venea în România, estimările anuale de 200 demotociclete vândute păreau a fi unele rezervate, având în vederecreşterea de aproape cinci ori a pieţei în 2008 faţă de 2007, de laaproape 3.200 de unităţi la aproape 16.000 de motoare. Darcreşterea explozivă din 2008 s-a răsturnat şi piaţa a scăzut cuaproape 90% în 2009, declin care a depăşit chiar şi scădereavânzărilor de camioane - acestea din urmă fiind unul dintre celemai clare unităţi de măsură a ritmului unei economii.

Explicaţia scăderii nu este doar una legată de criză: "ÎnRomânia, motocicletele nu sunt chiar un produs premium, ci maidegrabă o excentricitate a clasei medii. Vânzările de motocicleteîn primele trei luni ale acestui an rămân sporadice. Atât timp câtcreditarea rămâne o problemă, vânzările moto vor avea de suferit",spune Valeriu Ţoneş, directorul de comunicare al AutoItalia,companie care deţine importurile motocicletelor Honda pe piaţalocală.

Clientul de Harley-Davidson nu s-a schimbat mult în ultimaperioadă, principala diferenţă fiind dată de finanţareamotorului.

"Clientul motocicletelor Harley-Davidson nu s-a schimbat înultimii doi ani. Este în continuare tot om de afaceri, are peste 35de ani şi este manager de top. Criza i-a schimbat, desigur. Spreexemplu, înainte, companiile de leasing erau mult mai permisive,iar acum, chiar dacă sunt achiziţionate pe firmă, trebuie să seplătească TVA-ul", explică Chiva.

Unuldintre primii clienţi români ai mărcii americane de motoare a fostCălin Popescu- Tăriceanu însuşi, încă dinainte de a importa oficialîn România motocicletele.

Pe dealtă parte, businessul Harley-Davidson nu înseamnă numaimotociclete, ci şi accesorii achiziţionate atât de cei ce şi deţinun motor american, cât şi de admiratori ai mărcii.

"Adoua parte a businessului Harley-Davidson e reprezentată deaccesorii şi articole de vestimentaţie. Avem clienţi care nu deţino motocicletă, dar care vin să cumpere astfel de accesorii dinmagazin", a subliniat directorul de vânzări al mărcii.

Întimp ce Harley se adresează unui public mai exclusivist, mărciprecum Honda se adresează clasei medii, care a fost cea maiafectată de criză. În consecinţă, vânzările acestora au cunoscut undeclin şi mai accentuat decât cel al maşinilor.

Oficialul importatorului motocicletelor Honda spune că, înaceste condiţii, clienţii s-au orientat în general cătremotocicletele aflate în ofertă, cele din stoc, dar s-a observat şio filtrare a vânzărilor în funcţie de categorie: "Au fost vândutemotociclete din mai toate categoriile, dar s-a văzut o orientarecătre cele cu utilitate practică.Astfel, categoriile<naked> şi all road au înregistrat scăderi mai mici decâtmedia pe celelalte categorii. Cele mai mari scăderi le-auînregistrat motocicletele specializate - cele supersport şi celepentru off-road".

Pefondul scăderii pieţei de motociclete, Automotive Trading Services,companie controlată de fostul premier Călin Popescu-Tăriceanu, aînchis la începutul lunii septembrie a anului trecut showroomul demotociclete Harley-Davidson, la numai câteva luni de la inaugurareasa şi la aproape un an de la deschiderea centrului din Băneasa,aflat în cadrul actualului complex Ford al ATS, în care Tăriceanu ainvestit 700.000 de euro.

Showroomul Harley-Davidson din Constanţa, de 150 mp, amplasatîn zona centrală a oraşului, a fost inaugurat în primăvara anuluitrecut, iar în cadrul acestuia se comercializau atât motociclete,cât şi echipamente de protecţie, vestimentaţie şilife-style.

Centrul din Constanţa era al doilea al mărcii după cel dinCapitală. Preţul de pornire al unei motociclete Harley-Davidsoneste de 6.700 de euro fără TVA, în cazul unui model din gamaSportster - care anul trecut a reprezentat mai mult de jumătate dinvânzări -, şi ajunge la aproape 40.000 de euro în cazul unui motorpersonalizat.

Cutoate că vânzările de motociclete şi scutere au scăzut de aproape20 de ori în ultimii trei ani, anul acesta au apărut şi ştiripozitive pentru pasionaţii de viteză pe două roţi: la începutullunii aprilie s-a organizat la Romexpo (Bucureşti) cea de-a nouaediţie a Salonul de Motociclete, Accesorii şiEchipamente.

Dealerii nu au fost însă foarte încântaţi de rezultatele lui:"Salonul moto SMAEB din acest an a fost unul de compromis pentrumajoritatea importatorilor. Unii nu au venit deloc, iar alţii s-auorientat către vânzarea produselor din stoc. Drept urmare, nu sepoate spune că evenimentul a avut un impact prea mare asuprapieţei", a spus Ţoneş.

La felca şi în cadrul SIAB-ului auto, şi la SMAEB principalele atracţiiau fost standurile marilor companii, precum cel al AutomobileBavaria, importatorul motocicletelor BMW Ducati care a prezentatmotorul Diavel de 17.000 de euro, cel al Harley-Davidson sau alscuterelor Vespa.

Lipsitde strălucirea şi fotomodelele de la ediţiile anterioare,importatorii de motoare au continuat organizarea de evenimente caresă atragă atenţia potenţialilor clienţi, într-un an în care, pentrua doua oară consecutiv, a fost anulat Salonul Auto de laBucureşti.

Pânăla urmă, motoarele nu sunt o necesitate, ci o plăcere, iar bugetelepentru acestea din urmă încă nu au dispărut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO