Mediafax.biz Exclusiv

C&A ascute lupta din retailul de modă dublând ritmul deschiderilor: nouă magazine sunt planificate pentru acest an

C&A ascute lupta din retailul de modă dublând ritmul deschiderilor: nouă magazine sunt planificate pentru acest an

Autor: Cristina Rosca

30.03.2011, 18:27 24

Retailerul olandez, care în primii doi ani deprezenţă pe piaţă a deschis trei, respectiv patru magazine pe an,îşi dublează astfel ritmul de extindere şi ascute lupta pesegmentul de modă, la scurt timp după intrarea H&M pe piaţă.Suedezii de la H&M vor să deschidă în acest an opt magazine,iar spaniolii de la Inditex, cei mai mari jucători din piaţă, cuafaceri de circa 100 de milioane de euro în 2010, potrivitestimărilor ZF, vor deschide mai mult de 14magazine.

Retailul de modă românesc este evaluat decompania de cercetare de piaţă Euromonitor Internaţional la 1,9mld. euro anul trecut, respectiv 7,5 euro pe lună per capitapotrivit calculelor ZF. Euromonitor estimează însă că românii vorchetui tot mai mult pe haine în viitorul apropiat, astfel încâtpiaţa va ajunge la 2,9 mld. euro în 2015 şi la 4,2 mld. euro în2020, ceea ce înseamnă că un român va ajunge să cheltuie lunarcirca 11,5 euro în 2015 şi respectiv 16,7 euro în 2020, potrivitcalculelor ZF.

Mai mult, în România magazinele de haine începsă obţină profit din al doilea, în unele cazuri chiar din primul ande funcţionare, spre deosebire de retailerii alimentari undeinvestiţiile sunt mult mai mari, iar profiturile apar uneori abiadupă patru-cinci ani.

Un exemplu în acest sens este C&A, care în2009, primul an de funcţionare pe piaţa locală, a obţinut un profitde circa 125.000 de lei (30.000 de euro). Un alt exemplu este Zara- unul dintre cele şapte branduri ale Inditex pe piaţa locală -,care a intrat pe profit încă din al doilea an de prezenţă de piaţă,2007 fiind singurul an în care compania a înregistrat pierderi,însă intrarea pe piaţă s-a făcut spre finalul anului. AfacerileZara au crescut la rândul lor exponenţial, astfel, dacă în 2007compania avea o cifră de afaceri de 2,9 mil lei (870.000 de euro),în anul următor vânzările au urcat la 120,3 mil. lei (32 demilioane de euro), iar în 2009 spaniolii au ajuns la 194,1 mil. lei(46 mil.euro).

Grupul C&A, înfiinţat în Olanda şicontrolat de grupul Cofra, este poziţionat pe segmentul medium-low(un tricou costă 25 de lei), în timp ce Zara este poziţionat maisus ca preţ, iar H&M între cele două.

Dacă retailerii de îmbrăcăminte reuşesc săobţină profit din primul sau al doilea an, în cazul restaurantelorsau al jucătorilor din zona de food perioada este mailungă.

Monica Eftimie, directorul de marketing alrestauran telor Burger King România, cu afaceri estimate la circa 3mil. euro şi pierderi de circa 1,1 mil. euro în 2010, afirma căpentru acest gen de business, pe o piaţă dezvoltată şi care nu esteafectată de criză, abia în anul patru se poate vorbi despre profit.În România, dat fiind că piaţa nu îndeplineşte aceste condiţii,perioada necesară este mai mare.

C&A angajează 135 deoameni

În condiţiile în care un magazin C&A areîntre 10 şi 18 angajaţi, la o medie de 15 per soane per magazin -atât angajaţi full, cât şi parttime - compania ar urma să angajezeanul acesta circa 135 de persoane.

"Estimăm deschiderea a nouă magazine noi înacest an. Primul magazin pe care îl vom deschide va fi în Botoşani,în centrul Family Center, pe data de 14 aprilie", a spus CristianCodrea, district manager al C&A România. El nu a dat detaliidespre valoarea investiţiei sau numărul de angajaţi pemagazin.

Suprafaţa medie a unui magazin C&A este de1.200 mp. Celelalte magazine vor fi deschise în Bucureşti,Constanţa, Craiova, Iaşi, Sibiu şi Timişoara, com pania orientânduse în prezent după oraşe cu peste 100.000 delocuitori.

Anul trecut retailerul olandez a deschis patrumagazine, în centrul comercial Sun Plaza din Bucureşti, AtriumCenter din Arad, Polus Center din Cluj şi Gold PLaza din BaiaMare.

Compania, care a intrat pe piaţa locală înaprilie 2009 cu magazinul din Militari Shopping Center dinBucureşti, mai deţine magazine şi în AFI Palace Cotroceni dinCapitală şi în Aurora Shopping Center din Buzău. Compania are înprezent peste 100 de angajaţi în cele şapte magazine şi în sediulcentral.

Rezultate conformaşteptărilor

"Anul 2010 a fost un an bun pentru noi, amdeschis patru noi magazine. Nu putem compara obiectiv anul trecutcu cel anterior deoarece 2009 nu a fost un an complet pentru noi,primul magazin în România fiind deschis în aprilie 2009.Rezultatele au fost însă, conform aşteptărilor", a explicat Codreafără a oferi detalii privind valoarea cifrei deafaceri.

C&A Moda Retail a realizat în 2009 o cifrăde afaceri de circa 33,2 milioane de lei (circa 7,9 mil. euro) şiun profit de circa 125.000 de lei (30.000 de euro), adică o mediede 2,6 mil. euro pe magazin, în condiţiile în care niciun magazinnu a prins mai mult de opt luni de funcţionare. Astfel, potrivitestimărilor ZF, cu şapte magazine operaţionale în 2010 compania arputea avea încasări între 22 şi 27 de milioane deeuro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels