Mediafax.biz Exclusiv

Cimentiştii rămân în liga mare a profitabilităţii. Afacerile din România aduc şi peste 10% din profitul companiilor-mamă

Cimentiştii rămân în liga mare a profitabilităţii. Afacerile din România aduc şi peste 10% din profitul companiilor-mamă

Autor: Andreea Neferu

28.08.2011, 19:24 289

Cele trei divizii locale ale marilor producători de ciment Lafarge, Holcim şi Heidelberg Cement au adus în ultimii cinci ani companiilor-mamă profituri cumulate de peste un miliard de euro (Lafarge Ciment - 501,1 milioane de euro, Carpatcement Holding - 376 milioane de euro, Holcim România - 143,6 milioane de euro), potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Ministerul Finanţelor.

Marile companii din industria cimentului prezente pe piaţa locală au reuşit şi anul trecut să-şi menţină marjele de profit extrem de ridicate, două dintre acestea, Lafarge Ciment şi Carpatcement Holding ajungând sau chiar depăşind 30%, deşi afacerile au scăzut pe fondul reducerii cererii.

Singurii care au avut o profitabilitate mai redusă au fost elveţienii de la Holcim, cu o marjă de 4%, deşi au devenit liderii pieţei locale de ciment, cu un rulaj de 196,4 milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza informaţ iilor de la Ministerul Finanţelor.

Firma Holcim România a avut marje mai reduse de profit şi în anii anteriori 2008 şi 2009, în condiţiile în care acestea nu au depăşit 10%.

Companiile care activează pe piaţa cimentului erau şi înainte de criză printre cele mai profitabile din România, în re gistrând marje de profit de 30-45%, potrivit datelor ZF.Chiar dacă acest nivel s-a mai redus, profiturile în această industrie rămân în continuare consistente.

O industrie profitabilă

Carpatcement Holding, companie controlată de germanii de la Heidelberg Cement, a înregistrat anul trecut o marjă de profit de 30%, în contextul în care rulajul s-a ridicat la aproape 189 de milioane de euro, adică doar 1,6% din afacerile totale la nivel mondial ale grupului.

Cu toate acestea, subsidiara de pe piaţa locală a generat 11% din profitul net al HeidelbergCement, potrivit calculelor ZF pe baza rapoartelor financiare pe 2010.

"Aceste rezultate (marja de profit de circa 30% - n. red.) au fost posibile datorită unui management adecvat al costurilor, corelat cu un management al riscurilor, dar şi colaborărilor strategice cu partenerii noştri", a declarat Florian Aldea, directorul general al Carpatcement Holding.

El a mai spus că deşi marja de profit a fost de circa 30%, în realitate marja profitului operaţional a fost mai mică, de 20%, restul reprezentând venituri din alte activităţi sau vânzări de active.

Profitul companiei pe anul trecut nu va fi distribuit sub formă de dividende către acţionari, ci va rămâne în companie pentru asigurarea lichidităţilor şi a investiţiilor.

"Nu cred că vorbim de nişte marje foarte ridicate pentru această industrie (a cimentului - n. red.), mai ales că facem parte din industria grea cu utilaje, care în permanenţă trebuie întreţinute şi înlocuite gradual. Considerăm că 30% este un procent acceptabil pentru o industrie ca a noastră", a afirmat Aldea.

Şi subsidiara locală a Lafarge, Lafarge Ciment, care face puţin peste 1% din afacerile pe plan mondial ale grupului francez, a generat circa 5% din profitul net total al companiei-mamă.

La afaceri totale de 183,3 milioane de euro, Lafarge Ciment a înregistrat o marjă de profit de 33%. Businessul din 2010 al fran cezilor se apropie ca valoare de nivelul profitului net din anul 2008, de circa 164 mil. euro, când afacerile erau duble, de circa 370 mil. euro.

În prezent, francezii de la Lafarge au în derulare un program de investiţii de aproape 90 de milioane de euro în majorarea capacităţilor de producţie, a căror finalizare au fost nevoiţi să o prelungească până la finalul lui 2011.

"În 2010, pe lângă generarea de valoare pentru clienţi şi pentru grupul Lafarge în general, am reuşit să ajungem la 75-80% din programul de investiţii în valoare de 90 de milioane de euro asumat în 2006", a declarat Camelia Săvoiu, director de comunicare în cadrul Lafarge Ciment.

Investiţiile sunt mari

La polul opus, Holcim România, deşi a rămas în continuare profitabilă, a înregistrat o marjă de profit de 4%, sub nivelul înregistrat de elveţieni la nivel de grup, de 7,5%.

"Scăderea profitului net în 2010 a fost cauzată de deprecierile investiţiilor realizate de Holcim România în ultimii ani, cumulate cu reducerea volumelor de ciment, agregate şi betoane vândute în contextul crizei şi al scăderii cererii de pe piaţa construcţiilor", a declarat Daniel Bach, directorul general al Holcim România.

Astfel, Holcim a investit pe piaţa locală începând cu 1997 până în prezent circa 700 de milioane de euro, cel mai important proiect al companiei fiind modernizarea liniei de producţie şi de distribuţie de la fabrica de ciment de la Câmpulung, unde au fost alocate fonduri de peste 170 de milioane de euro în perioada 2005-2010. Holcim România a generat 1,3% din rulaj şi 0,7% din profitul la nivel mondial al companiei-mamă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO