Mediafax.biz Exclusiv

Clasamentul celor mai dinamice firme arată că nu-i criză pentru toţi

Clasamentul celor dinamice firme arată că nu-i criză pentru toţi

Autor: Anca Arsene-Barbulescu

03.12.2010, 15:06 62

Balazs Laszlo nu ştie ce înseamnă criza. Din 2007, când a pus bazele Bayer Construct, compania de construcţii cunoscută pentru dezvoltarea ansamblului rezidenţial Bayer Rezidenţial din Braşov, dar mai ales pentru ridicarea mallurilor Atrium Center din Arad şi Gold Plaza din Baia Mare, afacerea a mers doar în sus. De la şase milioane de euro în 2008, veniturile lui Balazs au ajuns anul trecut la 16 milioane de euro, iar aşteptările pentru acest an sunt şi ele de creştere. De altfel, în ultimii trei ani, Bayer Construct a avut încasări mai mari cu aproape 2.150%, ceea ce a plasat afacerea în fruntea clasamentului celor mai dinamice companii din România, realizat de Ziarul Financiar şi Enterprise Investors, firma de private equity care a investit la noi aproape 200 de milioane de euro, în afaceri precum Profi, Siveco, Macon Deva sau Smartree.

Exemplul nu este singular, chiar dacă evoluţiile altora sunt ceva mai modeste.

Procesatorul de carne de pui Euroavi a reuşit o creştere medie anuală a cifrei de afaceri de 667,4% în ultimii doi ani, până la peste 11 milioane de euro, din prelucrarea a peste 20.000 de tone de carne. Firma, înfiinţată de un grup de crescători de păsări din Călăraşi, are toate şansele să rămână sus în topul celor mai dinamice din economie, dat fiind că aşteaptă anul acesta încasări de 30 de milioane de euro, de trei ori mai mari decât în 2009. Puiul de Bărăgan, brandul sub care sunt comercializate produsele, ajunge în magazine din Bulgaria, Germania, Olanda, China şi chiar Thailanda.

Tot pentru export lucrează şi Doina Cepalis, proprietarul companiei Te Rox din Paşcani. Ea a pus bazele celui mai mare producător european de centuri de siguranţă şi scaune auto pentru copii, cu afaceri de 10,6 de milioane de euro anul trecut şi o creştere medie anuală a încasărilor de peste 650%. Firma se ocupa iniţial de producţie de textile, domeniu care s-a prăbuşit, astfel încât Cepalis a decis să se reorienteze spre un domeniu mai profitabil şi a reuşit, având în vedere că la ora actuală livrează pentru companii ca Ferrari, Chicco sau Fisher Price.

În total, câteva zeci de companii din toată ţara s-au remarcat anul trecut prin evoluţia bună a afacerilor, având în plin an de criză creşteri de cel puţin 100%. Nu sunt dintr-un domeniu anume: le găsim în comerţul cu maşini, energie electrică sau calculatoare şi soft, producţie, dezvoltare imobiliară, agricultură şi chiar gestionare de monumente şi clădiri istorice sau de interes turistic.

E adevărat însă că nu cu o floare se face primăvară în economie. Scăderea cererii, impozitele mai mari aplicate firmelor şi blocajul financiar au făcut ca de la începutul lui 2008 şi până în septembrie 2010 să intre în procedură de insolvenţă peste 50.000 de companii, conform unui document guvernamental.

Şansele de creştere s-au dovedit limitate chiar şi pentru companiile cele mai mari, care nu s-au lovit de astfel de probleme.

Şi dacă 2009 a fost rău, nici anul acesta nu e cu mult mai bun: după o prăbuşire a economiei cu 7,1% ar urma o cădere cu aproape 2%, după estimările Fondului Monetar Internaţional şi ale Comisiei Europene, pentru ca abia din 2011 să revenim la creştere economică, mai precis undeva din a doua jumătate a anului.

Pentru companiile care au înfruntat cel mai bine recesiunea, procente de creştere de trei sau chiar patru cifre ar putea fi privite cu scepticism, dacă este folosit argumentul că dacă pleci de la zero şi ajungi la o mie, creşterea este în mod evident de 1.000%.

Dar când cei mai mulţi manageri şi antreprenori se plâng de probleme financiare sau de lipsă de cerere pe piaţă, afaceri dinamice cu astfel de traiectorii sunt exact ce îi trebuie economiei.

"Dinamismul va fi în viitor principala caracteristică a unei economii sănătoase, iar investitorii trebuie să se uite după performanţe ieşite din comun şi companii care creează industrii noi", spunea Anne Habiby, cofondator al organizaţiei All World Network, cu ocazia Galei de premiere pentru "Cele mai dinamice companii".

Altă ştachetă, pentru aceiaşi concurenţi. Sau poate pentru alţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO