Mediafax.biz Exclusiv

Cum a ajuns parcul auto din România de la 90% Dacia la 6% maşini de lux, multe mai scumpe de 100.000 €

Cum a ajuns parcul auto din România de la 90% Dacia la 6% maşini de lux, multe mai scumpe de 100.000 €

Autor: Bogdan Alecu

16.11.2010, 11:00 22

În prima parte a anilor '90 aproape nouă dinzece maşini de pe străzi erau fabricate de către Dacia la Miovenisau Oltcit la Craiova, restul reprezentând maşini second-handimportate din Europa, iar şi mai puţine erau cele noi, cumpărateoficial de la importatorii din România.

La acea vreme trendulimportatorilor oficiali a fost declanşat de Ion Ţiriac, care a adusîn România mărcile Mercedes-Benz şi Ford, după care a urmat MichaelSchmidt care a adus BMW şi Herbert Stein cu mărcile grupuluiFiat.

Parcul auto din România a ajunsanul acesta la peste 4,2 milioane de autovehicule, în scădereuşoară faţă de 2009, pe fondul programului de casare, dar încreştere cu aproape 6% faţă de 2008.

Pe măsură ce parcul auto acontinuat să crească, cota Dacia din totalul maşinilor din Româniaeste în scădere. Spre exemplu, dacă în 2008 aproape una din douămaşini de pe stradă era o Dacie, acum această valoare se apropieîncet de una din trei.

În 1996 erau 12.000 de maşini importate pepiaţa auto locală. "Era distractiv să vinzi atunci maşini", îşiaminteşte Marius Piţigoi, primul director al Autorom, companie careface parte din Ţiriac Holdings şi unul dintre "pionierii"industriei locale.

"Cunoşteam toţi clienţii atunci. Vedeam pestradă un Mercedes-Benz şi ştiam cine este proprietarul. Cândvedeai un S-Klasse pe stradă ştiai că este al domnului X pentru căcinci erau toate. Era o relaţie foarte interesantă şi cei care suntde atunci în piaţă cred că această personalizare a relaţiei cuclientul a fost foarte benefică. Acum, la volumul actual, este greusă cunoşti fiecare client în parte, mai ales la mărcile de volum.Acum faci o administrare bazată pe cifre, pe indicatori", spunePiţigoi, care deţine dealerul Colina Motors, care comer cializeazămărcile Ford şi utilitarele Mercedes-Benz.

Piaţa la mijlocul anilor 90 era una laînceput, pe care erau prezenţi cei de la Fiat prin AutoIta lia,Ford, Mercedes-Benz şi Volkswagen prin Midocar, mărci care seregăsesc şi acum în topul brandurilor cu cele mai multeînmatriculări în România.

Pe primele locuri după Dacia sunt Volkswagenşi Opel, în condiţiile în care acestea reprezintă şi mărcile cucele mai mari importuri second-hand, potrivit statisticilorDRCPIV.

Acestea sunt urmate de Daewoo, în condiţiileîn care la Craiova au fost produse sub brandul coreean maşini între1995 şi 2008, Renault, Ford şi Skoda. Anul trecut Audi a urcat depe poziţia a noua în 2008 pe locul opt în topul mărcilor cu celemai multe maşini înmatriculate, în timp ce anul acesta în acelaşitop a intrat şi BMW pe locul zece, depăşind Fiat.

"În România la începutul anilor 90 deja eraulansate mărci precum Toyota sau Honda.

Dar Toyota era într-un magazin pe b-dulMagheru, iar Honda era vizavi. Midocar avea un loc de expunere cudouă maşini în Piaţa Charles de Gaulle", îşi aminteşte ViorelNiculescu, fostul director al Romcar între 1992 şi 2005, companiecare până în luna august a acestui an a deţinut importurile Ford pepiaţa locală.

Niculescu deţine acum dealerul Auto TradingTeam (ATT), care comercializează mărcile Jaguar şi LandRover.

Începând cu anii 1997-1998, atunci cândpiaţa accelerase spre 100.000 de unităţi dar dominată în continuarede Dacia, importatorii au început să aibă şi stocuri de maşinipentru a atrage clienţii, care până atunci aşteptau chiar şi pesteşase luni pentru un automobil de import.

"Atunci fără stocuri nu puteai săvinzi.Stocurile auimpulsionat vânzările atunci de la simplu la dublu. Dacă aveai stocvindeai, dacă nu, nu. Aşa a crescut mult la acea vreme şi Iveco,pentru că aveau maşini pe stoc", a subliniat Viorel Niculescu.Pentru a se vinde maşinile trebuia să fie echipate neapărat cu aercondiţionat şi casetofon şi desigur, conta şi culoarea.

"Spre exemplu, dacă aduceai Fordurialbastre, nu prea se vindeau, dacă aduceai negre, roşii şi albe, sevindeau imediat. Trebuia neapărat să aibă aer condiţionat şicasetofon.

Atât conta. Nu conta numărul deairbaguri sau dacă are sau nu ABS. Spre exemplu, prima flotă deEscort break vândută în România nu avea ABS pentru că nu au vrut",spune fostul şef al Romcar.

Cel mai bine vândut model Ford în primaparte a anilor 90 era Escort, modelul compact din gamaconstructorului american. "Atunci cel mai bine se vindeau maşiniledin clasa C, compactele. Abia după 2000 au început să crească celedin clasa mică precum Fiesta", a spus Viorel Niculescu.

În total, în România sunt înmatriculateaproape 290.000 de autoturisme de lux, adică 6% din piaţă,aparţinând unor branduri precum Audi, BMW, Mercedes sau Porsche.Dintre acestea, peste 680 sunt maşini mai scumpe de 200.000 deeuro.

Noam Lenzini, directorul general alRafael&Sons Diamonds&Jewleries, companie israelianăproducătoare de diamante şi bijuterii, spunea recent că Româniaeste piaţa ideală pentru lux deoarece aici cei care au bani vor săşi arate că au prin achiziţia de automobile de lux. În ceea cepriveşte marca Bugatti, care oficial deţine titlul de cea maiscumpă şi cea mai rapidă maşină ce poate fi cumpărată, în Româniasunt înmatriculate două astfel de automobile, unul fiind un Veyron,una dintre cele mai scumpe şi mai rapide maşini produse vreodată,cu un preţ de peste 1,5 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO