Mediafax.biz Exclusiv

Daniel Guzu admite că existau „cheltuieli necugetate“ în anii de boom. Acum are „grijă mare la îndatorare“

Daniel Guzu admite că existau „cheltuieli necugetate“ în anii de boom. Acum are „grijă mare la îndatorare“

Autor: Andreea Neferu

28.11.2010, 17:44 27

"Am cheltuit necugetat înainte de criză", mărturiseşteantreprenorul care a ieşit din afacerea cu lacuri şi vopseleîntr-un moment în care piaţa creştea cu cel puţin 20-30% anual, iarinteresul investitorilor pentru sectorul construcţiilor era la cotemaxime.

Daniel Guzu, 41 de ani, controlează în prezent compania Duraziv,care activează pe piaţa mortarelor uscate, a profilurilor metaliceşi a vopselelor şi care a înregistrat în 2009 o cifră de afaceri de9 mil. euro.

"Am fost mai selectiv cu clienţii pentru a minimiza riscul deneîncasare a creanţelor, chiar dacă acest lucru a frânat dinvânzări", spune Guzu al cărui mesaj este cât se poate de clar înprezent: "Grijă mare la îndatorare şi focus pe cashflow".

Nivelul mare de îndatorare şi blocarea finanţării au trimis rândpe rând în insolvenţă câteva dintre cele mai mari afaceriromâneşti. Cea mai răsunătoare intrare în incapacitate de platăeste a celor trei producători de vagoa ne controlaţi de omul deafaceri Cristian Burci (Astra Vagoane Arad, Romvag şi Meva),companii în care lucrează 5.000 de oameni. Pe lista marilor insolvenţe româneşti se mai numără Astral Impex (companie con trolată defraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad), Leonardo (Florin Panea),Flanco (Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu) sau PIC (fraţii Ilie şiCornel Penescu).

Guzu merge acum pe "politica paşilor mărunţi" în cazul companieiDuraziv pe care o deţine, chiar dacă acest lucru înseamnă pentruînceput o cotă de piaţă mai mică şi prezenţa pe anumite nişe depiaţă.

"Ceea ce am constatat eu e că eşti mai corect dacă ai o cotă depiaţă mai mică, pentru că poţi să ai un raport calitate-preţ maibun, întrucât produsele conţin mai puţin marketing. Aş prefera săavem cote de piaţă mai mici astfel încât cheltuiala de marketing înprodus să fie mai mică", a declarat Guzu.

Principalii clienţi ai Duraziv sunt depozitele de materiale deconstrucţii.

"2010 a fost un an foarte bun pentru noi. Am luat-o pas cu pas",afirmă Guzu, care spune că a dezvoltat şi forţa de vânzări anulacesta, majorând numărul de agenţi de vânzări de la 5 persoane laînceputul lui 2009 la 17 în prezent.

Creştere accelerată în acest an

Astfel, dacă la începutul anului omul de afaceri prognoza ocreştere de 10% a vânzărilor, până la 10 mil.

euro, după primul semestru Duraziv raporta un avans de 60%, iardupă primele nouă luni vânzările erau mai mari cu 45% faţă deaceeaşi perioadă din 2009.

La jumătatea anului, Guzu a intrat cu brandul Duraziv şi pepiaţa vopselelor, estimată la circa 150 mil.euro în 2009, undeconcurează cu Fabryo, business fondat de el, care în prezent estecontrolat de fondul de investiţii Oresa.

"Pentru tot anul 2010, ne aşteptăm la un avans de 50- 60%, însăva depinde foarte mult şi de ceea ce facem în ultimele două luniale anului, pentru că vorbim de un business meteosensibil. Oricum,în 2011 vrem să creştem în continuare", a spus Guzu.

Pe segmentul de mortare uscate, omul de afaceri estimează pentruDuraziv o cotă de piaţă de 1-2%, în timp ce în industriaprofilurilor de metalice aceasta este ceva mai mare, de 6-7%."Potenţialul de creştere este foarte mare pentru noi".

Tocmai din acest motiv, din 2012 Duraziv vrea să lanseze o nouălinie pentru producerea de mortare uscate, proiect în valoare decirca 3 mil. euro, din care jumătate sunt fonduri europenenerambursabile. Vânzările de profiluri metalice asigură aproximativ61% din cifra de afaceri a Duraziv, mortarele uscate 35%, în timpce vopselele au încă o pondere mică, de 4%.

O să ieşim din recesiune la anul

Guzu consideră că economia românească o să iasă din recesiune în2011, după ce a scăzut cu 7,1% în 2009 faţă de anul precedent, iarîn acest an cele mai recente prognoze indică un declin de până la2%. Cu toate acestea, notele optimiste pentru 2011 s-au înmulţit,astfel că mai mulţi analişti prognozează o creştere economică între0,2% şi chiar 2% anul viitor.

"Nu cred că o să mai fie scădere economică în 2011.

Sunt necesare însă câteva măsuri în economie: în primul rândabsorbţia fondurilor europene trebuie accelerată, însă acest lucrunu se poate face cu funcţionari publici care au un salariu de 10milioane de lei vechi, pentru că aceştia nu au nicio motivaţie sălucreze; ei trebuie bonusaţi în funcţie de numărul de dosarerezolvate", explică Guzu, adăugând că o altă măsură ce ar puteastimula creşterea economică ar fi extinderea programului "PrimaCasă" la o perioadă de 50 de ani (faţă de 30 de ani în prezent) şiasigurarea unei finanţări transparente pentru proiectele determoizolare a faţadelor.

Povestea lui Guzu la Duraziv

Guzu a vândut în etape participaţia pe care o deţinea laproducătorul de vopsele Fabryo către fondul de investiţii suedezOresa Ventures, din care a obţinut circa 20 mil. euro, suma fiindreinvestită în compania Duraziv şi în producţia de vin şi fructe şio cramă în localitatea Panciu.

Duraziv, fosta Bau Profil, a intrat pe piaţa adezivilor anultrecut, după ce Guzu a investit 7 mil. euro în construcţia uneifabrici cu o capacitate anuală de 300.000 de tone. Unitatea deproducţie se află la Popeşti- Leordeni şi are 100 de angajaţi.

Ulterior, la mijlocul anului 2010, Guzu a decis să intre din noupe piaţa de vopsele cu Duraziv, după ce în luna februarie a acestuian a expirat clauza de noncompetiţie din contractul încheiat cufondul de investiţii Oresa Ventures, care îi interzicea timp de unan să reintre în această industrie.

"În momentul de faţă, nu mă gândesc să vând (compania Duraziv -n. red.), pentru că avem încă multe de construit; asta nu înseamnăînsă că dacă în viitor va exista o oportunitate nu voi vinde".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO