Mediafax.biz Exclusiv

Delphi a ajuns cu produse „made in Miroslava“ la 1.800 de angajaţi şi afaceri de 140 mil. euro

Delphi a ajuns cu produse „made in Miroslava“ la 1.800 de angajaţi şi afaceri de 140 mil. euro

Autor: Cristi Moga

20.09.2011, 17:59 208

Gigantul american Delphi Automotive, cu afaceri de 13,8 miliarde de dolari în 2010, a angajat 600 de oameni de la începutul anului în fabrica din Miroslava, de lângă Iaşi, de unde anul trecut a exportat componente de 140 mil. euro, lucrate la o precizie micronică (de 100 de ori mai subţire decât firul de păr).

În fabrica de dimensiunea unui mall mediu, 35.000 de metri pătraţi, situată lângă magazinul Metro de la intrarea în oraş, au ajuns astfel să lucreze 1.800 de oameni în decurs de trei ani, o bună parte ingineri, care produc componente pentru fabrici de motoare din Franţa, Suedia, Germania, Turcia, Coreea şi China.

Americanii au în România două divizii, una de producţie de cabluri electrice, cu afaceri de 233 mil. euro anul trecut, şi una de pompe de mare presiune pentru motoare, ale cărei venituri au crescut de la 3 mil. euro în 2008, primul an de funcţionare, la 140 mil. euro în 2010.

Prima divizie de producţie, cea de cabluri - a cărei dezvoltare a început în urmă cu 15 ani - este condusă de românul Cristian Guliscska, care coordonează trei fabrici în vestul ţării - la Ineu, Sânnicolau Mare şi Moldova Nouă - în timp ce fabrica de componente pentru motor este condusă de americanul John Hutson, cel care a construit şi fabrica de la Ineu.

"Am crescut numărul de angajaţi în acest an de la 1.200 la 1.800 de oameni şi continuăm să creştem. Veniturile de asemenea sunt în creştere, iar operaţiunile devin profitabile. Am investit 140 de milioane de euro până în prezent la Iaşi şi vom continua să investim, nivelul de complexitate al produselor realizate fiind tot mai crescut", a declarat Hutson, 58 de ani, într-un interviu pentru ZF.

Pierderile nete ale firmei Delphi Diesel Systems, prin care americanii îşi derulează afacerile de la Iaşi, s-au ridicat anul trecut la aproape 36 de milioane de euro, pe fondul investiţiilor în fabrică, dar rezultatul net ar putea deveni în acest an pozitiv.

"Clienţii trebuie convinşi că fabrica noastră oferă calitatea necesară a produselor la termenul stabilit. Pe piaţa locală nu avem un competitor direct pentru această fabrică, concurenţa noastră fiind în special în ţările din Europa Centrală şi de Est. Primul an, 2008, a fost mai mult unul de training. Important este că apoi, în decurs de trei ani, am ajuns la 1.800 de angajaţi şi am convins opt producători de motoare să ia componente din România. Am reuşit acest lucru într-o zonă a ţării în care oamenii nu sunt tocmai obişnuiţi cu nivelul de disciplină dintr-o asemenea fabrică", consideră Hutson.

50% din angajaţi au studii superioare

Dacă fabricile de componente au fost instalate strategic în judeţele de graniţă din vestul ţării (Arad, Timiş, Caraş-Severin), de ce a fost însă ales Iaşiul pentru unitatea de producţie de componente pentru motor? "În vestul ţării sunt multe afaceri în industria automotive, iar fluctuaţia de personal este mai mare. Ne-am instalat la Iaşi deoarece aveam nevoie de stabilitate la nivelul forţei de muncă, este un oraş cu 300.000 de oameni şi avem o relaţ ie bună cu Facultatea Gheorghe Asachi în procesul de recrutare. Estimez că dintre cei 1.800 de angajaţi ai fabricii din Iaşi jumătate au pregătire superioară", spune Hutson, care precizează totodată că în cadrul fabricilor din vestul ţării doar circa 20% din angajaţ i au pregătire superioară în inginerie.

"Luăm proaspeţii absolvenţi, oameni capabili, care cresc foarte repede şi se specializează intern, dar şi cu ajutorul inginerilor de la Delphi care călătoresc pentru programe de pregătire la fabricile grupului.Plătim suficient cât să avem o bună rată de retenţie a personalului."

Care sunt avantajele României

Fără a oferi detalii despre nivelul de salarizare, managerul admite faptul că forţa de muncă încă ieftină faţă de nivelul din alte state europene reprezintă unul dintre elementele pentru care a fost aleasă România pentru această investiţie. Cât timp va rămâne valabil acest avantaj şi în câţi ani şi-ar putea muta americanii fabrica într-o ţară mai ieftină? "Terenul este concesionat pentru o perioadă de 50 de ani. Când am investit în Iaşi am făcut o înţelegere să stăm pe termen lung. Nu încape discuţie să plecăm în următorii 20 de ani", spune Hutson, care deşi nu colaborează direct cu fabricile auto de pe piaţa locală -Dacia şi Ford -, apreciază că există potenţ ialul ca România să devină un pol şi mai important în industria auto chiar dacă infrastructura continuă să fie un impediment. Singura colaborare cu fabricile auto locale este legată de furnizarea unor piese pentru motoarele diesel de pe modelele Dacia care sunt montate în Franţa şi aduse ulterior la Mioveni pentru asamblarea integrală a maşinii.

"Cred că aveţi în ţară tot potenţialul necesar pentru a deveni o piaţă auto semnificativă. Ţara este în creştere. Toată lumea este conştientă de stadiul infrastructurii, dar direcţia consider că este cea bună. Când am construit fabrica de la Iaşi ştiam la ce nivel este infrastructura, astfel că ar fi absurd să mă plâng acum", spune Hutson, ale cărui produse pleacă din fabrică în special cu camioanele clienţilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO