Mediafax.biz Exclusiv

După Lidl, Profi discută cu mai multe reţele: „În vizorul nostru sunt lanţuri cu doar câteva magazine, dar şi altele considerabil mai mari“

După Lidl, Profi discută cu mai multe reţele: „În vizorul nostru sunt lanţuri cu doar câteva magazine, dar şi altele considerabil mai mari“

Autor: Cristina Rosca

26.07.2011, 11:59 679

Carel Bruseker,directorul financiar al Profi Rom Food, compania care administreazăîn România reţeaua de magazine Profi, spune că deşi nu s-afinalizat niciun acord cu o altă reţea de magazine, retailerul seuită atât la reţele de câteva unităţi, fără a preciza însă numeleacestora.

"Purtăm discuţii cu mai multe companii, darîncă nu s-a finalizat ceva. În vizorul nostru sunt lanţuri deretail de diferite dimensiuniunele mai mici, cu doar câtevamagazine, altele considerabil mai mari în ce priveşte numărul demagazine", explică Carel Bruseker (44 de ani), un olandez carelucrează de aproape patru ani în România, din care aproape doi aniîn cadrul Profi.

Afirmaţiile lui Bruseker, care a lucratanterior în cadrul Edy Spedition şi Ozone, prima persoană dinconducerea companiei care vorbeşte despre planurile de achiziţii,vin la scurt timp după ce în presa germană a apărut informaţiapotrivit căreia grupul german Rewe, care operează în Românialanţurile de magazine Penny Market, Penny Market XXL şi Billa, arputea renunţa la magazinele Penny Market din România şi Bulgaria,iar fondul de investiţii Enterprise Investors ar putea fi interesatde preluare.

Penny Market a avut anul trecut ocifră de afaceri de 384 mil. euro, în creştere cu 4,5% comparativcu nivelul de 368 mil. euro din 2009, şi operează în prezent oreţea de peste 117 magazine.

Cristian Nacu, partener la fondulpolonez de investiţii Enterprise Investors - care deţine magazineleProfi -, spunea la momentul respectiv că nu a discutat cureprezentanţii Penny Market despre o eventuală preluare. Cu toateacestea, Nacu nu exclude posibilitatea unor achiziţii în retail,acolo unde operează deja reţeaua Profi, achiziţionată în noiembrie2009 în urma unei tranzacţii de 66 mil. euro.

Extrem de activi

Profi nu ar fi însă la primaachiziţie pe piaţa locală. Astfel, încă din 2007, când Profi nufusese încă preluat de fondul polonez de investiţii, retailerul acumpărat reţeaua Albinuţa pentru 7,5 mil. euro de la companialituaniană Maxima LT. Cele nouă magazine Albinuţa au fostredenumite Profi circa un an mai târziu, investiţiile în rebrandingfiind estimate la 1-2 milioane de euro.

Anul trecut, Profi a mai apreluat trei spaţii operate anterior de retailerii Ethos şi Fidelioîn Târgovişte, Roman şi Paşcani.Acestea au fost primele investiţii finalizate decompanie după ce a fost cumpărată de EnterpriseInvestors.

"Unul dintre principalii piloniai strategiei noastre îl reprezintă extinderea rapidă a reţeleiProfi.Achiziţionareaunei alte reţele de retail este una dintre posibilităţile pe carele avem în vedere pentru a creşte reteaua încontinuare."

În prezent lanţul de magazine numără 96 deunităţi, cu 13 mai multe decât la începutul anului. Mai mult,retailerul a fost cel mai agresiv în expansiune în acest an, urmatde Macro (fostul Minimax Discount) şi Mega Image. În primele şaseluni ale anului şapte din cele 15 reţele din retailul modern auinvestit circa 100 de milioane de euro pentru a deschide 45 demagazine şi pentru cea de-a doua jumătate a anului sunt anunţatechiar mai multe deschideri. În primele cinci luni ale anuluiconsumul a continuat să scadă cu peste 5%, potrivit InstitutuluiNaţional de Statistică, urmând trendul din 2010.

"Am reuşit să deschidem 12 magazine înprimele şase luni ale lui 2011. Pentru restul anului vom păstraacelaşi ritm de dezvoltare astfel încât la final vor exista maimult de 100 de magazine Profi în România", adaugăBruseker.

În prezent, cu cele 96 de magazine Profieste a treia cea mai extinsă reţea de magazine din România, dupăPenny Market (117 unităţi) şi Lidl România (107unităţi).

Bruseker, care cunoaşte piaţa locală decirca un deceniu, de când lucra în cadrul grupului EliteInternational ca responsabil pentru Europa Centrală şi de Est,spune că pe o piaţă din ce în ce mai concurenţială precum cea dinRomânia magazinelor individuale şi lanţurilor mici, cu putere micăde cumpărare, le este din ce în ce mai greu.

Omul de afaceri Ion Avram, unul dintrepuţinii antreprenori români din comerţ care au rezistat crizei,care deţine reţeaua de cinci magazine Primăvara, cu încasări de 37mil. euro în 2009, spune că a fost contactat de mai multe reţelepentru a vinde, însă nicio ofertă nu i s-a părutavantajoasă.

"Am avut magazinele la vânzare, acum nu lemai am însă. Totuşi, pentru preţul corect orice este devânzare."

Avram, cunoscut în ultima vreme şi pentruinvestiţiile imobiliare, a vândut la finalul anului trecut douămagazine din Bucureşti şi Piteşti retailerului Mega Image, cea maimare reţea de supermarketuri din Capitală deţinută de grupulbelgian Delhaize.Aceasta nu a fost singura achiziţie din industrie din ultimaperioadă.

Germanii de la Lidl au preluat reţeaua demagazine Plus Discount, pe care au rebranduito în urmă cu olună.

Mai e loc de creştere

Piaţa locală de retail, evaluată la circa 16mld. euro, are potrivit analiştilor perspective de creştere, şi arputea ajunge în 2020 la 26 mld. euro.

"Considerăm că este loc suficient pentrudezvoltarea Profi în România. În România, suprafaţa medie demagazine per locuitor este considerabil mai mică decât în alte ţăridin regiune", spune Bruseker, care a mai lucrat şi în Serbia şiOlanda.

"Fiecare ţară are propriile eiparticularităţi însă principala diferenţă între România şi Olandaeste că România este o ţară în curs de dezvoltare, care seconfruntă cu multe provocări. În ultimul deceniu eu am fostmartorul multor schimbări", spune olandezul care a lucrat anteriorîn domenii precum cafea, bere sau transporturi.

Tot Bruseker adaugă că experienţele saleanterioare din FMCG sunt "strâns legate de retail şi suntexperienţe valoroase pe care le folosesc în poziţia mea actuală.""Spre exemplu, la Profi construim un portofoliu de mărci private,iar eu la una dintre slujbele mele anterioare mă ocupam de vânzareaunor private label."

În prima jumătate a lui 2011, vânzărileProfi au crescut cu 14% faţă de aceeaşi perioadă din 2010.Profi a obţinut în2010 afaceri de 172 mil. euro în creştere de la 115 mil. euro înanul anterior.

Cine stă în spateleProfi?

Enterprise Investors, administratorulfondului de investiţii Polish Enterprise Fund V, a achiziţionatreţeaua de circa 60 de magazine Profi la finalul lui 2009 înschimbul sumei de 66 de milioane de euro.

La momentul preluării fondul de investiţiianunţa intenţia de a dubla numărul de magazine în 3-4 ani.Investiţiile planificate în extindere erau estimate de ZF la 45-50de milioane de euro.

Achiziţia Profi a reprezentat revenirea înretailul alimentar a fondului de investiţii după ce în 2007 vândusereţeaua de 21 de magazine Artima către Carrefour.Enterprise Investors, condusla nivel local de Cristian Nacu, mai are participaţii în cadrulSiveco (IT), Macon (materiale de construcţii) şi Smart Tree(resurse umane).

În momentul în care a fost scoasă la vânzarereţeaua Profi, Enterprise Investors a trebuit să se "bată" cu unalt fond de investiţii şi cu grupul belgian Delhaize, operatorulsupermarketurilor Mega Image, potrivit datelor dinpiaţă.

Operatorul local al reţelei Profi în sistemde franciză, compania Profi Rom Food, era controlat indirect laacel moment de omul de afaceri Jean Marc Hendrix, care deţinelanţuri de magazine şi pe alte pieţe europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO