Mediafax.biz Exclusiv

Emil Pop, Rehau: Economia încă se află „pe dinţi de fier“, iar în 2012 aşteptăm o clarificare a direcţiei spre care se îndreaptă

Emil Pop, Rehau: Economia încă se află „pe dinţi de fier“, iar în 2012 aşteptăm o clarificare a direcţiei spre care se îndreaptă

Autor: Andreea Neferu

10.04.2012, 19:12 198

"Anul acesta nu aşteptăm lucruri deosebite, poate totuşi o clarificare la nivel mondial a tendinţelor şi o scădere a volatilităţii în domeniul financiar, precum şi o clarificare a direcţiei pe care o ia economia românească. Deocamdată se află «pe dinţi de fier»", a declarat Emil Pop.

În contextul în care 2012 este an electoral, directorul Rehau Polymer se aşteaptă ca proiectele de reabilitări termice şi de infrastructură să fie impulsionate.

Compania care activează în principal pe piaţa de profiluri din PVC şi-a redus anul trecut cifra de afaceri cu circa 10%, de la 50,7 milioane de euro în 2010 la circa 45,6 milioane de euro în 2011, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la Ministerul de Finanţe.

Clineţii cu venituri medii, cei mai afectaţi

"Scăderea este explicabilă prin faptul că piaţa de ferestre s-a restrâns, în condiţiile în care piaţa de rezidenţial nou-construit nu a reuşit să-şi revină, în timp ce reabilitările termice nu s-au dezvoltat în ritmul preconizat, astfel că nu s-a compensat scăderea de pe segmentul rezidenţial cu creşterea de pe reabilitările termice ale clădirilor vechi", a afirmat Emil Pop.

Pe lângă profilurile pentru ferestre, Rehau este furnizor şi pe segmentele de infrastructură şi inginerie civilă, instalaţii, energii regenerabile sau componente auto.

Circa două treimi din businessul de anul trecut au fost generat de vânzările de profiluri din PVC pentru ferestre, segment pe care Rehau estimează că deţine o cotă de piaţă de 23-25%. Pe de altă parte, pe segmentul de instalaţii şi tubulatură compania susţine că are o cotă de piaţă de 6-7%, iar pe infrastructură şi inginerie civilă, o cotă de 5% la produsele din polimeri.

Principala tendinţă observată de managerul companiei Rehau în ultima perioadă este polarizarea pieţei, în sensul că clienţii finali se orientează fie către produse de calitate mai scăzută şi mai ieftine, fie către produse mai scumpe, dar de calitate superioară.

"De altfel, societatea s-a polarizat după cum au evoluat şi veniturile. Cel mai afectat segment pe timp de criză a fost cel cu venituri medii: clienţii care consumau astfel de produse au migrat către segmentul de produse cu preţuri reduse şi calitate mai scăzută", a afirmat Pop.

Revenire la afacerile din 2010

Pentru 2012 managerul se aşteaptă ca afacerile să revină la nivelul din 2010, de peste 50 mil. euro.

"Ne bazăm estimările pe dezvoltarea segmentului de reabilitări termice ale blocurilor de locuinţe vechi, pe o creştere a cifrei de afaceri în domeniul infrastructurii, acolo unde preconizăm accelerarea finalizării unor proiecte şi a absorbţiei de fonduri europene", a spus Pop.

El mizează anul acesta şi pe dezvoltarea segmentului de energii regenerabile, având în vedere că există fonduri europene pentru astfel de proiecte, dar şi pe eficientizarea activităţii şi pe investiţiile realizate în personal.

Pe partea de infrastructură compania a fost furnizor de materiale de construcţii la diverse şosele de centură, la autostrăzile Medgidia-Constanţa, Bucureşti-Ploieşti sau la varianta de ocolire la standard de autostradă a municipiului Constanţa.

Pe acest segment Rehau furnizează cămine din polipropilenă, tubulatură pentru drenaje, geotextile şi geocomponente din polimeri, produse pentru armarea asfaltului sau pentru sprijinirea taluzurilor.

În 2009 Rehau s-a orientat şi către domeniul energiilor regenerabile, prin vânzarea de pompe de căldură şi panouri solare.

Anul 2011 a adus o dublare a cifrei de afaceri pe acest segment, dar vânzările în volum rămân în continuare mici.

"Energiile regenerabile sunt un domeniu care se află la început şi nu au reuşit să capete o importanţă de masă. În condiţiile liberalizării preţurilor la energie electrică şi gaze, importanţa lor va creşte", a mai spus Pop.

Au închis o fabrică pe timp de criză

Compania Rehau, care activează pe piaţa românească din 1996, a închis în 2010 fabrica de ţevi din plastic pe care o deţinea la Cisnădie după ce a investit începând din 2003 circa 10 milioane de euro în dezvoltarea unităţii.

"Cu toate că aveam informaţii despre declanşarea crizei economice în alte ţări, în noiembrie 2009 nu credeam că aceasta se va manifesta atât de puternic în România. Cea mai mare provocare pe timp de criză a fost restructurarea, am concediat circa 80% din angajaţi, în contextul în care am închis şi o fabrică", spune Pop.

Rehau nu ia în considerare posibilitatea deschiderii unei noi unităţi de producţie pe piaţa locală, cel puţin nu în perioada următoare.

"Piaţa ar trebui să revină la nivelul de dinainte de criză pentru a lua în calcul o astfel de investiţie. O fabrică care nu lucrează la o capacitate de cel puţin 80% anual este ineficientă", mai spune Pop.

Produsele comercializate pe piaţa locală sunt procurate de la fabrici Rehau din Germania, Polonia, Austria, Cehia, Spania, Turcia sau Rusia.

Au angajat anul trecut

În 2012 compania va aloca 150.000-200.000 de euro pentru îmbunătăţirea logisticii din România, în contextul în care a preluat activitatea de logistică şi pentru piaţa bulgară.

Compania are în prezent 120 de angajaţi, din care 10 au fost recrutaţi anul trecut, în special pentru echipa de vânzări şi cea tehnică. În 2012, Pop spune că vor mai fi angajate alte 5-6 persoane, în special în domeniul tehnic.

Rehau este unul dintre cei mai importanţi furnizori de pe piaţa de tubulatură din PVC şi polietilenă, estimată la circa 90 de milioane de euro în 2011.

"Anul acesta piaţa tubulaturii va înregistra probabil o uşoară creştere, dar nu mai mult de o cifră", a explicat Pop.

Rehau Polymer, specializată în prelucrarea polimerilor, produce materiale pentru construcţii, industrie, precum şi pentru componente auto.

Pe segmentul de profiluri PVC pentru ferestre, care asigură circa două treimi din businessul Rehau Polymer, compania concurează cu jucători precum Gealan sau Veka.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO