Mediafax.biz Exclusiv

Fabryo: Afacerile au scăzut cu 9% în 2010; o creştere în 2011 ar fi "o performanţă ieşită din comun"

Autor: Ioan Dornescu

23.06.2011, 16:19 149

Compania şi-a menţinut EBITDA (profitul înainte de dobânzi,taxe, depreciere şi amortizare, n.r.) la 13-14% din cifra deafaceri în 2010, an în care piaţa de vopsele şi lacuri decorative ascăzut cu 14-15%, a spus Kosza.

"Noi la 9 luni aveam cifra de afaceri la nivelul perioadeisimilare din 2009, dar ultimul trimestru pur şi simplu a frânatvânzările. Pe 20 noiembrie am închis anul, pentru că s-au scumpitmult materiile prime şi nu puteam să mai transmitem aceste creşteriîn piaţă. A fost mult mai profitabil să vindem mai puţin. Îndecembrie a fost închisă fabrica. E un calcul economic foartesimplu. Cât câştig dacă vând, ţinând cont că am materii prime maiscumpe, şi cât câştig dacă nu vând", a afirmat reprezentantulcompaniei.

Pentru acest an, compania a fixat ţinte privind profituloperaţional, dar nu îşi propune cotă de piaţă "cu orice preţ",potrivit sursei citate.

Kosza a spus că este dificil de avansat o prognoză privindevoluţia afacerilor în 2011, dar a precizat că "orice procent pesteanul trecut este o performanţă ieşită din comun".

Principalele probleme pentru jucătorii din această piaţă suntscăderea puterii de cumpărare a populaţiei şi prăbuşirea sectoruluiimobiliar. Kosza estimează că piaţa de vopsele decorative va scădeacu 10% în acest an, de la 149 milioane euro în 2010.

"Cred că în 2012, în a doua jumătate, e foarte posibil să fie ostagnare (a pieţei, n.r.), adică să se oprească declinul, dar nu măaştept la creşteri", a adăugat ea.

Din cauza scumpirii materiilor prime, altă problemă majoră cucare se confruntă producătorii de lacuri şi vopsele, Fabryo amajorat în acest an preţurile de vânzare cu o medie de 11%, în douăetape. Printre materiile prime cu pondere ridicată în costulproduselor lavabile se numără titanul, răşinile şi ambalajele.

Principalele strategii adoptate în acest an pentru susţinereavânzărilor au fost, pe lângă acţiunile de marketing şi promovare,lansarea de produse pe segmentul low-cost şi dezvoltarea uneireţele de magazine în regim de franciză, denumită Renovis.

Primele trei unităţi în franciză au fost deschise în Bucureşti,iar compania îşi propune să inaugureze zece magazine până la fineleanului, a spus Kosza. Investiţia pentru un magazin ajunge până la40.000 euro, sumă care include chiria, amenajarea, trainingul şimaşinile de colorat. Potrivit sursei citate, investiţiile totaleale companiei vor totaliza aproximativ 1,6 milioane euro în2011.

Producătorul de lacuri şi vopsele este controlat de companiasuedeză de investiţii Oresa Ventures.

Piaţa de profil este disputată de 270 de firme, iar printre ceimai importanţi jucători se numără, alături de Fabryo, companiilePolicolor, Deutek, Köber, Daw Benţa, Atlas, Sarcom şiDruckfarben.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO