Mediafax.biz Exclusiv

Francizele prind curaj: vine Subway, iar sectoarele de nişă atrag investiţii de zeci de mii de euro

Francizele prind curaj: vine Subway, iar sectoarele de nişă atrag investiţii de zeci de mii de euro

Autor: Livadariu Andreea

08.04.2011, 10:23 161

Cred că piaţa vaavea o evoluţie pozitivă, cel puţin aşa sunt primele semne; înplus, dacă nu ar fi aşa, francizorii străini nu ar fi interesaţi săpătrundă pe piaţă. Tendinţele par a fi cele normale, an treprenoriisunt atraşi de sectorul de mâncare - restaurante fast-food -, deser vicii, apoi de retail", spune Constan tin Anton, preşedinteleAsociaţiei Române de Franciză (ARF).

Cât despre domeniile de nişă, "existăsectoare mai puţin acoperite, de pildă, entertainmentul şi sectoruleducaţional. În alte ţări, acestea sunt mult mai dezvoltate,distracţiile şi învă ţământul pentru cei mici având o pon dere multmai mare. De exemplu, fran cize prin intermediul cărora copiii potînvăţa matematica într-un mod necon venţional şi amuzant", explicăAnton.

În a doua jumătate a anului vor apărea pepiaţă primele restaurante de tip fast-food Subway, reţea care aanunţat recent că a luat locul McDonald's, devenind cel mai marelanţ de restaurante din lume.

La sfârşitul anului 2010, Subway avea peste33.700 de restaurante la nivel mondial.

Compania care aduce în România reţeauaamericană de fast-food este Subway România şi are ca strategie debusiness "parteneriate de tip franciză cu antreprenorilocali.

Ne aşteptăm să deschidem primele restauranteîn anul 2011, în condiţiile în care deschiderea unui restaurant,după ce a fost obţinută licenţa, durează cam patru luni", adeclarat pentru Ivan Todorov, CEO al Subway România şiBulgaria.

Prima locaţie vizată în România de Subwayeste un mall, iar numărul mediu al angajaţilor din fiecarerestaurant va fi de zece persoane, după cum spune Todorov, care nudă însă detalii legate de locaţia exactă sau de numărul de unităţicare ar putea fi deschise anul acesta.

Costul de pornire al francizelor esteinfluenţat de factori precum locaţie, mărime, amenajărilespaţiului, iar în Europa Centrală şi de Est investiţia pentru ounitate poate ajunge la 100.000 euro.

Un fond de investiţii deţine saloane deînfrumuseţare

ZF a solicitat date de la Asociaţia Românăde Franciză privind cele mai noi francize de pe piaţă sau desprefrancizele care au planuri de extindere în primele luni ale acestuian, iar informaţiile arată că printre cele mai "fierbinţi" pieţesunt restaurantele fast-food, saloanele de înfrumuseţare sauspălătoriile auto.

Estimată la un miliard de euro, piaţa deînfrumuseţare este unul dintre sectoarele preferate pentrudeschiderea unei francize, dacă avem în vedere planurile deextindere a saloanelor de cosmetică Nomasvello şi CellulemBlock.

"Piaţa profesională de «beauty» din Românianu este saturată, ci în continuă creştere. Centrele specializate înfotoepilare estetică sunt la început de drum, având în vederedezvoltarea acestui sector în ţările din vestul Europei", spune AnaMaria Văduva, project manager al Cellulem Block, brand adus pepiaţa românească chiar de francizor, care este deţinut de fondulspaniol de investiţii GED Capital.

Cellulem Block a deschis primul centru deînfru museţare din Piaţa Victoriei în mai 2010, locaţia din Româniafăcând parte dintr-o reţea de peste 180 de centre din Portugalia,Spania, Franţa, Italia, Maroc şi Andorra.

Printre competitorii Cellulem Block senumără şi centrele de înfrumuseţare Nomasvello, care au fost aduseîn România de Portorom Cosmetics, companie cu capital mixtromâno-portughez.

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului,compania este deţinută de Marilena şi Adrian Stănescu, care auîmpreună 25% din acţiuni, şi de Vaz Afonso Dominguez Mota HugoManuel cu 75% din acţiuni.

Prima locaţie a fost deschisă în România înluna mai 2010, a costat 35.000 euro fără TVA, iar la şase luni dela intrarea pe piaţa românească, Nomasvello înregistra o cifră deafaceri de 130.000 de euro, potrivit reprezentanţilorcompaniei.

"Taxa pentru o franciză este de 30.000 deeuro şi sunt incluse: echipamentul, mobilierul, know-howul,consilierea, trainingul, asistenţa permanentă în gestionareaafacerii.În afară detaxă, franciza mai presupune un cost cu amenajarea spaţiului, carepoate ajunge la 3.000-5.000 euro.

Lunar se percepe redevenţa de 300 euro şitaxa de publicitate corporativă de 100 euro", spune Nicoleta Mincu,manager dezvoltare franciză al Nomasvello.

Compania şi-a propus să deschidă 25 decentre anul acesta, în care ar putea fi angajate 75 de persoane,mai exact 2-4 persoane pe unitate. În prezent Nomasvello are patrulocaţii deschise, trei în Bucureşti şi una în Timişoara, iarîncasările lunare pentru un cabinet sunt estimate la 8.000- 12.000euro.

Fast-food italian sau spălătorie auto?

Restaurantul Quasi Pronti, specializat pe produse fast-food dinpaste şi pizza, este prezent în România cu o singură locaţie, înmallul Liberty Center.A fost adus în 2008 de compania românească Delicious Food,care are o cifră de afaceri de 150.000 de euro. Delicious Food şi-afixat ca obiectiv principal pentru următorii 5 ani extindereareţelei de fast-food italian: "Deschidem o nouă locaţie în Brăila,cu o investiţie de aproximativ 50.000 de euro.

Următoarele locaţii suntplanificate în Timişoara şi Arad, Cluj, Braşov, Iaşi şi Constanta",spune Gabriela Găvojdea, director general în cadrul DeliciousFood.

Costul locaţiei din LibertyCenter a fost în 2008 de aproximativ 100.000 euro şi reprezintă ounitate de tip "şcoală" pentru următorii francizaţi.

Astăzi, investiţia într-un nourestaurant Quasi Pronti este de aproximativ 50.000 de euro şiacoperă atât taxa de franciză, cât şi echipamentele şi amenajareaunui spaţiu de 50 mp. Media vânzărilor lunare pentru o nouă locaţieeste de 20.000 de euro, iar numărul de angajaţi pe unitate este de7 persoane, potrivit datelor companiei.

Estimată la câteva sute de mii deeuro, piaţa spălătoriilor auto din România reprezintă un domeniucompetitiv de investiţii. EZ Wash, spre exemplu, este o spălătorieauto manuală din Ungaria care foloseşte o tehnologie bazată peaburi. A fost adusă în România prin firma SC.

SASSY.SRL, care are o cifră deafaceri de 365.000 euro. Pentru anul acesta Ştefan Szasz,acţionarul unic al companiei francizate, are în plan deschidereaunor unităţi noi în Bucureşti, Constanţa, Iaşi, Braşov, Cluj,Timişoara, precum şi aducerea în România în sistem franciză a unorpatiserii din Ungaria.

Numărul de angajaţi din fiecarespălătorie nou deschisă va fi de patru persoane. Costul pentrudeschiderea unei francize EZ Wash este de 15.000 euro, extindereamasivă avută în plan fiind motivată de Szasz prin faptul cătehnologia utilizată de spălătorie "este una aviitorului".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO